BRATISLAVA 26. januára (WEBNOVINY) – Stavebná spoločnosť Doprastav, a.s. má výhrady k dodatočne upraveným súťažným podkladom pre tendre na výstavbu dvoch úsekov diaľnice D1 Jánovce – Jablonov pri Levoči v celkovej dĺžke 18,5 kilometra.
Po analýze rizík vzniesla firma námietky voči podmienkam, pretože neumožňujú jednoznačné spracovanie cenovej ponuky, korektné vyhodnotenie súťaže a ani prípadné budúce riadenie zmluvy. „Súťažné podmienky obsahujú množstvo neprijateľných a sporných ustanovení. Ak by takto mali v budúcnosti vyzerať súťažné podmienky, plánujeme sa obrátiť na príslušné európske inštitúcie so žiadosťou o nápravu,“ uviedol generálny riaditeľ Doprastavu Dušan Šamudovský v článku uverejnenom na webovej stránke spoločnosti a predtým v Hospodárskych novinách. Podaním námietok podľa neho Doprastav nechce zastaviť súťaž, ale nastaviť súťažné podmienky tak, aby nebolo možné tender zrušiť po niekoľkomesačnom súťažení ako sa často stávalo v minulosti. O oprávnenosti námietok spoločnosti by mal rozhodnúť Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO).
NDS je prekvapená
Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. ako vyhlasovateľ oboch diaľničných tendrov zdôvodnila úpravu súťažných podkladov a návrhov zmlúv tým, aby mala reálnu možnosť a prostriedky riadiť aj časový vývoj stavby a prijímať náležité opatrenia pri ich nedodržiavaní. Preto doplnila do súťažných podkladov klauzulu takzvaných míľnikov. Tie sa týkajú priebežného plnenia výstavby, jeho sledovania a prípadného postihu za nedodržanie. „Našim cieľom je vytvoriť korektný a rovnovážny zmluvný vzťah pre oboch partnerov – pre NDS ako zástupcu štátu a rovnako aj pre zhotoviteľa, ktorý dielo postaví,“ informoval generálny riaditeľ NDS Alan Sitár v stanovisku poslanom v stredu do agentúry SITA. Podľa diaľničiarov je však spomínané opatrenie zrejme kameňom úrazu pre Doprastav, pretože ako jediný z viac ako 50 uchádzačov v spomínanej súťaži má s takto nastavenými podmienkami problém.
NDS vyslovila prekvapenie, prečo sa Doprastav rozhodol riešiť svoj problém práve dva dni pred konaním o jeho námietkach na ÚVO. Diaľničiari nevylučujú, že Doprastav sa v tomto prípade snaží ovplyvniť verejnú mienku a následne aj výsledok rozhodnutia úradu, doplnenie súťažných podmienok však považujú za náležité a potrebné. „Našim cieľom je lepšie zabezpečiť pozíciu NDS ako stavebníka a tým zefektívniť využitie štátnych prostriedkov. Sme presvedčení, že aj prax potvrdí správnosť rozhodnutia zosúladiť budúce zmluvné vzťahy s týmto princípom. V tomto duchu budeme konať aj naďalej,“ dodal Sitár. Ako ďalej uviedol, NDS pripravovala súťažné podmienky pre oba tendre za odbornej spolupráce s certifikovanými zástupcami Slovenskej asociácie konzultačných inžinierov (SACE), ako aj odborníkmi na zmluvné podmienky vo výstavbe a verejné obstarávanie. Zmluvné podmienky pripravovala viac ako rok a rezort dopravy ich schválil vlani v septembri. NDS sa neobáva, ak by sa v tejto veci Doprastav skutočne obrátil na príslušné európske inštitúcie.
Pochybnosti nad odbornosťou
Šéf Doprastavu vyslovil pochybnosti o odbornosti ľudí zodpovedných za vypísanie korektnej a transparentnej súťaže, respektíve o zámernom a rafinovanom nastavení podmienok tak, aby umožnili úplne neodôvodnene účtovať zhotoviteľovi stavby drastické odškodné. „Veríme, že to nebol zámer. V krajinách po celom svete, vrátane EÚ a už vyše 10 rokov aj na Slovensku, sa používajú na tento účel dokumenty FIDIC (Medzinárodná asociácia konzultačných inžinierov), ktoré uznávajú aj všetky banky, ako aj Európska komisia,“ uviedol Šamudovský.
Na Slovensku sa najčastejšie používa červená kniha, určená pre stavebné a inžinierske diela projektované objednávateľom. „Najväčším problémom u nás dnes je, že červená kniha sa upravuje formou takzvaných zvláštnych zmluvných podmienok osobami bez primeraných vedomostí o základných princípoch, na ktorých je tento typ zmluvných podmienok postavený. Miešajú sa ustanovenia rôznych typov zmlúv, dopĺňajú sa svojské články, ktoré porušujú rokmi budovanú zmluvnú rovnováhu medzi stranami v tomto type zmlúv,“ tvrdí riaditeľ Doprastavu. Verejný obstarávateľ je podľa neho skôr politický než odborný subjekt a to sa prejavuje na „populistickom vnucovaní nevyvážených a nekorektných podmienok v súťažiach„. A to je podľa neho aj prípad oboch tendrov na D1 Jánovce – Jablonov.
Ak chce objednávateľ znížiť rozsah ním preberaných rizík a preniesť ich na zhotoviteľa, použije žltú knihu, určenú pre technologické zariadenia a zákazky typu vyprojektuj a postav. Dohodnutá zmluvná cena sa v tomto prípade môže meniť len výnimočne. Strieborná kniha, čiže kontrakt na kľúč, sa používa hlavne pri výstavbe priemyselných a energetických projektov, ak objednávateľ chce preniesť všetky riziká na zhotoviteľa.