BRATISLAVA 14. mája (WEBNOVINY) – Cieľom kampane proti Googlu malo byť upozornenie na to, že táto spoločnosť nedostatočne chráni súkromné dáta svojich klientov. Konkrétne ide o službu Social Circles, ktorej cieľom je vytvorenie prehľadnej štruktúry relevantných kontaktov užívateľov.
Na to by mali slúžiť predovšetkým dáta z Gmailu, sociálnych sietí (vrátane Facebooku a Twitteru) a ďalších zdrojov, no najviac z Facebooku, ktorý skutočne (s dovolením užívateľov) zverejňuje o nich najviac údajov, vrátane zoznamu priateľov, informácií na nástenke, fotografií, mena a doporučuje, aby bol profil užívateľa vyhľadateľný, takže sa automaticky dostáva do indexov vyhľadávačov.Na príliš veľké množstvo informácií zverejnených na Facebooku a ich ľahkú zneužiteľnosť nedávno upozornil aj zakladateľ WikiLeaks Julian Assange, ktorý vyhlásil, že ľudia dobrovoľne a zadarmo pomáhajú vytvárať najobsiahlejšiu databázu súkromných dát, ktorá je veľmi jednoducho zneužiteľná napríklad spravodajskými službami. O jeho varovaniach sme písali na tomto mieste.
Ale späť ku kampani, ktorú mala jedna z najväčších PR agentúr na svete viesť proti Googlu za peniaze Facebooku. Upozornenie na riziká (marginálnej) služby Google sa malo objaviť v technologických rubrikách celoštátnych časopisov a v internetových blogoch renomovaných a čítaných bloggerov. Jedným z nich bol aj Christopher Soghoian, ktorý však ponuku verejne ironicky odmietol s tým, že vytvárať negatívne správy o Google je schopný aj sám a PR agentúru na to nepotrebuje.
Zároveň bol jedným z prvých, ktorí na zvláštne praktiky Facebooku upozornili a ten bol nakoniec nútený vyjsť s pravdou von a priznať spoluprácu s agentúrou Burson-Marsteller. No zároveň dodal, že Social Circles od Google považuje stále za nebezpečnú službu, ohrozujúcu súkromie jej užívateľov. Reklamná agentúra v kampani ďalej taktiež odmietla pokračovať.
Prevalenie sa celej kauzy ukázalo, ako ostrý boj v skutočnosti prebieha medzi najväčšou sociálnou sieťou a najúspešnejším webovým vyhľadávačom a že privátne dáta užívateľov sú v ňom mimoriadne cenenou komoditou. Dnes by si už naozaj každý mal dvakrát zvážiť, aké informácie o sebe na internete zverejní a či je skutočne ideálnym riešením využívanie rozličných freemailových služieb.