Bystrická župa kupuje bývalú železničnú trať na cyklotrasu

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Bicykel
Foto: SITA/AP

BANSKÁ BYSTRICA 21. júna (WEBNOVINY) – Roky nevyužívanú 29,5-kilometrovú železničnú trať z Rimavskej Soboty do Poltára chce Banskobystrický samosprávny kraj (BBSK) prebudovať na cyklotrasu.

Ako jeden z prvých krokov k tomu v piatok župné zastupiteľstvo odsúhlasilo jej kúpu od Železníc SR za symbolické jedno euro.

Predaj trate za euro povolila Železniciam SR vláda na zasadnutí v apríli formou výnimky podľa zákona o prevode majetku štátu a zároveň uložila ministrovi dopravy, aby túto výnimku realizoval do konca mája.

Ako uviedol vedúci odboru hospodárskej stratégie a riadenia majetku Úradu BBSK Maroš Hrádela, kúpa bývalej trate je veľkým prínosom a urýchlením budovania cyklotrás najmä preto, že ide o dlhý súvislý úsek, ktorý je majetkovoprávne vyrovnaný. „Je to výnimočné, lebo kdekoľvek inde chceme niečo také budovať, narážame v príprave na vlastníkov pozemkov a situácia sa komplikuje,“ povedal Hrádela.

Keďže ide o bývalú železničnú trať, predpokladá, že podložie je dosť pevné a bude stačiť dobudovať hlavne asfaltovú vozovku. Stavebno-projektovú dokumentáciu aj samotnú výstavbu cyklotrasy plánuje župa financovať z eurofondov, predovšetkým cez Program cezhraničnej spolupráce Maďarská republika – Slovenská republika. Cez tento program sa už spolu s partnerom z Maďarska uchádza aj o grant na projekt Z Hollokó po Muráň na bicykli.

Banskobystrický župan Vladimír Maňka pripomenul, že o prevod bývalej železničnej trate Rimavská Sobota – Poltár zo štátneho do svojho majetku za účelom vybudovania cyklotrasy sa BBSK usiluje už tri roky. „Škoda, že sa už rozkradli tie koľajnice. Mohli sme ich my predať a z toho zafinancovať cyklotrasu,“ podotkol Maňka.

Celková zostatková účtovná hodnota trate Rimavská Sobota – Poltár je takmer 772-tisíc eur. Podľa už pripravenej zmluvy so Železnicami SR župa spolu so železničným zvrškom, mostmi a tunelom kúpi aj budovy zastávok, strážnych budov či skladov, ktoré na výstavbu cyklotrasy nepotrebuje a nemala o ne záujem, išlo však o podmienku železničiarov. Niektoré z nich sú v havarijnom stave a bude ich treba zbúrať, ostatné župa zrejme ponúkne na predaj. Budovanie a podpora budovania cyklotrás patrí medzi priority BBSK v oblasti rozvoja cestovného ruchu. Priniesť majú rozvoj doplnkových služieb v cestovnom ruchu a prispieť tak k vytvoreniu nových pracovných príležitostí.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Vladimír Maňka