BRATISLAVA 11. júla (WEBNOVINY) – Európska komisia vo štvrtok formálne požiadala osemnásť členských krajín Európskej únie, vrátane Slovenska, aby vylepšili funkčné bloky svojho vzdušného priestoru (FAB). Tie by mali tvoriť spoločný vzdušný priestor na základe dopravných tokov letovej prevádzky a nie podľa štátnych hraníc.
Príslušné štáty patria do šiestich rôznych funkčných blokov vzdušného priestoru, ktoré sú podľa komisie síce zriadené formálne, ale v praxi nefungujú.
Spoločné vzdušné priestory majú prejsť z papiera do praxe
Náprava tohto problému má prispieť k vytvoreniu efektívnejšieho a menej nákladného systému leteckej dopravy v Európe, ktorý bude produkovať menej znečistenia.
Podpredseda komisie pre dopravu Siim Kallas vyzval členské štáty, aby pokročili vo svojich ambíciách a presadzovali uplatňovanie jednotného európskeho neba.
„Musíme konečne prekonať štátne hranice v rámci európskeho vzdušného priestoru. FAB sú nevyhnutnou, životne dôležitou zložkou jednotného európskeho neba. Dnes tieto spoločné vzdušné priestory existujú len na papieri, sú formálne zriadené, ale ešte nie sú v prevádzke,“ povedal Kallas.
Platnosť už nadobudli viaceré dohody
Všetky členské štáty EÚ mali mať zavedené svoje funkčné bloky vzdušného priestoru do 4. decembra 2012. Medzi Talianskom, Gréckom, Cyprom a Maltou je ešte v procese formálneho založenia.
Platnosť už nadobudli štátne dohody o zriadení vzdušného priestoru medzi Rakúskom, Českou republikou, Slovenskom, Slovinskom, Maďarskom a Chorvátskom, medzi Bulharskom a Rumunskom, medzi Litvou a Poľskom, medzi Španielskom a Portugalskom, ako aj medzi Spojeným kráľovstvom a Írskom.
Tempo skutočného pokroku v reorganizácii funkčných blokov vzdušného priestoru a vo zvyšovaní efektívnosti ich leteckých navigačných služieb je však podľa Bruselu pomalé.
Európska komísia kritizuje nedostatočný pokrok v FAB
Znamená to viac oneskorení, väčšiu spotrebu paliva a teda viac emisií skleníkových plynov, a zároveň aj vyššie poplatky pre letecké spoločnosti. Komisia žiada členské štáty, aby optimalizovali svoje vzdušné priestory a letecké navigačné služby.
Okrem toho nedostatočný pokrok v oblasti FAB zdržiava úplné dokončenie jednotného európskeho neba v EÚ. To zas podľa komisie prináša neefektívnosť v celej európskej sieti manažmentu letovej prevádzky v rozsahu približne 30 až 40 percent celkových nákladov na leteckú navigáciu a poplatkov vyberaných v Európe.
To predstavuje stratu približne päť miliárd eur ročne. Má to tiež negatívny vplyv na plánované zlepšenie bezpečnosti v jednotnom európskom nebi.