BRATISLAVA 20. januára (WEBNOVINY) – Nakopené dlhy troch štátnych železničných spoločností dosiahli spolu okolo 950 mil. eur pre dlhodobé neriešenie ich problémov. Dôsledkom toho je chronické nedofinancovanie železníc, ktorých hospodárenie v tomto nedostatkovom režime nie je ďalej akceptovateľné, uviedol vo štvrtok na brífingu generálny riaditeľ sekcie železničnej dopravy a dráh na ministerstve dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Jiří Kubáček.
„Záchrana a zvýšenie efektívnosti fungovania všetkých troch štátnych železníc je možná len za určitých predpokladov. Priestoru na racionalizáciu je tam skutočne dosť. Štát sa od konca minulého roka konečne začal skutočne s plnou vážnosťou venovať systematickému riešeniu problému železníc. Začína analyzovať vážnu situáciu a má veľmi serióznu snahu dostať všetky tri firmy do stavu vyrovnaného hospodárenia,“ povedal ďalej Kubáček. Železnice majú podľa neho fungovať vo vyváženom hospodárskom režime a nemali by byť v budúcnosti stratové. Za minulý rok očakávajú všetky tri spoločnosti celkovú stratu okolo 300 mil. eur. Dôkazom toho je podľa neho aj analýza fungovania železničných spoločností, ktorú vypracoval rezort dopravy a vláda ju schválila na poslednom zasadnutí.
Ministerstvo dopravy chápe snahy odborárov, ktorí nesúhlasia s plánovaným masovým prepúšťaním na železniciach a rušením najmenej vyťažených spojov osobnej dopravy. „Kde boli odborári vtedy, keď sa železnice prepadávali do červených čísel? Situácia, ktorú sa teraz snažíme vyriešiť za mesiace, sa tu kopila mnohé roky,“ dodal Kubáček s tým, že nie je možné rýchlo zmeniť súčasný stav na železniciach, zamestnávajúcich spolu vyše 30 tisíc ľudí.
Rezort pracuje v „horúčkovitom“ tempe na príprave návrhu programu revitalizácie železničných spoločností, pričom vláde ho má predložiť 26. januára. Potom sa uskutočnia rokovania všetkých zainteresovaných, vrátane železničných spoločností, odborárov a samosprávnych krajov, o obsahu ozdravného plánu a jeho konečnú podobu by mala schváliť vláda. „Bude o tom diskusia s každým, kto má do toho čo rozprávať. Nechcem predbiehať ani o jeden krôčik tento vývoj,“ dodal Kubáček. O pripravovaných úsporných opatreniach týkajúcich sa hromadného prepúšťania a redukcie osobnej prepravy zatiaľ nechcel hovoriť.
Nové vedenie rezortu dopravy presadzuje nový model fungovania železníc. „Ukazuje sa, že ten problém je veľmi vážne vnímaný. Je jasné, že to nepôjde bez kompromisov, že nie je jediným riešením prepúšťanie ľudí a rušenie tratí, hoci bez toho sa to nezaobíde. Ale nesmie sa to robiť na základe povrchných analýz,“ dodal Kubáček. Riešenie problémov železníc podľa neho ešte niekoľko týždňov či mesiacov počká, keď dlhé roky na to nebol čas. Vláda po predložení prvého návrhu revitalizačného programu železníc by mala najprv rozhodnúť, či navrhnutý spôsob riešenia problémov bude akceptovateľný. „Materiál sa bude kontinuálne dopracovávať. Jediný tlak je na to, aby to bolo čo najrýchlejšie, ale veľmi zodpovedne,“ dodal sekčný šéf. Návrh revitalizačného projektu pôjde do medzirezortného pripomienkového konania až po tom, ako sa vláda k nemu vyjadrí.
Osobná doprava by mala byť podľa Kubáčka redukovaná tak, aby neboli zrušené intenzívne využívané vlaky. „Určite sa nemôže robiť tak, aby nebola iná alternatíva. Keď sa ľudia môžu dostať autobusom na miesto a železnica nie je vyťažená, to nie je dobre. Musia sa spraviť veľmi dôkladné analýzy nie súčasných výkonov železničných tratí, ale ich potenciálu. Veľkým problémom dlhodobo je veľa súbehov autobusových a železničných spojov,“ uviedol ďalej.
„My to tušíme, samozrejme, ale teraz to nepovieme. Ani na mučidlách to z nás nedostanete,“ odpovedal Kubáček na otázku o úrovni prezamestnanosti na železniciach. Rozsah prepúšťania by mal obsahovať až konečný návrh ozdravného plánu železníc. Podľa Odborového združenia železničiarov tri spoločnosti pripravovali prepustenie spolu okolo 4 tisíc ľudí. „Prispôsobiť zamestnanosť na železniciach súčasným výkonom by asi nebol dobrý nápad. Vychovať kvalifikovaného železničiara trvá viac ako rok. Výkony v doprave nemusia byť také nízke len kvôli tomu, že je objektívne nízky dopyt po službách. Môže to byť napríklad zle organizované, a to sa ukazuje,“ tvrdí Kubáček. Pripravované opatrenia na zefektívnenie činnosti železníc by mali byť preto navzájom previazané. Záujmom štátu podľa neho je, aby na tratiach, kde popri železničnej existuje aj autobusová doprava, mali prednosť vlaky, ktoré sú ekologickejšie. Štúdia o súbežnej železničnej a autobusovej doprave by mala byť hotová v apríli.