SUZUKA 24. septembra (WebNoviny.sk) – Tento víkend sa jazdci motoristickej formuly 1 vrátia do japonskej Suzuky, kde pred takmer rokom nepríjemne havaroval Jules Bianchi.
Francúz v službách tímu Marussia v 46. kole vlaňajších pretekov vo vysokej rýchlosti hlavou narazil do žeriavu, odvtedy bol v umelom spánku a v júli tohto roka zomrel. Veľkú cenu vtedy vyhral pilot Mercedesu Lewis Hamilton, ale na stupni víťazov sa neoslavovalo, všetci mysleli na Bianchiho a dúfali v jeho skorý návrat. Žiaľ, nestalo sa.
Bianchiho pochovali, prišli sa rozlúčiť aj piloti formuly 1
Po smrti Bianchiho už nikto v F1 neponesie jeho číslo
Francúzsky jazdec F1 Jules Bianchi prehral svoj boj o život
„Strieborné šípy“ nepochopiteľne zlyhali pred týždňom v Singapure, kde neuspeli v kvalifikácii a v pretekoch musel Hamilton dokonca odstúpiť. V Suzuke majú mercedesy možnosť všetko uviesť opäť na správnu mieru a potvrdiť úlohu favoritov. Britský úradujúci svetový šampión Hamilton v Japonsku vyhral vlani aj v roku 2007 a prípadným 41. víťazstvom v kariére sa v historickej štatistike vyrovná legendárnemu Ayrtonovi Sennovi.
Hamiltom bude myslieť na Bianchiho
„V Singapure to bol zvláštny víkend, ale zostávam pokojný. Suzuka je jednou z najlepších tratí na svete, dobre sa tu predbieha, obsahuje niektoré legendárne pasáže a nemôžem zabudnúť na neskutočných fanúšikov. Bolo skvelé tu vlani vyhrať a za týmto cieľom mierim aj teraz. Samozrejme, budeme myslieť na Julesa,“ povedal Hamilton pre oficiálnu stránku tímu Mercedes.
Britský pilot síce nedokončil singapurskú veľkú cenu, no stále má pred tímovým kolegom Nicom Rosbergom (obsadil 4. miesto, pozn.) na čele hodnotenia jazdcov pohodlný 41-bodový náskok. O Nemcovi stále platí, že sa v tomto roku naposledy radoval z víťazstva na júnovej VC Rakúska a v ostatných dvoch pretekoch nebol ani na pódiu.
„Po Singapure máme šancu všetko napraviť. Suzuka je úžasný okruh, je to skutočná skúška schopností jazdca. Po celý čas prechádzate mixom rýchlych, stredne rýchlych a pomalých zákrut. Musíte si nájsť rytmus a to je výzva, ktorú milujem. V minulosti sa mi tu veľmi nedarilo a rád by som to zmenil. Všetci budeme s Julesom a jeho rodinou, navždy zostane v našich srdciach,“ dodal Rosberg.
Prvú domácu veľkú cenu od roku 2006 zažije Honda
Ako pre Mercedes, tak aj pre ostatných bol neúspech nemeckého tímu v Singapure veľkým šokom. Profitovali z toho Ferrari a Red Bull, z víťazstva sa po tretí raz v sezóne napokon tešil Sebastian Vettel z Ferrari. Štvornásobný majster sveta však vie, že v Suzuke sa niečo podobné asi nebude opakovať.
„Je to úplne iná trať. Dúfame, že budeme vpredu, ale musíme zostať realisti. Bolo veľkým prekvapením vidieť Mercedes trápiť sa, neočakávam teraz rovnakú situáciu. Charakteristika okruhu je ale totálne odlišná, takže si musíme počkať. Počasie vie tiež narobiť šarapatu, bude to ťažký víkend. Myslím si, že budeme mať dobré šance na kvalitný výsledok, ale favoritom zostáva Mercedes,“ cituje Vettela portál ESPN.
Prvú domácu veľkú cenu od roku 2006 zažije Honda, ktorá sa vrátila do prostredia F1 pred začiatkom sezóny ako dodávateľ pohonných agregátov pre McLaren. Obnovená japonsko-britská spolupráca zatiaľ neprináša želané ovocie, tím v doterajších dvanástich pretekoch získal dokopy 17 bodov, horší je už len Manor Marussia s nulou na konte.
