BRATISLAVA 30. júna (WEBNOVINY) – Aprílový výbuch sopky na Islande spôsobil chaos v leteckej doprave a problematický sopečný popol v atmosfére dodnes spôsobuje zrušenie mnohých letov. Veľa ľudí sa preto nedostane včas domov alebo neodletia na dovolenku.
Na čo máte právo ak Váš let bol zrušený alebo mešká ?
Ak Váš let bol zrušený alebo mešká o viac ako 5 hodín máte dve možnosti.
Môžete od dopravcu žiadať aby Vás do Vášho cieľa dopravil inou trasou alebo neskorším letom za porovnateľných prepravných podmienok.
Ak chcete aby Vás letecký dopravca dopravil do Vášho cieľa náhradným spôsobom, je povinný bezplatne Vám ponúknuť:
1. jedlo a občerstvenie,
2. hotelové ubytovanie keď je nutný pobyt cez noc,
3. prepravu medzi letiskom a miestom Vášho ubytovania,
4. ako aj dva telefónne hovory, faxové správy, alebo e-maily.
Táto bezplatná pomoc nie časovo obmedzená a máte na ňu nárok, až kým sa nedostanete do cieľa Vašej cesty. Letecký dopravcovia však v mnohých prípadoch neupozornia cestujúcich, že majú právo na hotelové ubytovanie, preto je dôležité o tomto práve vedieť a domáhať sa ho.
Vaša druhá možnosť žiadať od dopravcu vrátenie ceny letenky.
Ak sa však rozhodnete pre vrátenie ceny letenky, letecký dopravca Vám už nebude povinný poskytnúť akúkoľvek ďalšiu pomoc, teda ani ubytovanie alebo náhradný let do Vášho cieľa.
Zmeškali ste dôležitý termín? Ako je to s právom na ďalšie odškodnenie?
Keďže výbuch sopky je mimoriadna udalosť, ktorej letecká spoločnosť nemohla zabrániť, nemáte právo na odškodnenie – ak Vám prepadlo zaplatené ubytovanie, nemohli ste si splniť podnikateľské alebo pracovné povinnosti, alebo ste zmeškali svadbu svojej sestry. Ak ste pred cestou uzavreli cestovné poistenie, určite sa informujte u Vašej poisťovne, aké náklady Vám v takýchto prípadoch preplatí.
Ako je to pri dovolenkách s cestovnou kanceláriou?
Ak ste si objednali dovolenku v cestovnej kancelárii a kvôli uzavretému vzdušnému priestoru ste neodleteli, máte právo na vrátenie celej ceny dovolenky, vrátane ceny letu a ceny ubytovania. Cestovná kancelária Vám môže ponúknuť aj náhradný zájazd v inom čase.
Ak ste naopak uviazli na dovolenke, je cestovná kancelária povinná bezplatne sa postarať o náhradné riešenie. Je teda povinná postarať sa o ďalšie ubytovanie ako aj zabezpečenie neskoršieho letu alebo alternatívneho spôsobu dopravy.
– – –
Tieto pravidlá sa však vzťahujú iba na cestujúcich, ktorí odlietajú z Európskej únie alebo prilietajú do Európskej únie s európskou leteckou spoločnosťou. V iných krajinách môžu platiť odlišné pravidlá, preto sa o Vašich právach informujte u Vašej leteckej spoločnosti alebo cestovnej kancelárie, kde sú povinní Vám poskytnúť potrebné informácie o Vašich právach a ďalších možnostiach.