BRATISLAVA 17. decembra (WEBNOVINY) – Komisia na posudzovanie podmienok v spotrebiteľských zmluvách a nekalých obchodných praktík pôsobiaca pri ministerstve spravodlivosti podľa poslankyne OĽaNO Heleny Mezenskej dospela k záveru, že spoločnosť Energetické centrum sa vo vzťahu k spotrebiteľom dopustila nekalých obchodných praktík.
Rovnako skonštatovala, že zmluva obsahuje množstvo neprijateľných obchodných podmienok.
„Táto komisia správnosť našich podnetov uznala a potvrdila, že spoločnosť Energetické centrum využívala v kontakte so spotrebiteľmi pri uzatváraní zmlúv nekalé marketingové praktiky a taktiež potvrdila, že mnohé ustanovenia nemajú riadny právny základ a sú nastavené v neprospech spotrebiteľov,“ povedala Mezenská, ktorá sa už pred pol rokom obrátila na ministra hospodárstva a premiéra.
Mezenská, ktorá je zároveň predsedníčkou Združenia na ochranu práv spotrebiteľov Ombudspot, predkladala opakovane podnety aj regulačným a kontrolným orgánom. Na základe stanoviska komisie vyzýva spoločnosť, aby žiadosti spotrebiteľov o odstúpenie od zmlúv vzala do úvahy a spotrebiteľov z takto nastavených a sporných zmlúv uvoľnila.
Náležitosti zmlúv boli nepresné
Neprimerané zmluvné podmienky sa podľa Mezenskej dotýkali hlavne nepresného a nie určitého vymedzenia podstatných náležitostí zmlúv, akými sú cena, predmet plnenia či doba viazanosti.
„Mnohí spotrebitelia boli pri uzatváraní zmlúv uvádzaní do omylu o tom, že uzatvárajú zmluvu s pôvodnými dodávateľmi,“ doplnila Mezenská. Komisia podľa nej preukázala aj nesprávnosť využívať na kontakt so spotrebiteľmi pri ponuke energetických služieb služby brigádnikov.
„Ja som veľmi rada, že máme v rukách stanovisko komisie. Očakávam, že na základe tohto stanoviska, ktoré je pre nás nesporné, budú spotrebitelia, ktorí niekoľko mesiacov žili v právnej neistote a cítili sa byť na trhu neslobodní, z týchto zmlúv uvoľnení,“ dodala poslankyňa OĽaNO.
Nevýhodné zmluvy uzatvárali najmä dôchodcovia
Organizácia Ombudspot od začiatku minulého roka zaregistrovala asi 300 podnetov od občanov, ktorí mali so zmluvami problémy. Na jednu domácnosť bolo uzatvorených aj niekoľko zmlúv a odhaduje, že takýchto sporných zmlúv sú tisícky.
Uzatvorili ich hlavne dôchodcovia, od ktorých spoločnosť žiadala za zrušenie zmluvy pokuty vo výške 100 eur.
Pripomenula, že sa objavili aj rozdiely vo vyúčtovaní a k sľúbenému zlacneniu energií nedošlo, práve naopak.
Mezenská pripomenula, že komisia vzhľadom na početnosť neprijateľných zmluvných podmienok a nekalé obchodné praktiky, ktorých sa dopúšťa dodávateľ, dáva súčasne osobitný podnet na Úrad pre reguláciu sieťových odvetví, Slovenskú obchodnú inšpekciu a Štátnu energetickú inšpekciu. Komisia zasiala podnet aj ministerstvu hospodárstva a generálnej prokuratúre.
Spoločnosť Energetické centrum nebola doteraz písomne informovaná o oficiálnom stanovisku komisie a vyjadrenie k záverom preto poskytne po jeho doručení oficiálnou cestou a po oboznámení sa s jeho obsahom.
„Za zásadný fakt považujeme, že stanoviská komisie majú z právneho hľadiska zásadne len odporúčací charakter, pričom komisia nie je nezávislou a nestrannou inštitúciou, ktorá by bola oprávnená s konečnou platnosťou posúdiť jednotlivé ustanovenia obchodných podmienok,“ uviedla pre agentúru SITA Alica Uhlířová za Energetické centrum.
Pripomína, že v nedávnej minulosti nestranný a nezávislý súd dal za pravdu ich spoločnosti napríklad v prípade, keď spoločnosť ZSE-Energia a.s. používala vo vzťahu ku klientom spoločnosti Energetické centrum nekalosúťažné praktiky pri marení procesu zmeny dodávateľa a takýto postup jej vydaním predbežného opatrenia zakázal.