Pirelli priviezlo do Japonska vzhľadom na charakteristiku okruhu dve najtvrdšie zmesi pneumatík. „Suzuka je jeden z najagresívnejších okruhov v kalendári po Silverstone a Spa. V posledných rokoch došlo k výmene povrchu a asfalt už nie je taký drsný, ale to neubralo z jeho celkovej náročnosti,“ povedal šéf Pirelli pre motoršport Paul Hembery. Pršať by malo len v piatok, na sobotu a nedeľu meteorológovia predpovedajú slnečné počasie s teplotami okolo 25°C. Nedeľňajšie preteky so začiatkom o 7.00 h SELČ odvysiela stanica Sport2HD v priamom prenose, sobotňajšia kvalifikácia je na programe v rovnakom čase.
Dejisko: okruh Suzuka
Dĺžka okruhu: 5807 m
Dĺžka pretekov: 307,471 km (53 okruhov)
Divácka kapacita: 120 000 divákov
Minuloročný víťaz: Lewis Hamilton (V. Brit.) Mercedes
Najrýchlejšie kolo v pretekoch: Kimi Räikkönen (Fín.) McLaren 1:31,540 min (2005)
Najviac víťazstiev – jazdec: 6 – Michael Schumacher (1995, 1997, 2000, 2001, 2002, 2004)
Najviac víťazstiev – tím: 9 – McLaren
Prvá VC Japonska sa jazdila v sezóne 1976 na okruhu Fudži, ďalší rok však monopost Ferrari Gilesa Villeneuvea, ktorý vyletel z trate, zabil dvoch divákov a preteky v Japonsku vypadli z kalendára. Tam sa opäť vrátili v sezóne 1987, keď VC Japonska privítal okruh v Suzuke patriaci automobilovému gigantovi Honde. V roku 2007 sa preteky vrátili na okruh Fudži, ktorý v roku 2000 kúpila automobilka Toyota a nechala ho zmodernizovať a prestavať známym nemeckým architektom okruhov F1 Hermannom Tilkem. Svetová kríza spôsobila v roku 2009 odchod Toyoty z motoristického športu a návrat F1 do Suzuki. Okruh v Suzuke navrhol ako testovaciu trať pre automobilku Honda v roku 1962 holandský architekt John Hugenholtz. Je to jedna z mála tratí, ktorá má tvar osmičky. Okruh poskytuje možnosť troch rôznych konfigurácií tratí – celý okruh, Suzuki východ a Suzuki západ.
Počas 24 ročníkov VC Japonska F1 sa práve na týchto pretekoch 12-krát rozhodlo o majstrovi sveta. Japonsko patrí medzi šesť krajín, ktoré v jednom roku hostili dvoje preteky F1. V rokoch 1994 a 1995 sa okrem VC Japonska v Suzuke išla aj VC Pacifiku na japonskom okruhu TI Circuit Aida. O VC Japonska je obrovský divácky záujem. V roku 1990 sa do lotérie o 120 000 dostupných vstupeniek prihlásili 3 milióny záujemcov. V roku 2004 tajfún spôsobil, že kvalifikácia na VC Japonska sa išla až v nedeľu predpoludním a samotné preteky popoludní. Vlani v Suzuke tvrdo havaroval pilot Marussie Jules Bianchi a privodil si ťažké poranenia hlavy, ktorým po deviatich mesiacoch v umelom spánku podľahol. Išlo o prvý incident v pretekoch s fatálnymi následkami od VC San Marína 1994, keď prišiel o život legendárny Ayrton Senna.
2014 Lewis Hamilton (V. Brit.) Mercedes
2013 Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull
2012 Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull
2011 Jenson Button (V. Brit.) McLaren
2010 Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull
2009 Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull
2008 Fernando Alonso (Šp.) Renault
2007 Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren
2006 Fernando Alonso (Šp.) Renault
2005 Kimi Räikkönen (Fín.) McLaren
1. Lewis Hamilton (V. Brit.) Mercedes 252 bodov, 2. Nico Rosberg (Nem.) Mercedes 211, 3. Sebastian Vettel (Nem.) Ferrari 203, 4. Kimi Räikkönen (Fín.) Ferrari 107, 5. Valtteri Bottas (Fín.) Williams 101, 6. Felipe Massa (Braz.) Williams 97
1. Mercedes 463 bodov, 2. Ferrari 310, 3. Williams 198, 4. Red Bull 139, 5. Force India 69, 6. Lotus 50