Dôvera britských spotrebiteľov prudko oslabila

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Londýn
Foto: SITA/AP

LONDÝN 28. januára (WEBNOVINY) – Dôvera britských spotrebiteľov sa v januári zhoršila a klesla na najnižšiu úroveň za takmer dva roky. Index dôvery, ktorý zostavuje spoločnosť GfK NOP, oslabil o osem bodov na 22-mesačné minimum -29 bodov. Išlo pritom o najprudší pokles v priebehu jedného mesiaca od britskej recesie z roku 1992. Spoločnosť GfK NOP, ktorá o tom informovala v piatok, uviedla, že dôveru spotrebiteľov poškodilo najmä zvýšenie dane z pridanej hodnoty (DPH) na 20 % z predošlej úrovne 17,5 %. Vyššia DPH vo Veľkej Británii platí od začiatku januára.

Nick Moon, riaditeľ sociálneho prieskumu v spoločnosti GfK NOP, označil pokles indexu za „ohromný kolaps spotrebiteľskej dôvery“ a poznamenal, že ľudí vážne postihlo zvýšenie DPH, ktoré je kľúčovou súčasťou vládneho programu úsporných opatrení. „Je možné, že tieto údaje predstavujú povianočný výkyv, ale aj keď vo februári nastane posilnenie, je mimoriadne nepravdepodobné, že vykompenzuje tento masívny pád,“ uviedol. „Dnešné údaje v kombinácii s nepriaznivou ekonomickou prognózou nevyhnutne vyvolajú to, že sa bude hovoriť o dvojitej recesii,“ konštatoval Moon. Spoločnosť GfK NOP prieskum uskutočnila v priebehu druhého januárového týždňa, čiže pred zverejnením správy o tom, že britská ekonomika sa v poslednom štvrťroku minulého roka zmenšila o 0,5 %.

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať