Slováci idú v zime za teplom: Aké trendy, riziká a nečakané náklady očakávať?

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Travel insurance safe background.
travel agent ticket safe plan trip holiday model insurance money concept air form business security paper transportation concept - stock image Foto: ilustračné, www.gettyimages.de

Počet slovenských turistov, ktorí v zime vyhľadávajú exotické destinácie, namiesto tradičných zimných destinácií, v posledných rokoch výrazne vzrástol. Čoraz viac rodín s deťmi volí teplo a more pred snehom a horami. Tento nový trend však prináša so sebou aj zvýšené riziká. Mnohí cestovatelia sú zvyknutí na vysoký štandard zdravotnej starostlivosti v Európe  a preto považujú zdravotnú pomoc za samozrejmosť v ázijských a afrických krajinách a preto ich často môže čakať nepríjemné prekvapenie.

Aké sú nové trendy v cestovaní?

Kým v minulosti patrili medzi najčastejšie destinácie Kanárske ostrovy, Thajsko, Spojené arabské emiráty a Egypt, dnes sa výber slovenských turistov výrazne rozšíril. V Ázii získavajú na popularite Vietnam, Kambodža a Indonézia. Ostrovné dovolenky na Madagaskare, Maldivách či Zanzibare sú mimoriadne obľúbené.

Turisti čoraz častejšie smerujú aj na vzdialenejšie miesta na druhej strane sveta, ako Kuba, Dominikánska republika, Portoriko, Peru či Čile. V Afrike ich lákajú novinky, akými sú Tanzánia alebo Juhoafrická republika.

Mnoho turistov počas zimných dovoleniek spája relax pri mori s objavovaním nových miest. Čoraz častejšie si však organizujú svoje cesty sami, bez využitia ponúk cestovných kancelárií, pričom tento trend je najvýraznejší medzi mladšími cestovateľmi.

„Novým trendom sú pobyty rodín s deťmi v príjemných klimatických podmienkach v Ázii, ide najmä o Thajsko či Bali. Mnoho klientov si na tento účel zaobstaráva celoročné cestovné poistenie, a to aj opakovane,“ informuje manažérka cestovného poistenia UNIQA Ľubomíra Hricová

Travel insurance and travel security service concept : Top view of travel insurance application form, business class boarding passes, map, monocular, tag, compass, white model air plane on wood floor.
Foto: ilustračné, https://www.gettyimages.de/

Úrazy vznikajú najčastejšie pri prenájomoch vozidiel

Turisti si v navštívených krajinách často prenajímajú vozidlá, no ich technický stav býva nezriedka zlý, čo významne zvyšuje riziko dopravných nehôd. Ďalším rizikovým faktorom sú miestne dopravné zvyklosti, ktoré môžu slovenských cestovateľov nepríjemne zaskočiť.

Počet poistných udalostí spojených s prenajatými vozidlami preto v poslednom čase narastá, pričom najzávažnejšie prípady súvisia najmä s jazdou na skútroch.

Asian woman fastening seat belt in the car, safety concept
Foto: ilustračné, https://www.gettyimages.de/

Zdravotná starostlivosť je v zahraničí na inej úrovni

Slovenskí turisti, ktorí sú zvyknutí na vysoký štandard zdravotnej starostlivosti v SR a EÚ, môžu byť nepríjemne zaskočení úrovňou zdravotníctva na ázijskom či africkom kontinente. Štátne zdravotnícke zariadenia tu väčšinou nedosahujú kvalitu známe z vyspelých európskych krajín.

Aj keď súkromné kliniky, ktoré sa špecializujú na zahraničných pacientov, môžu ponúknuť lepšiu starostlivosť, ich počet je obmedzený a turisti nemajú istotu, že v prípade potreby budú mať prístup k takejto starostlivosti. Navyše, problémy často spôsobuje aj záchranná služba, ktorá nemusí fungovať spoľahlivo v naliehavých situáciách.

„Skutočne evidujeme prípady, ktoré by sa v Európe s vysokou pravdepodobnosťou nestali. Z nedávnej doby ide napríklad o zranenie končatiny mladej študentky, ktorá sa nedočkala včas odbornej prvej pomoci na Bali a museli jej kvôli tomu amputovať nohu. Sanitka síce prišla, ale odviezla len jej zraneného priateľa, pretože pre oboch nebolo vo vozidle miesto. Dievča muselo ísť do nemocnice taxíkom a došlo k fatálnemu zdržaniu,“ uvádza príklad z praxe UNIQA Ľubomíra Hricová, manažérka cestovného poistenia UNIQA.

Asian mature injured on knee during hiking in forest.
Foto: ilustračné, https://www.gettyimages.de/

V prípade zdravotných problémov by mali turisti vždy kontaktovať asistenčnú službu poisťovne, ktorá im poskytne informácie o najbližšom a najvhodnejšom zdravotníckom zariadení.

Pri ambulantnom ošetrení má klient dve možnosti: môže si náklady za ošetrenie uhradiť sám a následne ich žiadať preplatiť poisťovňou, alebo najprv kontaktovať asistenčnú službu a dohodnúť si priamu úhradu nákladov prostredníctvom nej.

 „V prípade hospitalizácie asistenčná služba zabezpečuje komunikáciu s miestnym ošetrujúcim lekárom, čo môže pomôcť najmä pri jazykovej bariére a zabezpečiť naozaj správnu liečbu. Zabezpečuje aj priebežný monitoring zdravotného stavu a liečby. Asistenčná služba uhradí náklady za hospitalizáciu priamo zdravotníckemu stredisku, komunikuje s vašou rodinou a ak je to potrebné, zabezpečí prevoz z nemocnice v zahraničí na Slovensko,“ vysvetľuje Ľubomíra Hricová z UNIQA

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať