Brexit je vážna vec, ale poslúžil aj britskému humoru

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Európska únia
Foto: ilustračné, Thinkstock

Londýn 19. júna (WebNoviny.sk) – Kým sa celé týždne vedú vážne diskusie o dôsledkoch prípadného odchodu Británie z EÚ, tzv. brexit sa zaradil k vďačným témam povestného britského humoru. Autori vtipov sú pritom z radov odporcov i prívržencov zotrvania Británie v EÚ. Niektoré zo žartov boli také vydarené, že sa na nich zasmiali a retweetovali ich aj tí najzarytejší euroskeptici či eurofilovia.

Podľa vtipkárov by jedným z rizík brexitu pre Britániu bolo, že by nikdy nevyhrala pesničkovú súťaž Eurovízia. Brexit by sa dotkol aj obľúbenej britskej značky dámskeho a pánskeho oblečenia, doplnkov k odevom i do domácnosti – French Connection (FCUK) – , ktorej vraj neostane nič iné, len sa premenovať na French Disconnection. Iný odporca brexitu sa vo svojom tweete so všetkou vážnosťou vyjadril, že sa „desí tvídu, kam len oko dovidí“.

Camembert by bol len na čiernom trhu

Jeden z posmeškárov zasa voličov nabádal, aby mali zľutovanie s tisícmi britských pekárov, ktorí prídu o prácu v ten osudný deň, keď sa croissanty, bagety, ciabatty a panini stanú v pobrexitovej Británii ilegálnym tovarom, lebo vraj hrozí, že všetko nebritské bude „out“.

Pokiaľ ide o kulinárske špeciality, v prípade brexitu údajne hrozí, že aj španielske jedlo z ryže, mäsa a morských plodov – paellu – v jedálnych lístkoch bude musieť nahradiť tradičný custard pie. Popularitu tejto šľahačkovej dobroty však nepochybne posilnili majstrovstvá sveta v hádzaní týmto koláčom (World Custard Pie Championship), ktorých 49. ročínk sa konal 4. júna v obci Coxheath v grófstve Kent.

Brexit údajne spôsobí aj to, že elegantne znejúcu špecialitku „foie gras“ zamení na Britských ostrovoch obyčajná „husacia tuková pečeň“, na čo sa sliny až tak nezbiehajú.

Keby len to: aj plesňový syr typu camembert by bol v Británii po brexite dostupný len na čiernom trhu. Dobrou správou však je, že jedinci s dobrou chuťovou pamäťou si naň a staré časy budú môcť zaspomínať stojac pred britským vjazdom do tunela pod Lamanšským prielivom, ktorým bude z Normandie prúdiť závan tohto pomaly zrejúceho aromatického syra.

Na Twitteri sú aj takí, ktorí sa úprimne boja, že na Britských ostrovoch sa po brexite zľahne zem aj po cesnaku.

Ďalší používatelia Twitteru si robia čoraz väčšie starosti, aký osud čaká tzv. francúzske bozky. Hrozia sa i zákazu pozdravu „ciao“ – takého obľúbeného u britských svetobežníkov či tých, čo sa na nich hrajú. Podľa iných sa Británia po brexite rozlúči s vianočným stromčekom, vareným vínom a štólou a oslavy germánskeho sviatku Yule v čase zimného slnovratu sa budú musieť zaobísť bez nich.

Farageovi by hrozila nezamestnanosť

Autori tweetov si podľa denníka The Telegraph robia veľké starosti o to, či známemu kritikovi európskych inštitúcií Nigelovi Farageovi a desiatkam jeho kolegov s podobnými politickými názormi v prípade odchodu Británie z EÚ nehrozí nezamestnanosť, keďže prídu o vďačný námet a terč svojej

Farageov tábor obohatil svoju kampaň na podporu vystúpenia Británie z EÚ o sériu nápadných kravát s krikľavo zelenými a čiernymi pruhmi, ktorých vzor tvorí štylizovaný nápis „GO!“.

Pro-brexitový tábor si požičal aj melódiu piesne Three Lions, ktorá bola hymnou anglickej futbalovej reprezentácie na majstrovstvách Európy v roku 1996, a so zmeneným textom ju používal vo svojej kampani. Úprava piesne zrejme nebola veľmi vydarená, lebo u mnohých dovtedy ešte nerozhodnutých voličov údajne len posilnila ich odhodlanie hlasovať proti odchodu Británie z EÚ, napísal britský denník The Telegraph.

Organizácia Students for Britain, ktorá vystupuje v prospech odchodu Británie z EÚ, zasa medzi rovesníkmi rozdávala balíčky prezervatívov s nápisom: „Riskantnejšie je zostať dnu (v EÚ)“ či „Istejšia voľba“. Aj táto taktika zabrala – avšak nie celkom podľa očakávaní jej autorov: mnoho voličov tento neveľmi vkusný reklamný produkt primal, aby napokon podporili zotrvanie Británie v EÚ.

Odporcovia brexitu stavili na osobný prístup a prišli s kampaňou Objím Brita (#hugabrit). „Témou našej kampane nie sú ani štatistiky o miere nezamestnanosti, ani európske normy o dĺžke a zakrivení uhoriek… My len nechceme, aby sa Británia rozviedla s Európou,“ vysvetlilo hnutie vo svojom tweete.

Ako informoval webový portál 20minutes.fr, súboj oboch táborov bude veľmi tesný a významnú rolu v ňom zohrá aj účasť voličov. Mnohí z nich si aj niekoľko dní pred referendom kladú takmer shakespearovskú otázku: „Ísť, a či nejsť?“. A keď sa už rozhodnú ísť, vyskočí ďalšia: „Podporiť, a či nepodporiť“ brexit?

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať