Niektoré britské mestá pre pandémiu koronavírusu odložili plány na zavedenie takzvaných zón čistého vzduchu. Úrady sa zameriavajú práve na boj s vírusom. Na vstup do takýchto zón budú musieť autá, ktoré najviac znečisťujú ovzdušie, zaplatiť. V mestách ako Birmingham, Leeds a Bath ich plánovali spustiť tento rok, no budú musieť počkať minimálne do januára 2021.
Podobná zóna sa mala objaviť od decembra aj v Oxforde, počká si však do leta budúceho roka. V Manchestri zas zastavili rokovania o vytvorení čistej zóny, ktoré mali odštartovať v lete.
Zdravotníci sa musia rýchlo dostať do práce
V Londýne dočasne pozastavili poplatky týkajúce sa zón s nízkymi emisiami. Úrady tvrdia, že chcú umožniť kľúčovým zamestnancom, ako napríklad zdravotníkom, dostať sa čo najrýchlejšie do práce.
Viac o téme: Koronavírus
Hladina oxidu dusičitého vyprodukovaného autami vo viacerých mestských častiach už desať rokov prevyšuje legálny limit. Odhaduje sa, že znečistené ovzdušie vo Veľkej Británii ročne spôsobí 40-tisíc predčasných úmrtí.
Doprava na úrovni roku 1955
Doprava sa vďaka obmedzeniam pre koronavírus dostala na úroveň, akú dosahovala napríklad v roku 1955 a výrazne kleslo aj znečistenie, no experti sa obávajú, že je to len krátkodobý jav. Doterajšie štúdie preukázali, že ľudia, ktorí sú dlhodobo vystavení znečistenému ovzdušiu, majú väčšiu úmrtnosť na COVID-19. Dôvodom je pravdepodobne fakt, že takýto vzduch spôsobuje respiračné problémy.
Viaceré organizácie žiadajú, aby úrady spustili čisté zóny a aby nezabúdali na ochranu životného prostredia aj po skončení krízy. Hovorkyňa britskej vlády potvrdila, že mestá presunuli zavedie zón, aby sa mohli plne sústrediť na boj s vírusom. Dodala však, že „zlepšovanie kvality ovzdušia zostáva pre Veľkú Britániu kľúčovou prioritou“.