BRATISLAVA 20. júna (WEBNOVINY) – Cestovné v hlavnom meste zdražie od 1. augusta. Na dnešnej tlačovej konferencii to uviedol primátor Bratislavy Milan Ftáčnik. Väčšiu záťaž pocítia najmä jednorazoví cestujúci, nižšia záťaž bude na tých, ktorí čo najviac využívajú mestskú dopravu. Zvýhodnení budú i držitelia Bratislavskej mestskej karty. Zvýšenie cestovného je podľa primátora ekonomicky nevyhnutné. Mesto podľa neho nechce ísť len cestou masívneho rušenia výkonov, preto prenáša časť záťaže na cestujúcich. Úsporné opatrenia však očakáva aj od Dopravného podniku Bratislava.
Obyvatelia, ktorí využívajú mestskú hromadnú dopravu, môžu počítať so zvýšením o päť percent v prípade, že majú celosieťový lístok. Mesto chce motivovať cestujúcich, aby si kupovali električenky. Dnes už má viac ako 75 percent cestujúcich predplatný lístok mestskej hromadnej dopravy (električenku). Za 15 minútový lístok od augusta cestujúci zaplatia namiesto 50 centov 70 centov, hodinový lístok zvýšia z pôvodných 70 centov na 90 centov. Cena predplatného smskového lístka bude jedno euro. Cena tridsaťdňovej električenky stúpne z 23,90 eura na 25 eur, štvrťročnej z 63,07 eur na 66 eur a celoročnej z 239 eur na 250 eur.
Od roku 2004 sa cestovné neupravovalo
Návrh na zvýšenie cestovného dal Dopravný podnik ešte v minulom volebnom období, keďže náklady sa zvýšili o 17,8 percent a od roku 2004 sa neupravovalo cestovné. V posledných rokoch sa zvýšila cena nafty o 27 percent, ceny plynu o 83 percent, dane z pridanej hodnoty, cestnej dane o 15 percent. Za rok 2010 dosiahol Dopravný podnik stratu 6,8 mil. eur. Ak by sa však podľa Ftáčnika nerobilo nič, jeho strata dosiahne až 10 mil. eur. Podnik však podľa Ftáčnika musí byť schopný ušetriť náklady aj vo vlastnej réžii. Dopravný podnik dokáže vlastnými úsporami ušetriť tri mil. eur, a to znížením a zmrazením pracovných miest a tiež zmrazením odmien manažmentu podniku. Podľa Ftáčnika to však nie je dostatočné. Pre mesto existuje možnosť pustiť sa cestou znižovania výkonov a začať rušiť linky, ľudia však s takýmto riešením nie sú spokojní a obmedzovanie dopravných výkonov a rušenie liniek tiež nie je v súlade s filozofiou magistrátu.
Podľa Ftáčnika tak bude možné v budúcom roku získať do podniku 7,3 až osem mil. eur, aby sa podnik dostal do vyrovnaného hospodárenia a bol schopný platiť aj nákupy nových autobusov. Magistrát tiež uvažuje nad valorizáciou cien predplatných cestovných lístkov každoročne o infláciu.
Mestskí poslanci tiež požadujú, aby si Dopravný podnik dal spracovať plán dopravnej obslužnosti mesta externou firmou, aby bola snaha o optimalizáciu výkonov. Zmena grafikonu by totiž mala pristúpiť k systematickým úsporám. „Pustíme sa do toho, ale prinesie to úspory až o rok,“ uviedol Ftáčnik.
Šéfom Dopravného podniku by mal byť Ľubomír Belfi
Kandidátom na nového riaditeľa Dopravného podniku Bratislava, a.s. je Ľubomír Belfi. Kandidát na generálneho riaditeľa vzišiel z manažérov navrhnutých spomedzi členov predstavenstva podniku mestským zastupiteľstvom. Dopravný podnik by mal mať nového riaditeľa od 1. júla.
Ľubomír Belfi bol v minulosti generálnym riaditeľom televízie TA3 a pôsobil v rôznych podnikoch vo funkcii krízového manažéra.