BRATISLAVA 16. januára (WBN/PR) – Na záver mesiaca Dom umenia prináša ďalšie dve výstavy, ktoré budú venované slovenským umelcom. Počas nastávajúcich dní sa predstaví Ľudovít Hološka a Oľga Bartošíková, ktorí predvedú svoje umelecké cítenie v podobe výstavy obrazov a ilustrácií.
Výstava: Oľga Bartošíková – Provokácie 1963 – 2013
Kedy: 21. januára – 23. februára 2014
Kde: Dom umenia, Nám. SNP 12, Bratislava
Otvorenie výstavy: 21.1.2014 o 18:00 hod.
Kurátor: PhDr. Ľuboslav Moza
Oľga Bartošíková, akademická maliarka a nositeľka „Identifikačného kódu Slovenska“ nesporne patrí medzi niekoľko mimoriadnych dám slovenskej maľby. Jej tvorba silne zasiahla do nášho života a nechala v ňom stopu doby, ktorú žila.
Dodnes je málo známou objaviteľkou nových umeleckých snažení. A preto až dnes začíname chápať silu a rozsiahlosť jej tvorby, ktorá mala niekoľko prívlastkov „prvá“. Originalitu a silný tvorivý potenciál. Maľuje dodnes, s neutíchajúcou kreativitou.
Všetko to začalo na vysokoškolských štúdiách v Prahe u profesora Jána Želibského. Po návrate do Bratislavy spolu zakladá legendárnu ženskú tvorivú skupinu „Štyri“. (Spolu s Vierou Kraicovou, Tamarou Klimovou a Jarmilou Čihánkovou). Na prelome a päťdesiatich a šesťdesiatich rokov tvorila jedinečné abstraktné cykly, ktoré prešli do monolitických kompozícií, vždy v monochróme. Tu tvorí konceptuálne prvky. Na ne nadväzuje obrazmi, z ktorých vytvára rozsiahle cykly ženských línií, kričiacich úst, detailných pohľadov očí, bezbranných ale silných rúk.
Úspešne vystavuje u nás i v zahraničí. Jej vernisáže sú konceptuálnym výtvorom s prvkami performance. Koncom šesťdesiatich rokov dáva svojej tvorbe, ako jediná u nás, silný zvrat do určitej úmyselnej banality superrealizmu. Maľuje monumentálne jablká, citróny, pomaranče. Postupne im vkladá filozofiu ľudskej existencie rozličnými farbami a ich nakrojením, symbolickým utrpením i radosťou.
Tvorba autorka pokračuje v objavovaní nových cyklov a krásy všedných momentov. Do umenia vkladá čoraz viac filozofie. Avšak až dodnes experimentuje s minimalizmom, čistými farbami, návratmi do budúcnosti. Celý čas to boli „Provokácie“. A takými sa stáva aj každý dnes vytvorený obraz. Lebo tie sú cestou ku zmene. A zmena v ľudskom živote znamená vývoj.
Narodila 18.augusta 1922 v Holíči. Vydala sa za výtvarného kritika a teoretika Ľubomíra Káru. Má dve dcéry. Žije a tvorí v Bratislave.
Výstava: Ľudovít Hološka – Maľby. Kresby. Ilustrácie. Texty.
Vernisáž výstavy: 23.1.2014 o 16,00 hod.
Kedy: 24. 1. 2014 – 23. 2. 2014
Kde: Dom umenia, Bratislava
Usporiadateľ: Národné osvetové centrum, Bratislava
Kurátor výstavy: PhDr. Ľubomír Podušel, CSc
Výstava obrazov, kresieb a ilustrácií slovenského maliara Ľudovíta Hološku (1943) doplnená o ukážky jeho teoretických názorov a postojov v podobe publikovaných textov a rukopisov, je umelcovou prvou monografickou prehliadkou v Dome umenia v Bratislave. Pripravená bola pri príležitosti jeho nedávneho životného jubilea.
Prináša prierez Hološkovou celoživotnou tvorbou na pôde výtvarných disciplín, ktorým sa venuje od začiatku (maliarstvo, kresba, ilustrácia + texty) a v rámci ktorých realizoval a realizuje svoju celoživotnú ambíciu – osvetliť zložitú výpoveď umeleckého diela – „jazyk umenia“, jeho špecifičnosť, autenticitu prostredníctvom zložitých i zdanlivo jednoduchých reflexií vnútorného a vonkajšieho sveta s ktorým bol, je a ostáva on sám konfrontovaný. Vystavených je vyše 150 obrazov, kresieb, ilustrácií a autorských textov umelca. Hološka servíruje účinnosť svojich výtvarných ingrediencií na tácke plnej zašifrovaných znakov, ktoré sú príťažlivé a osobité, alebo zahalené do rúcha tajomstiev, viac – menej zrozumiteľných kódov, štruktúr a grafov. Nenechávajú nikoho na pochybách, že pri ich dešifrovaní treba pracovať s citom i hlavou. Realita ako symbol a znak sa objavuje v Hološkových obrazoch a kresbách figúr, figurálnych zostáv, zátiší, krajín a pod., ktoré pochádzajú z umelcovej doterajšej tvorby (kvalitatívne a kvantitatívne obsažnej pokiaľ ide o výrazovú štruktúru, typológiu a sémantické rozpätie sústredené vo voľných maliarskych a kresliarskych cykloch aj ilustráciách).
Vznik jeho tvorby bol predurčený umelcovou profesionálnou dráhou (štúdium na bratislavskej Škole umeleckého priemyslu /1958 – 1962/, v rokoch 1962 – 1968 na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave / prof. L. Čemický, J. Mudroch/ a v roku 1969 postgraduálne štúdium /tamže/ u prof. V. Hložníka/ a vlastnou výtvarnou výbavou. Tá sa formovala na pozadí domácich a zahraničných vzorov, neskôr sa rozvinula v samostatnú cestu maliara, ktorý ako jeden z mála uplatňuje v našom umení počnúc obdobím 70. rokov 20. storočia princípy analytickej a znakovej maľby, a preniká do posledného desaťročia umelcovej tvorby. Hološka prišiel s tedenciou koncipovať nový jazyk maľby, ktorý by nebol len definíciou – potvrdením získaných objavov korešpondujúcich s maliarskymi meditáciami a ich následnými farebnými a tvarovými explóziami v Európe a vo svete, ale aj pokusom o vlastný prínos do tejto oblasti. Projektoval prienik do spôsobov umeleckej transpozície sveta v kontexte európskych a zahraničných výtvarných snažení. V tomto zmysle ohlásil nástup novej umeleckej výpovede na pomedzí reality a abstrakcie, tvarov a farieb rozvíjaných na ploche, zároveň akoby do priestoru, zakotvené v olejomaľbách, temperách, kombinovaných technikách, kresbách, ktoré tvoria jadro vystavenej kolekcie..
Ľudovít Hološka je jeden z prvých maliarov analytikov na Slovensku, ktorý vstúpil na scénu nášho výtvarného umenia ako pôvodný autor a pôvodným autorom aj ostal. Neustále dokazuje, čo mnohí nevedia, čo robí z každého umelca osobnosť – je sám sebou. O tom je jeho výstava usporiadaná v mesiacoch január – február 2014 v Dome umenia v Bratislave.