BRATISLAVA 4. augusta (WebNoviny.sk) – Zvyšovanie učiteľských platov po drobných a po tak dlhý čas nezatraktívni učiteľské povolanie.
Na jednej strane ekonomická prosperita Slovenska, na strane druhej vlažný postoj k učiteľom je jasným signálom, že vzdelávanie nie je vládnou prioritou. Pre agentúru SITA to uviedol predseda Moderných odborov Volkswagen Zoroslav Smolinský.
Gröhling vyzýva ministra Plavčana, aby vyriešil problém so zvyšovaním platov učiteľov
Chýba elementárna úcta k učiteľom
Smolinský tak reagoval na to, že vláda odsúhlasila zvýšenie platov pre učiteľov v regionálnom a vysokom školstve o šesť percent od 1. septembra. Dohoda obsahuje zvyšovanie platov o šesť percent aj v septembri 2018, 2019 a v roku 2020 od januára. Ak návrh príjmu školské odbory, očakáva sa podpísanie memoranda o sociálnom zmieri do roku 2020.
Smolinský však tvrdí, že keď chýba elementárna úcta k učiteľom zo strany najvyšších predstaviteľov, je ťažké očakávať úctu zo strany občanov a žiakov. Dosiahnutie 80 percent priemerného platu zamestnanca s vysokoškolským vzdelaním až v roku 2027, ktoré definuje materiál Učiace sa Slovensko, považujú Moderné odbory Volkwagen za neprimerane dlhý čas a mimoriadne demotivujúci faktor.
Aktualizované: Danko s Ficom sa dohodli na zvyšovaní platov učiteľov
Najväčší štrajk v novodobej histórii
„Je namieste skrátiť tento čas. Veď učitelia zarábajú v priemere najmenej zo všetkých zamestnancov verejného sektora. Navrhované zvyšovanie je plazivé, pritom kvalitné vzdelanie je základom každej vyspelej spoločnosti. Hovoríme o výchove detí nás všetkých, budúcnosti Slovenska. Držíme učiteľom palce, aby vytrvali vo svojom boji a podporujeme ich aktivity. Toto už ani nie je boj o peniaze, ale o úctu,“ povedal Smolinský.
Odborová organizácia Moderné odbory Volkswagen má v súčasnosti vyše 9 500 členov. K základným úlohám a cieľom odborovej organizácie patrí prioritne kolektívne vyjednávanie so zámerom dosiahnutia priaznivých mzdových, pracovných a sociálnych podmienok.
Organizovali najväčší štrajk v novodobej histórii v bratislavskom Volkswagene, kde si vydobyli nárast platov pre 12 300 zamestnancov.