Cestovné vo vlakoch by sa najbližšie tri roky meniť nemalo

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Nový vlak pod Tatrami
Nový dvojpodlažný vlak, ktorý dostal meno Terézia bude jazdiť pod Tatrami. Ide už o tretí vlak tohto typu na tratiach slovenských železníc. Vlak by mal premávať na trase medzi Košicami, Popradom a Žilinou a medzi Košicami, Prešovom a Lipanmi. Predpokladá sa, že vlak budú využívať aj fanúšikovia HC Lev Poprad, prípadne Tatranských vlkov v Spišskej Novej Vsi. Foto: SITA/Rastislav Ovšonka

BRATISLAVA 24. apríla (WEBNOVINY) – Nové vedenie Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. (ZSSK) nepristúpi k zvyšovaniu cestovného vo vlakoch. Myslí si to odchádzajúci generálny riaditeľ a predseda predstavenstva ZSSK Pavel Kravec.

Výška cien v osobnej preprave pri úprave vlani v novembri bola podľa neho nastavená tak, aby sa udržala výhľadovo aspoň na tri roky.

Cestovné je spravodlivé, pretože cestujúci platí len za precestovaný kilometer, neplatí za úseky, ako to bolo predtým, pričom dochádzalo k špekulatívnemu nákupu cestovných lístkov,“ uviedol v utorok Kravec pri hodnotení jeden a pol ročného pôsobenia na čele štátneho železničného osobného dopravcu.

Cestovné vo vlakoch vlani podľa spoločnosti vzrástlo priemerne o 10 %, na kratších vzdialenostiach sa však zvýšilo oveľa výraznejšie.

Vlaková a autobusová doprava nie sú koordinované

Ministerstvo dopravy má podľa Kravca pripravený návrh novej koncepcie dopravnej obslužnosti Slovenska a Železničná spoločnosť Slovensko ju rozpracováva do konkrétnej podoby. Verejná vlaková a autobusová doprava nie sú pritom doposiaľ dostatočne koordinované z hľadiska financovania ani prevádzky. V prípade železničnej dopravy by malo platiť, že pravidelná taktová doprava bude zavedená tam, kde je to možné.

Nové rovnošaty pracovníkov ZSSK
Foto: SITA/Ľudovít Vaniher

Čím pravidelnejšia doprava, tým viacej cestujúcich je na ňu naučených a tým viacej cestujúcich ju využíva,“ povedal Kravec o prednosti taktovej prepravy. V oblastiach s nízkym počtom obyvateľov podľa neho taktová preprava nebude možná a zostane platiť súčasný cestovný poriadok, keď vlaky jazdia len podľa potreby ráno, na obed a večer.

Pre budúci grafikon sa pripravuje napríklad zahustenie taktovej dopravy IC vlakmi medzi Bratislavou a Košicami na dvojhodinový takt,“ povedal ďalej Kravec. Takisto sa podľa neho pripravuje zahustenie taktovej dopravy napríklad medzi Bratislavou a Trnavou, Šaľou a Kútmi či medzi Popradom a Košicami. Železničiari pritom počítajú s obslužnosťou pre jednotlivé pásma. Napríklad vlak z Kútov do Malaciek bude stáť na každej zastávke, ale v Malackách si cestujúci prestúpia na zrýchlený vlak a ten zastaví už len v Bratislave a opačne.

Strata Železničnej spoločnosti bude nižšia než čakala

O prípadnom ďalšom rušení či obmedzovaní vlakových spojov je podľa Kravca predčasné hovoriť. Predpokladá, že keby na niektorých tratiach bol znížený rozsah železničnej dopravy, zároveň by mohla vzrásť cestná doprava. „Niekde máme súbežnosť obidvoch druhov dopráv a chodíme vyťažení pol na pol,“ povedal Kravec s tým, že bude potrebné dohodnúť sa na optimalizácii ich využitia.

Peniaze, euro
Foto: SITA/Michal Svitok Foto: SITA/Michal Svitok

Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. uzavrie minulý rok s nižšou stratou, ako pôvodne predpokladala. Jej negatívny hospodársky výsledok by sa tak mal znížiť z plánovaných 7,5 mil. eur zhruba o 2,5 mil. eur.

Informoval o tom v utorok odchádzajúci generálny riaditeľ a predseda predstavenstva spoločnosti Pavel Kravec s tým, že zatiaľ ide o odhadovaný údaj pred ukončením auditu.

Jedným zo zásadných opatrení, ktoré sa nám podarilo urobiť, bolo zavedenie transparentnosti a zverejňovanie zmlúv a takisto elektronické aukcie,“ povedal Kravec. Štátneho osobného dopravcu viedol od polovice septembra 2010 ako nominant KDH. Podľa očakávania vedenie Železničnej spoločnosti Slovensko by mal minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) vymeniť v týchto dňoch.

Po rokoch sa zvýšil počet cestujúcich

Kravec označil za dôležitý faktor prevádzky osobnej železničnej dopravy zníženie štátnej dotácie od roku 2010 doteraz o 17,3 mil. eur alebo o 8 %. Napriek zníženiu vlaňajších výkonov o 1,2 mil. vlakových kilometrov a zrušeniu okolo 220 vlakov podľa neho spoločnosť prvý raz po dlhých rokoch zvýšila počet cestujúcich.

Železnice
Foto: SITA/Nina Bednáriková Foto: SITA/Nina Bednáriková

Minulý rok tak prepravila takmer 46 mil. ľudí, čo bolo medziročne viac o 2,1 % alebo o 903 tis. osôb. Po zavedení novej cenovej politiky výnosy spoločnosti od marca minulého roka medziročne stúpli o 11,5 %, hoci dopravné výkony sa za uvedené obdobie znížili o 2,4 %.

Za dôležitú pre zabezpečenie osobnej prepravy Kravec označil desaťročnú zmluvu medzi Železničnou spoločnosťou Slovensko a ministerstvom dopravy s platnosťou do roku 2020. „Dáva dobrý základ na stabilizáciu financovania spoločnosti,“ dodal. Prehodnotenie investičných zmlúv s firmami ŽOS, ktoré pre spoločnosť vykonávajú opravy a údržbu vozňov, podľa neho umožnilo ušetriť na nákladoch 38 mil. eur.

Železničná spoločnosť Slovensko hospodárila v roku 2010 so ziskom 4,908 mil. eur, pritom plánovala stratu 78,156 mil. eur. Zmenu spôsobilo aj zaúčtovanie nekrytej straty vyplývajúcej zo záväzku štátu voči spoločnosti za roky 2009 a 2010, preto bol hospodársky výsledok kladný. Štát v súčasnosti dlhuje spoločnosti za objednané výkony vo verejnom záujme okolo 160 mil. eur.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Ján PočiatekPavel Kravec
Firmy a inštitúcie ZSSK Železničná spoločnosť Slovensko