BRATISLAVA 25. júna (WEBNOVINY) – Plánovaná vnútorná reštrukturalizácia Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia, a.s. nebude mať podľa ministerstva dopravy vplyv na ďalšie znižovanie počtu jej zamestnancov.
Ku koncu tohto roka by malo mať Cargo 6 350 pracovníkov a po vytvorení troch nových dcérskych firiem by ich malo materskej spoločnosti zostať 5 090 a do dcérskych firiem prejsť 1 260 ľudí. Vyplýva to z návrhu opatrení ministerstva dopravy na konsolidáciu železničnej nákladnej dopravy v SR, ktoré sú v medzirezortnom pripomienkovom konaní.
Do dcérskej spoločnosti pre údržbu a opravy vozňov a rušňov má z Carga prejsť okolo 1 200 zamestnancov a do dcérskych firiem pre manažovanie nákladných vozňov a realizáciu intermodálnej prepravy po 30 osôb. Predpokladá sa, že proces vnútornej reštrukturalizácie štátneho vlakového nákladného dopravcu, vrátane založenia troch dcérskych firiem, by mal trvať do polovice budúceho roka.
Cargo malo k 1. marcu tohto roka 6 655 zamestnancov a od konca minulého roka ich počet klesol o 167. Do konca tohto roka firma plánovala prepustiť šesťsto zamestnancov. V závere vlaňajška zamestnávala 6 822 ľudí, čo bolo medziročne menej o 1 232, teda o 15,3 %. V závere roku 2011 v spoločnosti pracovalo 8 054 ľudí.
Ozdravenie a oddlženie Carga
Ministerstvo dopravy tvrdí, že filozofiou spomínaného materiálu je ozdravenie a oddlženie Carga sústredením sa na jeho kľúčovú činnosť, teda prepravu tovarov po železnici. Slovensko podľa rezortu potrebuje silné, stabilné a zdravé železničné Cargo. „Cieľom je efektívne fungovanie tejto strategickej štátnej firmy, ktorá zamestnáva vyše šesťtisíc ľudí. Ročne realizuje prepravné výkony, ktorých objem zodpovedá zhruba miliónu kamiónov, a je kľúčovým hráčom na železničnom dopravnom trhu,“ uviedol pre agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
Odčlenením vedľajších činností Carga plánuje ministerstvo zefektívniť fungovanie firmy, znížiť jej zadlženosť a zvýšiť jej konkurencieschopnosť. „Nákladná železničná preprava pritom zostane v rukách štátu, ktorý aj naďalej bude mať možnosť rozhodovať o budúcnosti tejto strategickej spoločnosti. Čo sa týka hľadania strategických partnerov, tak postupovať budeme samozrejme transparentnou verejnou súťažou,“ dodal rezortný hovorca.
Ako v pondelok agentúra SITA informovala, dcérska firma Carga pre manažment nákladných vozňov ich má podľa ministerstva lepšie využívať. Z celkových 13 300 vozňov vo vlastníctve Carga je okolo 5 tis. nadbytočných. Táto dcérska firma má spravovať zhruba 12 700 vozňov.
„Cargo odpredá majoritnú časť akcií partnerovi, pričom si v dcérskej spoločnosti zachová účasť na riadení aj pri minoritnom podiele. Touto transakciou Cargo bude mať kontrolu nad potrebným parkom nákladných vozňov,“ uviedol rezort dopravy. Po nastavení a začatí činnosti dcérskej firmy sa očakáva jej zisk vyše 3 mil. eur.
Hospodárenie s vyrovnaným rozpočtom
Cargo vloží do dcérskej firmy na údržbu a opravy vozňov a rušňov nehnuteľnosti a súvisiace technológie. Zváži sa majetkový vstup Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s., ktorá vykonáva osobnú prepravu, prípadne iného partnera formou vkladu do základného imania dcérskej firmy.
Hospodáriť by mala s vyrovnaným rozpočtom. Cieľom založenia ďalšej dcérskej firmy v oblasti intermodálnej prepravy je napríklad zvýšenie objemu vnútroštátnej a medzinárodnej prepravy kontajnerov. Pre dosiahnutie tohto zámeru sa počíta so vstupom partnera s medzinárodným know-how.
Táto dcéra by mala manažovať okolo 600 nákladných vozňov. Cargo má odpredať časť akcií partnerovi, pričom si vo firme zachová účasť na rozhodovaní a jej očakávaný zisk je do 2 mil. eur.
Obnova techniky
Návrh opatrení počíta s postupným oddlžením Carga s využitím časti získaných finančných prostriedkov z odpredaja časti majetkového podielu v dvoch dcérskych spoločnostiach pre manažment nákladných vozňov a realizáciu intermodálnej prepravy.
Do roku 2016 sa má zadlženie spoločnosti znížiť na úroveň 30 % v porovnaní so stavom koncom roku 2012. Výnos z odpredaja majetkového podielu v dcérskych firmách má byť použitý na zníženie dlhu najmä voči bankám, lízingovým spoločnostiam, ministerstvu financií a Železniciam Slovenskej republiky.
Na základe spomínaných opatrení by malo Cargo byť schopné generovať dostatok prostriedkov na rozvoj ľudských zdrojov, významnú obnovu techniky a technológií.