Dánsky tunel Fehmarnbelt skráti čas cestovania medzi Škandináviou a strednou Európou, referuje portál Euronews.
Prepojí Nemecko so Škandináviou
Dánsky kráľ Frederik X. v pondelok slávnostne otvoril zahájenie výstavby budúceho 18-kilometrového tunela pod Baltským morom. Spojí južné Dánsko so severným Nemeckom a prispeje k ekologizácii dopravy.
Spojenie Fehmarnbelt, ktorého otvorenie sa očakáva v roku 2029, tiež skráti cestovanie vlakom zo súčasných 45 minút na trajekt na iba sedem minút.
Spojí Roedby na dánskej strane s Puttgartenom v Nemecku, s následným cestným a železničným spojením do strednej Európy a severských krajín.
Prvý úsek tunela Fehmarnbelt je pripravený na ponorenie
Kráľ Frederik slávnostne odhalil pamätnú tabuľu pri vjazde do prvého 217-metrového úseku tunela, ktorý bude ešte tento rok ponorený do priekopy na morskom dne na dánskej strane.
Spoločnosť Sund & Baelt, ktorá stavia spojenie Fehmarn, tvrdí, že pôjde o najdlhší ponorný tunel. Jeho súčasťou bude aj elektrifikovaná železničná trať. Očakáva sa, že autá budú môcť prejsť Baltské more za 10 minút na štyroch jazdných pruhoch a vlaky to zvládnu za sedem minút.
V roku 2011 sa rozhodlo, že spojenie medzi južným dánskym ostrovom Lolland a severným nemeckým ostrovom Fehmarn sa vybuduje ako ponorný tunel. Práce na dánskej strane boli uvedené do prevádzky v júli 2022 a na nemeckej strane presne o rok neskôr.
Koľko bude stáť prepojenie Fehmarn?
Tunel bude pozostávať z 89 betónových prvkov, ktoré sa budujú v špeciálnom zariadení v Roedbyhavne na ostrove Lolland, označovanom za najväčšie stavenisko v severnej Európe.
Spojenie Fehmarn bude stáť 55,1 miliardy korún (4,8 miliardy eur) a zaplatia ho používatelia v Dánsku. O výške mýta za tunel neskôr rozhodne dánska vláda.
V posledných rokoch Dánsko vybudovalo cestné a železničné spojenia so susedným Švédskom a medzi dvoma veľkými dánskymi ostrovmi.