BRATISLAVA 21. septembra (WEBNOVINY) – Okrem pohodlia sú ďalšie výhody elektronickej komunikácie s poisťovňami zrejmé. Predovšetkým šetria čas na oboch stranách. Poistenec nemusí ísť do pobočky a čakať, kým naňho príde rad. Táto úspora času je ešte väčšia v prípade ľudí, ktorí bývajú mimo väčších miest a museli by cestovať niekoľko kilometrov.
Keď odpadá cestovanie, znamená to aj finančnú úsporu. Šetrenie sa však týka nielen poistencov, ale aj samotných poisťovní. Umožňuje im to totiž menší nápor na pobočkách, menej úradníkov za okienkom a viac času, ktorý tak môžu venovať komplikovanejším prípadom žiadostí.
Kde to vlastne som?
Ročne zmenia poisťovňu tisícky ľudí a pri takej administratívnej záťaži sa stávajú aj chyby. Poistenec si tak môže overiť, či je skutočne klientom tej poisťovne, o ktorej si myslí, že je jeho. Túto službu ponúkajú všetky tri slovenské zdravotné poisťovne a využiť ju môžu aj poskytovatelia zdravotnej starostlivosti, ak majú pochybnosti, či je preukaz, ktorý im pacient predložil, platný.
Klienti Všeobecnej zdravotnej poisťovne si naopak môžu overiť aj to, či ich lekár či nemocnica má zmluvu s ich poisťovňou. VšZP tiež ponúka možnosť vyhľadať si informácie o liekoch a zdravotníckych pomôckach.
Komunikácia však nie je len pre poistencov. Napríklad platitelia poistného posielajú výkazy do poisťovne takmer výhradne elektronicky.
Elektronické pobočky
Súkromné zdravotné poisťovne okrem služieb pre všetkých, ako sú overenie poistného vzťahu, vyhľadanie zmluvného partnera poisťovne a vyhľadanie lieku či zdravotníckej pomôcky ponúkajú aj ďalšie služby. Tie sú už dostupné len pre klientov poisťovní a vytvorili pre ne celé elektronické pobočky. Je to niečo podobné ako internet banking – k službám sa môže prihlásiť iba oprávnený klient a nikto iný sa do jeho účtu nedostane.
Napríklad Union zdravotná poisťovňa poskytuje poistencom možnosť prezerať si svoju zdravotnú kartu, vrátane zoznamu návštev u lekára a prehľadu súm, ktoré zaňho poisťovňa zaplatila. Majú tiež prehľad o tom, koľko za nich zaplatil na zdravotné poistenie ich zamestnávateľ. Elektronicky môžu aj odoslať žiadosť o vydanie Európskeho preukazu poistenia.
Platitelia poistného získajú prehľad zamestnancov, za ktorých odvádzajú poistné. Môžu tiež podávať dávky, získať okamžitý prehľad o podaných výkazoch preddavkov na poistné. Poskytovatelia zase získajú prehľad podaných zúčtovacích dávok a podobne.
Takmer ako v kamennej pobočke
Poisťovňa Dôvera ponúka vo svojej elektronickej pobočke aj možnosť splniť si zákonné oznamovacie povinnosti a nahlásiť poisťovni zmenu osobných údajov, ako napríklad meno, priezvisko, titul, trvalý pobyt, korešpondenčnú adresu. Následne poistencovi pošle preukaz s novými údajmi. Poistenec môže tiež oznámiť zmenu platiteľa poistného.
Aj Dôvera poskytuje prístup k údajom o poskytnutej zdravotnej starostlivosti – poistenec tu nájde všetky poskytnuté výkony, vrátane liekov a zdravotníckych pomôcok, absolvované preventívne prehliadky či kúpeľnú zdravotnú starostlivosť, rovnako aj všetkých poskytovateľov, ktorých poistenec navštívil a tiež celkovú sumu výdavkov za poskytnutú zdravotnú starostlivosť od začiatku jeho poistného vzťahu.
Poisťovňa tiež poskytuje on-line prehľad čakacích listín a prístup k zoznamu naplánovaných hospitalizácií, hodnotenie zdravotnej poisťovne a jej služieb či informácie o výhodách a službách pre poistencov. Poistenkyňa môže aj zadať objednávku na zavolanie v rámci preventívnej služby Mamografia. Pravidelná každoročná nočná mora vypĺňania ročného zúčtovania zdravotného poistenia bude hneď znesiteľnejšia, keď ho ako poistenec Dôvery vyplníte on-line.