BRATISLAVA 30. apríla (WebNoviny.sk) – Slovensko nevyvíja dostatočné úsilie na to, aby firmy využívali vo svojom podnikaní moderné digitálne nástroje. Ukázal to celosvetový prieskum spoločnosti Euler Hermes, ktorá sa zaoberá poistením pohľadávok. Lepšie podmienky pre digitalizáciu biznisu vytvára Česko, Poľsko aj Maďarsko.
Spoločnosť Euler Hermes zostavila index digitalizácie „Enabling Digitalization Index“ (EDI), ktorý meria schopnosť jednotlivých krajín napomáhať digitálnym podnikateľom prosperovať a taktiež tradičným podnikateľom profitovať z využitia digitálnych nástrojov.
Päť komponentov hodnotenia
Skóre jednotlivých krajín podľa indexu EDI je zostavené na základe piatich komponentov, a to rozsah regulácie, úroveň digitálnych vedomostí, prístup k mobilným zariadeniam a internetu, infraštruktúra a veľkosť trhu.
Korupcia v podnikaní je na Slovensku vysoko nadpriemerná, horšie sú na tom len dve krajiny
Do indexu EDI bolo zaradených 115 krajín, pričom Slovensko skončilo na 40. mieste a oproti vlaňajšku si o jedno miesto pohoršilo. Podľa zverejnených informácií príčinou tohto výsledku nie je len to, že Slovensko má veľmi malý trh.
„Len polovičné hodnotenie získalo aj za pripojiteľnosť k internetu a za úroveň vzdelávania. Za kvalitu vzdelávacieho systému, výskum a vývoj či spoluprácu univerzít a súkromného sektora, dostalo len 45,3 bodu zo 100,“ uviedla spoločnosť Euler Hermes.
Okolité štáty dostali lepšie hodnotenie
Všetky okolité štáty okrem Ukrajiny pritom dosiahli lepšie hodnotenie. Rakúsko sa umiestnilo na 13. mieste, Česko na 28., Poľsko na 34. a Maďarsko na 39. mieste. Vlani bolo Slovensko o jednu priečku lepšie ako Maďarsko, v tohtoročnom indexe si pozície vymenili.
Väčšina Slovákov porovnáva pred nákupom ceny produktov, potraviny však nie sú v Top 3
Najlepšie podmienky pre digitalizáciu firiem podľa indexu EDI vytvárajú Spojené štáty americké, Nemecko a Holandsko. Spoločnosť Euler Hermes odporúča krajinám, ktoré chcú zlepšiť úroveň digitalizácie, zamerať sa na vytvorenie proaktívnych digitálnych regulačných opatrení, na vzdelávanie v oblasti digitalizácie, na rozsah pripojenia k internetu a na zlepšenie digitálnej infraštruktúry.
Dôležité je aj to, aby mala každá firma rovnaké možnosti digitalizovať sa a aby sa medzi podnikateľmi v tomto smere nevytvárali priveľké rozdiely.