Fico preplatí študentom cestovné aj u súkromníka RegioJet

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
RegioJet
Foto: SITA/RegioJet

BRATISLAVA 29. júna (WEBNOVINY) – Väčšina opatrení, ktoré predstavil na mimoriadnom sneme vládny Smer-SD, nie je systémová, hovorí predseda opozičnej strany Most-Híd Béla Bugár.

Niektoré návrhy podporuje aj jeho strana, napríklad možnosť úhrady DPH až po prijatí platby za faktúru, alebo podpora výskumu. „Zas sú tam veci, z ktorých vyplýva, pán premiér, že naprávate to, čo ste kedysi pokazili,“ povedal Bugár v diskusii Robertovi Ficovi počas relácie RTVS O päť minút dvanásť.

Opatrenia sú podľa Bugára iba ťahom na voľby

Bugár uviedol ako príklad takejto korekcie plánované zvýšenie mzdového limitu neplatenia odvodov zo 159 na 200 eur pre študentov pri dohodách o brigádnickej práci. Viaceré návrhy Smeru sú podľa Bugára „ťahom na voľby“.

Poznamenal, že vládna strana chce na jednej strane dať asi 800-tisíc ľuďom s nízkymi príjmami povedzme o 30 až 40 eur viac, čim narážal na plánované zvýšenie minimálnej mzdy. Zároveň sa povie zamestnávateľom, že ich to nič stáť nebude. „Ale zaťaží to ostatných ľudí,“ povedal Bugár v relácii s tým, že na takéto opatrenie sa ostatní vyskladajú.

Bugár kritizoval aj navrhované úľavy vo vlakovej doprave s tým, že osobná doprava je teraz v strate. „Dobre, štát to má v rukách, môže povedať, že budeme to dotovať. Ale zaťaží to rozpočet,“ vyhlásil.

Pýtal sa Fica, čo urobia v prípade súkromného RegioJetu, či tieto úľavy budú spoločnosti preplácať. Poukázal na to, že by mohli vzniknúť dve kategórie občanov – jedni budú cestovať oveľa lacnejšie alebo zadarmo a druhí budú musieť platiť. „Alebo to potom budete musieť preplácať aj súkromníkom,“ argumentoval Bugár.

Študenti dostanú cestovanie vo vlaku zadarmo, sľubuje Fico

Bugar, bela
Foto: SITA/Michal Burza SITA / Ľudovít Vaniher

Fico kritiku balíčka opatrení označil za klasickú opozičnú rétoriku. „Prečo ste teda vy neznížili odvody?,“ pýtal sa Fico Bugára. Podľa premiéra je teraz konečne šanca na také opatrenia, pretože si splnili domácu úlohu, ktorá spočívala v tom, že urobili poriadok vo verejných financiách. „Ja odmietam takúto kritiku, pretože vy ste nič neurobili počas dvojročného vládnutia,“ povedal Fico.

Zdroje na opatrenia podľa jeho slov získali, lebo konečne začali lepšie vyberať dane. „Ak je tu priestor niečo ľuďom dať, prečo za každú cenu to musíme kritizovať?“ opýtal sa Fico. Zároveň povedal, že bez ohľadu na to, čo opozícia bude hovoriť, opatrenia naplnia. Sadnú si nad ne s tými, čo do toho majú čo povedať.

To sú podľa Fica zamestnávatelia, zamestnanci, mestá a obce, či sociálni partneri. „Žiadna kritika opozície, ktorá teraz začína rozprávať niečo o voľbách nás nezastaví,“ dodal premiér. Odmietol, že by sa na opatrenia niekto skladal, lebo zdroje získali z vyššieho výberu daní. Opatrenia nebudú mať podľa Fica vplyv na deficit štátneho rozpočtu ani verejný dlh.

Obsadenosť vlakov sa podľa predsedu vlády Fica pohybuje okolo 25 percent a už dnes dávajú na výkony vo verejnom záujme na železnici okolo 200 miliónov eur ročne. Tržby železníc sú okolo 100 miliónov eur.

„Myslíme si, že ak máme na to zdroje a sme schopní železniciam poskytnúť, z tých príjmov, ktoré máme, ešte väčšiu dotáciu vo verejnom záujme, tak sme povedali, že dobre. Žiaci základných škôl, študenti stredných škôl a vysokoškoláci dostanú cestovanie vo vlaku zadarmo,“ povedal Fico s tým, že aj cestovné cez RegioJet budú musieť zadotovať. Pracujúcim plánujú zvýšiť zľavu z cestovného vlakom zo súčasných 35 percent na 50 percent.

Vyššie zľavy a vlaky zadarmo kritizuje odborníčka

Navrhované vyššie zľavy vo vlakoch považuje odborníčka na železničnú dopravu Desana Mertinková za nekoncepčné riešenie. „Vyžiada si viac peňazí pre železnice bez toho, aby sa nejako zlepšila kvalita cestovania alebo dopravná obsluha,“ zareagovala v pondelok pre agentúru SITA Mertinková, ktorá je šéfredaktorkou časopisu Železničná revue.

