Ecomail spustil CDP Analytics – pre rýchlejšie a presnejšie reakcie na zákazníkov e-shopov

E-mailingová platforma Ecomail svojim klientom na konci septembra sprístupnila novú sadu analytických funkcií.
Business online marketing and product development concepts with customer relationship management system and enterprise resource planning.Strategic planning and data analysis
Foto: Getty Images

E-mailingová platforma Ecomail svojim klientom na konci septembra sprístupnila novú sadu analytických funkcií Customer Data Platform Analytics (CDP Analytics). Novinka prináša prehľadné vizualizácie, RFM segmentáciu aj analýzu konverzií a produktov, vďaka ktorým môžu e-shopy identifikovať svojich najhodnotnejších zákazníkov, sledovať zmeny v ich správaní a včas reagovať personalizovanými kampaňami. CDP Analytics tiež poskytuje firmám jasný dôkaz toho, ako sa e-mailing prepisuje do celkového obratu, a otvára cestu k dlhodobému rastu postavenému na tvrdých dátach namiesto obyčajných odhadov.

Sada funkcií Customer Data Platform Analytics (CDP) umožňuje klientom Ecomailu zhromažďovať a využívať zákaznícke aj behaviorálne dáta, vďaka ktorým môžu lepšie cieliť svoj e-mailing. Na rozdiel od robustných a komplikovaných systémov, ktoré vyžadujú hlbokú znalosť práce s dátami, prináša CDP dostupnú alternatívu určenú predovšetkým pre stredné a veľké e-shopy. Užívatelia tak získavajú možnosť nastaviť široké spektrum požiadaviek, pritom ale v jednoduchšom a cenovo prístupnejšom prostredí. Ako presne CDP funguje, ukazuje názorne video dostupné na platforme YouTube.

„Vo svete e-mail marketingu platí, že čím lepšie poznáte svojich zákazníkov, tým relevantnejšie a výkonnejšie kampane im budete môcť ponúknuť. CDP Analytics je v tomto ohľade ideálnym nástrojom, vďaka ktorému dokážete naplno využívať potenciál vašej zákazníckej báze. Pomáha e-shopom nielen posielať lepšie kampane, ale hlavne vytvárať dlhodobé vzťahy so zákazníkmi,” hodnotí prínos CDP Analytics Jakub Stupka, Co-founder a COO spoločnosti Ecomail.

Hlavný benefit CDP spočíva v tom, že posúva prácu so zákazníkmi na novú úroveň. Jedným z kľúčových nástrojov je RFM analýza, ktorá rozdeľuje zákazníkov do segmentov podľa troch základných kritérií. Recency sleduje, kedy zákazník nakúpil naposledy, Frequency ukazuje, ako často sa k nákupu vracia, a Monetary berie do úvahy, koľko minie. Z týchto troch metrík vyplýva, že nie každý kontakt má pre e-shop rovnakú hodnotu a že sa preto oplatí pristupovať k nim individuálne.

„Napríklad tzv. ‚Champions‘ sú tí najvernejší zákazníci, u ktorých je vhodné uvažovať aj nad lepšími benefitmi, než je klasická zľava, ‚New Customers‘ sú zase nováčikovia stále ešte vo welcome procese, ktorým by e-shop mal venovať zvýšenú pozornosť a snažiť sa o čo najlepší prvý dojem. Pokiaľ doteraz lojálny zákazník skĺzne do kategórie ‚Can’t lose them‘, je to zase signál, že hrozí jeho odchod, a je teda na mieste čo najviac personalizovaná reakcia,“ vysvetľuje zmysel analytického nástroja Stupka.

Ďalšou dôležitou funkciou je produktová analýza, ktorá pomáha sledovať nielen najpredávanejšie položky, ale aj ich kombinácie a trendy. Vďaka týmto dátam môžu e-shopy odporúčať zákazníkom produkty cielene, vytvárať efektívne cross-sell a up-sell stratégie a lepšie plánovať skladové zásoby či marketingové akcie. Komunikácia so zákazníkom tak priamo odráža jeho aktuálne potreby a preferencie, čo sa vo výsledku premieta do vyššej spokojnosti a rastu počtu aj hodnoty objednávok.

Súčasťou CDP je aj 360° pohľad na zákazníka. Všetky interakcie a nákupné správanie sú prepojené do jedného profilu, ktorý čerpá informácie z celého radu zdrojov – od e-shopu cez ERP a CRM systémy až po reklamné platformy. Vďaka tomu má firma k dispozícii jednotný obraz zákazníka a môže ho aktivovať naprieč kanálmi: prostredníctvom e-mailových a sms rozosielok, automatizáciou alebo cielenej reklamy. Výsledkom je komunikácia, ktorá je konzistentná, personalizovaná a relevantná v reálnom čase.

Medzi kľúčové prvky CDP patrí aj reporting a prediktívne metriky. Tie ukazujú, ako jednotlivé zákaznícke segmenty reagujú, aký podiel má e-mailing na celkovom obrate a čo sa dá očakávať do budúcnosti. Súčasťou je napríklad anlýza nákupov, predikcia hodnoty zákazníkov, odhad rizika ich odchodu alebo pravdepodobnosť ďalšej objednávky. Reporting tak umožňuje e-shopom stavať na tvrdých dátach a rozvíjať dátový e-mailing, ktorý prináša merateľné a dlhodobé výsledky.

Hoci boli funkcionality CDP spustené na konci septembra, niektorí klienti Ecomailu s nimi už aktívne pracujú. „RFM modelovanie už dlhšiu dobu používame interne v rámci analytiky a práce so segmentovaním bázy. Som rád, že maticu je teraz možné namodelovať z dát aj priamo v Ecomaili. Použitie segmentov v rámci rozosielky a automatizácií je presne to, čo potrebujeme – praktickú použiteľnosť priamo naviazanú na výsledky,” popisuje Jan Jelínek, CMO spoločnosti Alensa.

„V agentúre Webscale sa dlhodobo zameriavame na to, aby komunikácia so zákazníkmi bola relevantná, rešpektujúca a vychádzala z toho, že na druhej strane stojí skutočný človek so vzťahom k značke. Práve vďaka podrobnejšiemu čítaniu dát môžeme tento rešpekt prehlbovať. Za nás sú teda nové funkcionality CDP analytics úplne zásadné a rozhodujúce. Nové funkcie nám zjednodušujú prácu a ponúkajú možnosť využívať zákaznícke dáta v praxi. Od začiatku v RFM segmentácii aj produktovej analýze jasne vidíme merateľné úspechy, a to nielen v pomocných metrikách, ale aj v tvrdých predajných dátach,” dodáva Ondřej Kužílek, CEO & Founder agentúry Webscale.

CDP Analytics je v plnom rozsahu k dispozícii od konca septembra a je určené predovšetkým pre stredné a veľké e-shopy, ktoré chcú posunúť svoju komunikáciu na vyššiu úroveň. Predstavuje tak ďalší logický krok v rozvoji ich zákazníckej starostlivosti a marketingových aktivít. Chcete byť medzi prvými, kto CDP Analytics vyskúša? Stačí navštíviť https://ecomail.cz/funkce/cdp/ a vyplniť formulár!

Informačný servis