Appka, LOL, Tick Tock, OMG či smajlíky namiesto slov. Aj to je realita dnešných detí. Koronakríza im zavrela školy a znemožnila aj klasický kontakt s kamarátmi. Skrytým paradoxom dištančného vzdelávania bolo zlepšenie práce s počítačom.
Potvrdili to výsledky IT Fitness Testu 2020. Tie zaznamenali zlepšenie digitálnych zručností o 13% u žiakov základných škôl a o necelých 12% u študentov stredných a vysokých škôl oproti roku 2019. Rodičom však týmto vznikajú nové výzvy.
Bezpečné správanie je stále v plienkach
„Keď sa pozrieme na jednotlivé oblasti zručností, tak je vidieť, že vedomosti o bezpečnom používaní internetu a technológií zaostávajú za ostatnými oblasťami,“ uvádza psychologička Jarmila Tomková, riaditeľka občianskeho združenia ViaSua.
Šeliga: Ak by minister školstva nechal deti zopakovať jeden rok, nepovažoval by som to za stratený rok ich života
Najmä na základných školách možno pozorovať, ako sa deti jednoducho pohybujú v digitálnom priestore. Bez väčších problémov riešia komplexné úlohy v rôznych počítačových programoch či hrách alebo surfujú na internete.
Na druhej strane však podľa Tomkovej zaostáva ich znalosť bezpečne využívať digitálny priestor. „Tieto schopnosti je nevyhnutné rozvíjať práve na základnej škole,“ upozorňuje Tomková.
Na stredných a vysokých školách sa táto schopnosť zvyšuje. Z tohto dôvodu je podľa odborníčky potrebné sústrediť sa na výchovu k bezpečnosti práve u detí do 15 rokov.
Majerský: Gröhling zabúda na odborné školstvo, chýba prepojenie s praxou a trhom práce
V opačnom prípade by sa mohlo stať, že budú vedieť využívať digitálne technológie veľmi zručne, ale nie bezpečne. Vďaka prevencii by sa mohli vyhnúť rizikám internetu ako zneužitie osobných údajov, šikanovanie na internete a ďalšie.
Ako sa doma zorientovať
Rodič však nemusí hneď panikáriť alebo deťom užívanie nových technológií úplne zakazovať. Vhodné je, ak využije bežné situácie na to, aby sa s dieťaťom o týchto veciach začal rozprávať.
Potvrdzuje to aj IT odborník Ondrej Macko. Prvoradý je podľa neho otvorený dialóg medzi rodičom a dieťaťom
Budúcnosť je tu aj pre deti s autizmom
„Až na druhom mieste sú to technické opatrenia ako je napríklad programy na rozpoznanie toho, čo dieťa robí so smartfónom alebo notebookom, kde sa nachádza alebo, s kým komunikuje na sociálnych sieťach,“ hovorí Macko.
Na bežných príkladoch zo života, ako robenie si domácich úloh alebo video hovor s rodinou, môže rodič dieťaťu vysvetliť základné pravidlá bezpečného užívania internetu, ktoré platia aj pre dospelých.
Napríklad, ako a prečo používať heslá, ako si zabezpečiť profil na sociálnej sieti, ako si chrániť osobné informácie či ktoré fotografie je vhodné zverejňovať.
Učitelia online výuku zvládli, no museli si pomôcť, ako vedeli – vychádza z prieskumu počas pandémie COVID 19
Vysvetliť sa to pritom dá aj hravou formou, prostredníctvom rozprávok či videí, ktoré sú zverejnené na portáloch ako ovce.sk či bezpecnenanete.eset.com.
„Deti si to samé nepôjdu vyhľadať len tak,“ upozorňuje Tomková, ktorá prízvukuje, že je potrebné ich priviesť k tejto problematike zábavnou formou.
Ohrozené je nie len dieťa, ale aj rodina
Lepšie než zakazovať je naučiť dieťa správať sa zodpovedne. Zákazy alebo rodičovské zámky väčšinou nefungujú.
„Deti ich obyčajne vedia obísť. Jednak zistia heslo, lebo rodičia sú doma obyčajne neopatrní alebo tieto opatrenia sú pre rodičov príliš technicky zložité,“ upozorňuje Macko.
Linka detskej dôvery funguje aj cez Vianoce, deti i mladiství môžu zavolať so žiadosťou o radu či pomoc
Vhodnejšie je vysvetliť im, aké následky má ich správanie, a to nie len pre ne samotné, ale aj pre rodinu. Deti totiž môžu na sociálnych sieťach neúmyselne zverejniť informácie, ktoré sa dajú zneužiť.
Napríklad pri nezabezpečenom profile alebo verejne dostupných fotografiách je ľahké zistiť, či je rodina mimo bytu, kúpila si nové auto alebo zmenila adresu.
Macko upozorňuje aj na bezmyšlienkovité sťahovanie aplikácií či hier. Ich bezpečnosť si možno overiť prostredníctvom recenzií alebo si pozorne prečítať, aké informácie aplikácia vlastne zhromažďuje.
Nárok na pandemické ošetrovné budú mať rodičia školákov aj počas školských prázdnin
„Hry sú obyčajne nebezpečné v tom, že v nich existuje tzv. nákup v rámci aplikácie,“ hovorí Macko.
Samotná hra je síce zadarmo, ale výhra v nej je podmienená nákupom určitej zbrane, karty a podobne, ktorý môže dieťa zrealizovať pod vplyvom túžby uspieť alebo posunúť sa ďalej.
Platbu možno často zrealizovať jednoducho prostredníctvom mobilného operátora alebo kreditnej karty, ktorú má rodič v mobile uloženú.
Dieťa si často pri tom ani neuvedomuje, koľko peňazí míňa, lebo sumy jednotlivých transakcií sa mu môžu zdať malé.
Zdravé varenie: zábava pre celú rodinu
Výslednú sumu často vidí rodič až keď je neskoro. Riešením môže byť okrem vysvetľovania aj využívanie telefónu mladšími deťmi len pod dozorom rodičov. U starších detí môže nákupy v aplikácií obmedziť aj predplatený kredit.
A čo pracovný trh
Okrem spomínaných problémov musia rodičia čeliť aj strachu o budúcnosť dieťaťa. Súčasné zmeny v súvislosti s koronakrízou sú turbulentné a menia vývoj pracovného trhu ako aj požiadaviek na zamestnancov.
Požiadavky na digitálne zručnosti môžu rodičov viesť k tomu, že pre dieťa vyberie práve vzdelávanie zameranú na túto oblasť. Aj tu však platí, že nie každé dieťa chce a bude v IT oblasti pôsobiť.
Automatizácia môže pripraviť o prácu množstvo Slovákov, problémom sú aj digitálne zručnosti
„Na trhu sú stále žiadaní špecialisti – a to nielen v IT, ale tiež v oblasti účtovníctva a finančnej kontroly, v ošetrovateľstve či technike,“ tvrdí managing director personálnej agentúry Grafton Recruitment Miroslav Garaj.
Ako si nájsť novú či lepšiu prácu? S týmto uspejete na trhu aj v čase pandémie
Pri menej kvalifikovaných odboroch je zase dopyt po vodičoch nákladných automobilov a autobusov, predavačoch, pracovníkoch vo výrobe alebo manuálnych činnostiach v logistike.
Je však určite dôležité deťom ponúknuť a naučiť ich určitým základným digitálnym zručnostiam, ktoré budú využívať aj v iných profesiách, dopĺňa Tomková