BRATISLAVA 5. júla (WEBNOVINY) – Letecké konzorcium EADS predstavilo na parížskom aerosalóne 2011 Paris Air Show svoj koncept lietadla budúcnosti pod názvom VoltAir. Ide o plne elektrické lietadlo určené na krátke a stredné trate približne pre 70 cestujúcich. Elektrická energia potrebná pre let by sa vyrábala v dvoch li-air batériách, využívajúcich atmosférický kyslík, umiestnených v kontajneroch v prednej spodnej časti trupu lietadla. Batérie by poháňali dva vysoko výkonné elektrické motory. To je však najväčšia technologická slabina celého projektu.
Takéto motory totiž potrebujú vysokoteplotné supravodivé materiály, označované aj skratkou HTS. Bežné supravodivé materiály sú kvôli zachovaniu supravodivosti chladené na extrémne nízke teploty, materiály HTS síce tiež vyžadujú na zachovanie supravodivých vlastností chlad, no ide o rádovo vyššie teploty, technologicky v trupe lietadla oveľa jednoduchšie udržateľné. Priemyselná výroba takýchto materiálov je však zatiaľ v nedohľadne.
Výhody plne elektrického lietadla by boli najmä ekologické. Keďže by spaľovacie motory boli nahradené elektrickými s nulovými emisiami, lety by neznečisťovali ovzdušie. Taktiež úroveň hluku pri lete a najmä v okolí letísk by podstatne klesla. Nezanedbateľným prínosom by mala byť i lepšia aerodynamika a aj nižšia hmotnosť lietadla. A namiesto dobíjania by sa po prílete použité batérie jednoducho vymenili za nové plne nabité, čo by bol proces časovo porovnateľný s tankovaním bežného lietadla.