Opatrenia podľa nej možno potešia viacerých občanov, ale štát ich bude musieť železničným osobným dopravcom finančne vykompenzovať. „Štát môže rozdávať len tie peniaze, ktoré už niekomu zobral. Čiže to zaplatia daňoví poplatníci,“ uviedla s tým, že radšej mal objednať viac vlakov alebo investovať do modernizácie železničných staníc.

Rezort dopravy očakáva nárast záujmu o vlakovú dopravu

Vlak
Foto: SITA/Marián Peiger

Spomínané opatrenia podľa ministerstva dopravy prinesú dva pozitívne efekty. „Zníženie cestovného pre sociálne znevýhodnené skupiny obyvateľov, ako sú študenti a dôchodcovia, zlepší ich zložitú situáciu, čo bude mať nepochybne dosah na ich životnú úroveň. Zľavy pre cestujúcich za prácou zas zvýšia atraktivitu dochádzania za prácou a majú potenciál znížiť nezamestnanosť,“ informoval agentúru SITA rezortný hovorca Martin Kóňa.

„Tieto zľavy sa budú týkať každého, kto má so štátom uzavretú zmluvu o výkone vo verejnom záujme, teda Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. (ZSSK) a spoločnosti RegioJet na trati Bratislava – Komárno,“ priblížil Kóňa. Na komerčné vlaky, napríklad IC vlaky a potenciálne vlaky súkromných dopravcov jazdiacich na vlastné riziko, sa tieto zľavy poskytovať nebudú.

Rezort dopravy očakáva nárast záujmu o vlakovú dopravu. Najmä v prípade študentov a dôchodcov môže dopyt po prepravných službách výrazne ovplyvniť ich cena. „Presné prepočty, o koľko sa zvýši počet ľudí so zvýhodneným cestovným vo vlakoch, ešte budú predmetom ďalších analýz,“ poznamenal Kóňa.

Dopravcovia nepocítia žiadny pozitívny účinok, tvrdí Mertinková

Presnú sumu finančných dopadov bude možné určiť až po definitívnom uzavretí rokovaní s dopravcami. „Naším cieľom je nielen znížiť náklady na cestovanie pre spomínané skupiny obyvateľov ako sú študenti alebo cestujúci za prácou, ale aj zvýšiť počet vlakov, ktoré po Slovensku premávajú“, dodal Kóňa.

„Myslím si, že dopravcovia nepocítia žiadny pozitívny účinok zo zvýšenia počtu neplatiacich cestujúcich vo vlakoch. Naopak, môže to nepriaznivo ovplyvniť kvalitu cestovania a komfort platiacich cestujúcich,“ upozornila Mertinková.

Dôsledkom toho podľa nej môže byť ich úbytok, ale aj nárast kriminality a vandalizmu vo vlakoch. „Predpokladám, že výpadok tržieb u oboch dopravcov na dotovaných linkách môže dosiahnuť aj tretinu oproti doterajšej výške. Prírastok neplatiacich cestujúcich to nemôže nijako ovplyvniť,“ odhadla. Štát im bude musieť výpadok tržieb nahradiť.

Autobusári volajú po systémovej podpore verejnej dopravy

Zväz autobusovej dopravy (ZAD) v reakcii na zámer vlády zľavniť cestovné na železnici sa v pondelok vyslovil za potrebu systémovej podpory verejnej hromadnej dopravy, vrátane autobusovej nielen železničnej. „Pokiaľ sa nájdu finančné prostriedky na železnice, nemal by byť problém nájsť ich aj na autobusy. Podporujeme cestovanie aspoň za symbolické cestovné, bude to motivovať k tomu, aby si cestujúci lacné cestovanie viac vážili,“ povedal prezident ZAD Peter Pobeha.

Autobusári v spojitosti s navrhovanými opatreniami v železničnej doprave vítajú podporu mobility pracovnej sily, študentov a dôchodcov.

ZAD zdôraznil, že autobusová doprava je rozhodujúci dopravný prostriedok verejnej hromadnej dopravy pri cestovaní do práce alebo školy vzhľadom na množstvo prepravených cestujúcich. „Podpora len jedného odvetvia verejnej hromadnej dopravy je voči užívateľom ostatných druhov hromadnej dopravy, aj firmám podnikajúcim v autobusovej doprave, diskriminačná,“ tvrdí ZAD. Účasť súkromného kapitálu v podnikoch slovenskej autobusovej dopravy podľa zväzu nie je prekážkou racionálnych rozhodnutí v prospech cestujúcej verejnosti.

Prímestskú autobusovú dopravu vo verejnom záujme v regiónoch objednávajú a finančne podporujú jednotlivé samosprávne kraje. Štát má v autobusových spoločnostiach, ktoré vznikli po privatizácii časti bývalých štátnych spoločností Slovenská autobusová doprava, už len menšinové podiely.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Béla BugárRobert Fico
Firmy a inštitúcie SMER-SDŽSR Železnice Slovenskej republiky