Európski spotrebitelia sa nepovažujú za sebaistých

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Nakupovanie
Foto: SITA/Jozef Jakubčo

BRATISLAVA 25. apríla (WEBNOVINY) – Podľa Eurobarometra sa menej ako polovica spotrebiteľov považuje za sebaistých, informovaných a chránených spotrebiteľov, takých, ktorí ľahko identifikujú najlepšiu ponuku, poznajú svoje práva, a keď niečo nie je v poriadku, hľadajú nápravu.

Zraniteľní spotrebitelia len ťažko chápu možnosti vo výbere, ktorým čelia, nepoznajú svoje práva, trpia viacerými problémami a nie sú ochotní konať, keď niečo nie je v poriadku.

Ujma nahlásená spotrebiteľmi sa odhaduje približne na 0,4 percenta hrubého domáceho produktu EÚ, čo zodpovedá viac ako pätine spotrebiteľov EÚ, ktorí nahlásili problém v uplynulých 12 mesiacoch.

Nepoznáme svoje práva

Hoci sa väčšina spotrebiteľov sťažuje maloobchodníkom, väčšina z tých, ktorí nedostanú uspokojivú odpoveď, už nepodnikne žiadne ďalšie kroky. Značné množstvo spotrebiteľov nezvláda každodenné výpočty, nerozumie kľúčovým informáciám, nevie rozpoznať nezákonné predajné praktiky, ani nepozná svoje práva.

Väčšina respondentov nevedela, že má právo na vrátenie, opravu alebo výmenu chybného výrobku. Agentúru SITA o tom informoval vedúci tlačového a politického oddelenia Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Andrej Králik.

„Zo znepokojujúcich výsledkov vyplýva, že mnohí spotrebitelia sú potenciálne zraniteľní, pokiaľ ide o podvody, nekalé obchodné praktiky či predaj pod nátlakom, pričom si neuvedomujú, že si môžu svoj výber ešte premyslieť a vyhnúť sa tak zbytočným nákupom. Ak sa spotrebitelia nemôžu ľahko rozhodnúť a vyhnúť sa ujme, trpia tým nielen oni, ale aj inovačné, poctivé podniky, ktoré sú motorom rastu,“ tvrdí eurokomisár zodpovedný za zdravie a spotrebiteľskú politiku John Dalli.

18% opýtaných nevedelo zistiť dátum spotreby

Povedomie a zručnosti spotrebiteľov sú znepokojujúco nízke. Existuje však potenciál na posilnenie postavenia spotrebiteľov, a tým aj na ich väčšiu spokojnosť a menšiu ujmu. Internet a médiá s možnosťou priameho kontaktu s občanmi zohrávajú kľúčovú úlohu pri posilňovaní postavenia spotrebiteľov, viac ako 38 percent spotrebiteľov používa internet na porovnávanie výrobkov. Viac ako jeden z piatich opýtaných Európanov sa stretol s problémom, na ktorý sa mohol oprávnene sťažovať.

Občania s nižším vzdelaním a starší občania sa viac zdráhajú hľadať nápravu, i keď pravdepodobnosť, že sa stretnú s problémami, nie je menšia. Prieskum potvrdil dôležitosť prístupu k riadnej náprave. Mnohé z týchto problémov by sa mohli vyriešiť, keby sme mali k dispozícii viac mechanizmov alternatívneho riešenia sporov.
Peniaze
Foto: SITA/AP

Pokiaľ ide o matematické zručnosti, spotrebitelia zápasia s jednoduchými výpočtami.

Pokiaľ ide o finančné zručnosti, dvaja z desiatich opýtaných neboli schopní vybrať si najlacnejšiu možnosť pri kúpe plochej televíznej obrazovky.

Iba 58 percent si správne prečítalo zložky potravín na etikete a 18 percent nebolo schopných zistiť dátum odporúčanej spotreby.

Iba dve percentá spotrebiteľov spoznali päť bežných emblémov verejných informácií – tretina spotrebiteľov sa domnievala, že značka CE znamená vyrobené v Európe a iba štvrtina poznala jej skutočný význam, teda že výrobok spĺňa právne predpisy EÚ. Mnohí nevedeli uviesť ani jednu spotrebiteľskú organizáciu vo svojej krajine. Väčšina spotrebiteľov si nebola vedomá svojich základných práv, ako je právo na opravu, náhradu alebo úhradu chybného výrobku do 18 mesiacov po kúpe, právo na zrušenie zmluvy s finančnými službami online do 14 dní, ak si to spotrebitelia rozmyslia alebo nájdu lepšiu ponuku, alebo právo na zrušenie zmluvy uzavretej s podomovým predajcom.

Prieskum sa vykonal v roku 2010 v 29 krajinách – únii, na Islande a v Nórsku – na vzorke 56 471 spotrebiteľov, ktorým sa položilo 70 otázok pokrývajúcich tri hlavné oblasti týkajúce sa zručnosti spotrebiteľov, povedomia spotrebiteľov, pokiaľ ide o ich vlastné práva a asertivity spotrebiteľov. Cieľom je získať poznatky, aby sa pri navrhovaní a vypracúvaní lepších politík na úrovni EÚ, ako aj na vnútroštátnej úrovni, zohľadnilo skutočné správanie sa spotrebiteľov. „Tieto výsledky budeme musieť zohľadniť, ak chceme pomôcť spotrebiteľom na čoraz zložitejšom trhu, kde sú zaplavení informáciami,“ uzavrel eurokomisár

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe John Dalli