BRATISLAVA 14. mája (WEBNOVINY) – Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. (ZSSK Cargo) plánuje vlaňajšiu stratu 126,6 mil. eur v tomto roku znížiť o 35,2 % na 82,04 mil. eur. Ako agentúru SITA v piatok informoval štátny železničný nákladný prepravca, prevádzkové výnosy chce v terajšom roku medziročne zvýšiť o 6,9 % na 363,72 mil. eur. Predpokladané prevádzkové náklady predstavujú 361,53 mil. eur, čo by znamenalo zníženie o 2,7 %. Cargo očakáva v tomto roku dosiahnutie prevádzkového zisku 2,18 mil. eur po minuloročnej strate z hlavnej činnosti 31,52 mil. eur. Prepravu tovarov plánuje spoločnosť zvýšiť o 11,2 % na 37,6 mil. ton.
„Hospodárske výsledky za 1. štvrťrok a skutočný objem prepravy za dané obdobie vo výške 9,1 mil. ton – o 0,8 mil. ton viacej, ako sa plánovalo – potvrdzujú, že definované ciele na rok 2010 sú realistické a splniteľné,“ uviedla hovorkyňa Carga Margaréta Grecová.
Minuloročná strata Carga 126,6 mil. eur bola o 6 % nižšia oproti plánovaným 134,55 mil. eur. A to aj napriek tomu, že získalo štátnu návratnú pôžičku 166 mil. eur na zmiernenie negatívnych dopadov hospodárskej krízy z dôvodu prepadu prepravy a obratu. Európska komisia začala prešetrovanie, či bol úver poskytnutý v rámci povolenej štátnej pomoci. V roku 2008 firma ešte vykázala zisk 2,65 mil. eur. Spoločnosť vlani znížila prevádzkové výnosy medziročne o 24 % na 340,21 mil. eur, prevádzkové náklady v objeme 371,73 mil. eur klesli o 4,6 % a prevádzková strata 31,52 mil. eur bola oproti plánu nižšia o 39,6 %. Rok predtým totiž dosiahla prevádzkový zisk 58,23 mil. eur.
Na vlaňajšiu stratu mali podľa Carga zásadný vplyv najmä štyri negatívne faktory. „Medziročný prepad prepraveného tovaru o takmer 11 mil. ton (mínus 24 %) z dôvodu hospodárskej a finančnej krízy, čo spôsobilo výpadok tržieb z prepravy vo výške 100 mil. eur,“ uviedla spoločnosť jeden dôvod. Cargo vlani prepravilo 33,8 mil. ton tovarov oproti 44,5 mil. ton v roku 2008. Z celkového prepadu prepravy vlani pripadlo 68 % na komodity pre hutnícky priemysel, najmä kovy, železná ruda a stavebniny. Ich preprava klesla medziročne o 30 %, alebo 7,3 mil. ton na 17,1 mil. ton.
„Ďalším dôvodom straty bola „zvýšená cena za použitie železničnej dopravnej cesty na vlakový kilometer o 20 % (o 1,8 eura) napriek významnému poklesu výkonov a z toho vyplývajúcich výnosov z prepravy,“ dodáva Cargo. Pokiaľ v roku 2008 platila firma za použitie železníc na vlakový kilometer 8,92 eura, vlani už 10,72 eura. Je to viac ako dvojnásobok ceny, ktorú platí české ČD Cargo. Poplatok v prepočte na tonu nákladu stúpol z 2,93 na 3,45 eura.
Pod vysokou stratou Carga sa čiastočne podpísali aj mimoriadne úrokové náklady z titulu prijatej štátnej finančnej výpomoci vo výške takmer 6 mil. eur, ako aj zaúčtovanie opravných položiek na dočasne nepotrebný majetok vo výške okolo 23 mil. eur. Cargo považuje v tejto situácii za pozitívne, že prijaté interné krízové opatrenia priniesli úsporu výdavkov v objeme 35 mil. eur, z toho vlani 16 mil. eur a v tomto roku 19 mil. eur.
Podiel intermodálnej prepravy na celkovej preprave Carga vlani dosiahol 5,9 % a bol medziročne vyšší o 0,75 percentuálneho bodu. Podľa objemu však kombinovaná preprava klesla o 13 % na takmer 2 mil. ton. Dopravný výkon spoločnosti klesol o 34 % na 10,9 mil. vlakových kilometrov. Počet zamestnancov ku koncu vlaňajška sa medziročne znížil o 6 % na 9 826 osôb. Najviac sa prepadla tranzitná preprava, a to o 37 % na 7,55 mil. ton. Najviac prepraveného nákladu pripadlo na dovoz v objeme 13,93 mil. ton, čo znamenalo medziročne pokles o 17 %. Preprava do zahraničia klesla o 18 % na 8,43 mil. ton a vnútorná preprava v objeme 3,88 mil. ton bola nižšia o 29 %. Dovoz mal na výkonoch Carga podiel 41,2 %, vývoz 24,9 %, tranzit 22,3 % a vnútorná preprava 11,5 %. Na prepravu uhlia, železnej rudy a kovov pripadalo 51 % tovarov a na stavebniny 47 %. Vyše 72 % tovaru tvorili hromadné substráty, z toho 63 % sypké a 9 kvapalné. Do a z Česka smerovalo 36,2 % prepravy Carga, Ukrajina mala podiel 35,3 %, Maďarsko 13 %, Poľsko 8,3 % a Rakúsko 7,2 %.
Podiel Carga na železničnom prepravnom trhu podľa ton nákladov vlani predstavoval 93,05 %. Celkový objem nákladnej prepravy po železnici v minulom roku dosiahol 35,3 mil. ton a bol medziročne nižší o 23,9 %. Na železnicu pritom pripadalo v rámci celkovej nákladnej dopravy 13 %. Cargo malo ku koncu uplynulého roka spolu 715 rušňov, o 23 menej ako rok predtým. Počet nákladných vozňov firmy medziročne vzrástol o 248 na 14 758 – z toho 7 665 vysokostenných, 3 854 plošinových, 2 315 zakrytých a 924 ostatných.
Železničná spoločnosť Cargo Slovakia, a.s. vznikla začiatkom roka 2005 rozdelením Železničnej spoločnosti, a.s. na dve samostatné spoločnosti, pričom prevzala jej aktivity v oblasti nákladnej železničnej prepravy. Spoločnosť eviduje základné imanie 401,65 mil. eur.
SITA