Sledovacím náramkom v súčasnosti kontrolujú 339 osôb. Elektronické monitorovacie zaradenie využíva aj 34 chránených osôb. Agentúru SITA o tom informoval Peter Bubla z tlačového oddelenia Ministerstva spravodlivosti SR. Tento inštitút funguje v praxi na Slovensku od roku 2016. Odvtedy ho súdy a prokuratúra využili v 973 prípadoch.
Ministerstvo spravodlivosti dostalo stovky pripomienok voči zákonu o súdnej ochrane vo verejnom obstarávaní
Elektronický monitoring využívajú súdy v rôznych prípadoch. Môžu ho využiť pri nahradení väzby, podmienečnom zastavení trestného stíhania, podmienečnom odklade výkonu trestu odňatia slobody, pri uložení trestu domáceho väzenia, trestu zákazu pobytu, trestu zákazu účasti na verejných podujatiach alebo pri prepustení osoby z výkonu trestu odňatia slobody pred vykonaním jeho celej dĺžky.
Vo väzenstve stúpol počet
Najväčší podiel na využití má však práve inštitút nahradenej väzby v prípravnom konaní. Ministerstvo spravodlivosti eviduje aj relatívne vysoký počet využitia elektronického monitoringu vo väzenstve.
Neprimerane dlhá väzba a úmrtia pri jej výkone sú podľa advokátov neudržateľným stavom
Doposiaľ v roku 2021 súdy nariadili využívanie sledovacieho náramku v probácii 55-krát. V deviatich prípadoch je v tomto roku využívaný vo väzenstve. V roku 2020 to bolo v 257-krát v probácii a 220-krát vo väzenstve. Súdy v roku 2019 využili tento inštitút v 302 prípadoch v probácii a v väzenstve ho využívalo 374 osôb.
Treba viaceré systémové zmeny
„V roku 2019 išlo o približne 8-násobok využitia v probácii, ako v prvom roku (rok 2016, pozn. SITA). Podstatné zvýšenie v tomto roku zaznamenalo aj väzenstvo. Možno preto predpokladať, že by mal vývoj stúpajúcu tendenciu, ak by nenastala pandemická kríza,“ vysvetlil rezort spravodlivosti.
Vysoký počet väzňov je rizikom pre bezpečnosť väzníc. Smrť Lučanského spôsobí zmeny v podmienkach väzby
Ministerstvo spravodlivosti plánuje zvýšiť využívanie tohto opatrenia. „Je však potrebné podotknúť, že takáto zmena je podmienená zásadnými systémovými zmenami v oblasti vykonávania dohľadu nad odsúdenými na slobode. Zároveň treba povedať, že technické prostriedky nemôžu byť automatickou alternatívou k pobytu v ústave na výkon väzby, najmä v prípadoch, keď ide o kolúzne dôvody väzby,“ dodal rezort.