BRATISLAVA 17. mája (WebNoviny.sk) – V Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) v utorok otvárali cenové ponuky v troch diaľničných tendroch. Združenie okolo spoločnosti Eurovia, ktorého členom je napríklad aj Doprastav, chce najlacnejšie postaviť juhozápadný obchvat Prešova na D1, a to za 356 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty.
Ako informoval portál Denníka N, spoločnosť Skanska dala štátu najnižšiu ponuku v hodnote 197 mil. eur bez dane na stavbu časti D1 pri Košiciach v úseku Budimír – Bidovce. Úsek D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec chce postaviť spoločnosť Strabag v konzorciu so spoločnosťami Porr a Hochtief za najnižšiu cenu 239 mil. eur. Odhadované stavebné náklady na výstavbu uvedených troch úsekov v dĺžke 28 kilometrov boli 778 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty, súhrn navrhnutých najnižších cien dosahuje 792 mil. eur.
Neúspešný uchádzač môže podať námietku
Spoločnosť Strabag sa k informáciám o ponuke nechcela vyjadriť. „V tejto fáze výberového konania uvedené informácie môže poskytnúť iba investor,“ uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa Strabagu Edita Novotná. NDS potvrdila otváranie ponúk označených ako kritériá v troch spomínaných diaľničných tendroch. Cenové ponuky sa otvárali len v prípade uchádzačov, ktorí neboli vylúčení. „Následne začala činnosť komisia na vyhodnotenie predložených cenových ponúk. Komisia má právo pýtať sa uchádzačov na podrobnosti cenových ponúk,“ informovala hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.
Národná diaľničná spoločnosť po vyhodnotení cenových ponúk vyzve úspešných uchádzačov na poskytnutie riadnej súčinnosti potrebnej na uzatvorenie zmlúv. Uchádzač, ktorého cenovú ponuku NDS neprijme, môže podať námietku na Úrade pre verejné obstarávanie. „V prípade, že komisia nebude mať dotazy k predloženým cenovým ponukám, predpoklad ich finálneho vyhodnotenia je do konca mája tohto roka,“ uviedla Žgravčáková. Pri otváraní cenových ponúk v budúcich súťažiach na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest sa budú môcť zúčastniť aj médiá.
Prihlásilo sa niekoľko firiem
V súťaži na stavbu D1 Prešov, západ – Prešov, juh otvorili tri cenové ponuky. Združenie stavebných spoločností Eurovia SK, Eurovia CS, Doprastav, Metrostav, Metrostav Slovakia navrhlo cenu 356,35 mil. eur bez dane, skupina M-Silnice, M-Silnice SK, Hastra, IMB Podbeskidzie, Willemenstav 364,74 mil. eur a spoločnosti Porr, Strabag, Hochtief 367,23 mil. eur.
Päť cenových ponúk otvorili v súťaži na výstavbu D1 Budimír – Bidovce. Spoločnosť Skanska SK chce diaľnicu postaviť za 197,44 mil. eur, skupina Salini Impregilo, Dúha, Construction Generali za 223,8 mil. eur, združenie M-Silnice, M-Silnice SK, Hastra, IMB Podbeskidzie, Willemenstav za 224,13 mil. eur, Strabag, Porr, Hochtief za 249,92 mil. eur a spoločnosti Doprastav, Eurovia CS, Eurovia SK, Metrostav, Metrostav Slovakia za 252,03 mil. eur.
V tendri na stavbu D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec boli otvorené tri cenové ponuky. Spoločnosti Strabag, Porr, Hochtief navrhli cenu 239,11 mil. eur, M-Silnice, M-Silnice SK, Hastra, IMB Podbeskidzie 242,15 mil. eur a Metrostav, Doprastav, Eurovia CS, Eurovia SK 249,35 mil. eur.
Súťaže sa predĺžili
NDS vyhlásila užšie súťaže na výstavbu spomínaných troch diaľničných úsekov ešte vlani v máji a júni. Predpokladaná cena výstavby úseku D1 Prešov, západ – juh (7,9 kilometra) bola 369,51 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (443,41 mil. eur vrátane dane) a práce sú plánované na štyri roky.
Súčasťou úseku bude aj vyše dvojkilometrový dvojrúrový tunel Prešov. Odhadované náklady na zhotovenie D1 Budimír – Bidovce (14,4 km) predstavovali 209,4 mil. eur bez dane (251,28 mil. eur vrátane dane) a práce by mali trvať tri roky. Predpokladaná cena výstavby D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec (5,7 km) bola 199,12 mil. eur bez dane (238,94 mil. eur vrátane dane), práce sú plánované na štyri roky.
Všetky tri diaľničné projekty majú byť financované z peňazí Európskej únie a zo štátneho rozpočtu cez Operačný program Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020. Diaľničiari plánovali začať výstavbu úsekov D1 a D3 do konca minulého roka, ale súťaže sa pre námietky uchádzačov proti vylúčeniu predĺžili. Úrad pre verejné obstarávanie námietky zamietol, resp. konanie o nich zastavil. Po uzavretí tendrov a podpísaní zmlúv s vybranými uchádzačmi by sa práce mali začať v tomto roku a skončiť v rokoch 2019 a 2020.