BRATISLAVA 21. augusta (WEBNOVINY) – Nový systém určovania výšky a výberu dane z motorových vozidiel, čo v súčasnosti zabezpečujú samosprávne kraje na svojich cestách II. a III. triedy, by mohol začať fungovať predbežne od začiatku roka 2014.
Prezident Združenia cestných dopravcov ČESMAD Slovakia Ľubomír Honíšek to predpokladá s tým, že spomínaná daň by mala byť v budúcnosti jednotná na celom území Slovenska a nie ako teraz, keď je v regiónoch rôzna.
Daň by podľa neho určoval a vyberal štát a peniaze by následne prerozdeľoval krajom podľa určitých dohodnutých kritérií. Ekologické vozidlá by pritom mali byť zvýhodňované oveľa viac ako v súčasnosti.
Iba na Slovensku
„Rozdiely vo výške dane z motorových vozidiel medzi jednotlivými vyššími územnými celkami (VÚC) sa v súčasnosti pohybujú v rozmedzí od 9 do 15 %. preto je našim záujmom, aby bola stanovená jednotne. Nemá absolútne logiku, aby dopravca, ktorý má sídlo v jednom vyššom územnom celku, platil o 15 % vyššiu daň z motorových vozidiel ako jeho kolega v druhom vyššom územnom celku,“ povedal v pondelok Honíšek na stretnutí s médiami.
Takéto nastavenie podľa neho nemá žiadna európska krajina a treba to určite napraviť a riešiť. Dopravcovia dlhodobo kritizujú aj priemernú výšku dane z motorových vozidiel, ktorá je na Slovensku podľa nich druhá najvyššia v Európe a dosahuje okolo 2250 eur.
Vyššia je len na Islande, asi o dvesto eur, pričom v susednej Českej republike má výšku zhruba 1050 eur, v Poľsku 660 eur a na takej úrovni je aj v Maďarsku.
Bratislavský kraj profituje najviac
„Výška dane na Slovensku znevýhodňuje slovenských dopravcov vo vzťahu ku konkurentom z týchto susedných štátov,“ tvrdí Honíšek. ČESMAD očakáva, že samosprávne kraje by sa mali na zmenách dane z motorových vozidiel dohodnúť.
Výnimkou môže byť Bratislavský samosprávny kraj, ktorý z výberu dane doteraz najviac profituje. V bratislavskom regióne majú totiž dopravcovia zaregistrovaných najviac automobilov, hoci ich využívajú po celom Slovensku.
Má tak aj najvyššie príjmy z výberu tejto dane, hoci má najmenej regionálnych ciest, a teda aj nákladov na ich prevádzku, opravy a údržbu. Podľa ČESMAD-u tento systém nie je spravodlivý a treba ho zmeniť.
Výhody pre ekológov
„Navrhujeme, aby štát stanovoval sadzbu dane, aby bola jednotná v rámci celého Slovenska a preferovala v oveľa výraznejšej miere ekologické vozidlá. To sú naše požiadavky. Potom záleží na dohode medzi štátom a VÚC, ako sa táto daň bude ďalej prerozdeľovať,“ povedal Honíšek.
Vybrané peniaze na dani z motorových vozidiel by podľa dopravcov mali kraje používať výhradne na opravy, údržbu a rekonštrukciu ciest druhej a tretej triedy. Ministerstvo financií tieto aktivity podľa šéfa ČESMAD-u tiež podporuje.
„Aj ministerstvo žiada odstránenie nezrovnalostí a spôsob určovania a výberu dane z motorových vozidiel, aby sa tieto nedostatky odstránili. V priebehu budúceho roka budeme pripravovať spoločne novelu zákona, v ktorom naše požiadavky budú zapracované,“ očakáva Honíšek.