BRATISLAVA 15. decembra (WEBNOVINY) – Vládna koalícia by mala podľa poslanca Ľudovíta Kaníka (SDKÚ-DS) čo najrýchlejšie odstrániť deformácie, ktoré do druhého dôchodkového piliera zmenou legislatívy vniesla predchádzajúca vláda. „Je škoda, že jednou z prvých vecí, ktorá mala byť na stole Národnej rady SR, nebolo odstránenie týchto deformácií,“ povedal. Ako pokračoval, nie je dôvod na odklad „známych a jasných riešení“. Všetky zmeny, ktoré v druhom pilieri pripravuje ministerstvo práce a sociálnych vecí, sú podľa Kaníka správne. „Plne ich podporujem a pridám k nim ďalšie,“ zdôraznil. Malo by ísť o vznik štvrtého penzijného fondu, v ktorom by sa koncentrovali výnosové aktíva, najmä akcie. „Do tohto fondu by mohol človek vstúpiť na základe vlastnej žiadosti a bolo by potrebné stanoviť pre tento fond obmedzenie veku,“ objasnil poslanec.
Predchádzajúca vláda podľa Kaníka zasiahla do legislatívy k druhému pilieru neodborne a nekvalifikovane. „Tento zásah výrazne poškodil všetkých sporiteľov, ktorí sú zúčastnení v druhom pilieri,“ upozornil. Kapitalizačný dôchodkový pilier podľa neho kvôli legislatívnym zmenám nedosiahol očakávané výnosy. „Keby Ficova vláda nezasiahla do systému, keby neprinútila predať všetky výnosné aktíva z portfólia dôchodkových správcovských spoločností, dnes by mohli sporitelia zaznamenávať výrazné zhodnotenie majetku,“ dodal.
Národná banka Slovenska (NBS) viackrát upozornila na to, že minuloročné legislatívne zmeny v druhom dôchodkovom pilieri viedli k takmer úplnému výpredaju akcií. „Počnúc aprílom až do konca roka 2009 dôchodkové správcovské spoločnosti (DSS) už uskutočňovali iba predaje akcií a podielových listov, pričom akciové trhy práve v marci zastavili svoj prepad a následne až do októbra prakticky nepretržite rástli o desiatky percent,“ upozorňuje centrálna banka v Analýze slovenského finančného sektora za rok 2009. Podiel akciovej zložky v dôchodkových fondoch v druhom pilieri klesol z 9,8 % čistej hodnoty majetku na začiatku roka na 0,9 % k 1. júlu 2009. „Počas druhého polroka potom ešte došlo k ďalšiemu zníženiu relatívneho zastúpenia akcií na koncoročných 0,1 %,“ uviedla NBS. Úzka súvislosť medzi novou legislatívou a strategickými presunmi v rámci portfólia je podľa centrálnej banky zrejme z načasovania zmien v portfóliu do obdobia medzi schválením novely zákona o starobnom dôchodkovom sporení v marci 2009 a začiatkom jej účinnosti od júla 2009.
Na základe novely zákona o starobnom dôchodkovom sporení sa od 1. júla 2009 znížili poplatky, ktoré sporiteľom v druhom pilieri účtujú dôchodkové správcovské spoločnosti. Pôvodný poplatok za správu dôchodkového fondu sa od júla vlaňajška znížil z 0,065 % na 0,025 % z čistej mesačnej hodnoty majetku sporiteľa v dôchodkovom fonde. Pribudol poplatok pre DSS za zhodnotenie majetku v dôchodkovom fonde. Ten však môžu správcovia penzijných úspor od sporiteľov inkasovať najskôr od začiatku tohto roka. Až 1. januára 2010 uplynulo polročné obdobie od účinnosti zákona, počas ktorého sa sledovalo zhodnocovanie majetku v penzijných fondoch. Poplatok za zhodnotenie majetku vo fonde je najviac 5,6 % z dosiahnutého výnosu. Zvyšných 94,4 % z dosiahnutej výnosnosti tak musí zostať sporiteľovi.