BRATISLAVA 6. februára (WEBNOVINY) – Bratislavské letisko v minulom roku vybavilo 1,416 mil. cestujúcich, čo bolo medziročne menej zhruba o 10 %.
Pravidelnú leteckú dopravu využilo vyše 971 tis. pasažierov pri poklese o 13,4 %, nepravidelnú 442,2 tis. ľudí, čo znamenalo pokles o 3,4 %, a ostatnú dopravu súkromnými či štátnymi letmi 2,8 tis. ľudí.
Cez najväčšie domáce letisko zároveň prešlo rekordné množstvo nákladnej dopravy 22,6 tis. ton, čo znamenalo medziročný nárast o 10 %. Počet vzletov a pristátí lietadiel vlani predstavoval 23 412 a medziročne sa znížil o 7,7 %, resp. o 1 947 pohybov.
„V ekonomickej oblasti si letisková spoločnosť udržala schopnosť vykrývať svoje prevádzkové potreby, vrátane financovania opráv a údržby z vlastných zdrojov,“ informovala v stredu agentúru SITA hovorkyňa Letiska M. R. Štefánika – Airport Bratislava, a.s. Dana Madunická.
Medziročný pokles cestujúcich podľa nej kopíroval realitu viac ako polovice európskych regionálnych letísk. „Šesť leteckých spoločností ponúkalo cez letisko Bratislava počas uplynulého roka pravidelné letecké spojenia do 28 destinácií. Novinkami boli linky do Osla, Kodane a Benátok, ako aj pravidelné chartre do Burgasu, Heraklionu a na Rhodos, kde si mohli cestujúci po prvýkrát zakúpiť iba samostatnú letenku,“ uviedla Madunická.
Obrazom: Letisko M. R. Štefánika
Najväčší prepravca na bratislavskom letisku, írsky Ryanair na pravidelných linkách vlani prepravil 875,15 tis. cestujúcich. Ich počet oproti roku 2011 klesol o takmer 134 tis., resp. o 13,3 %. S domácim prepravcom Danube Wings (zastrešuje ho VIP Wings) letelo 27,9 tis. pasažierov, čo bolo medziročne menej o takmer 3,4 tis. alebo o 10,8 %.
Norwegian Air Shuttle vlani na jar začal prevádzkovať pravidelné lety do Osla a Kodane a previezol na nich 27,75 tis. cestujúcich. Ruský UTair Aviation vlani prepravil na linke Moskva – Bratislava 24,2 tis. ľudí. V porovnaní s rokom 2011 ich počet vzrástol o takmer 17,1 tis., resp. 3,4-násobne. Sun d´Or International prepravil okolo 11,7 tis. pasažierov pri náraste o 8,3 % alebo o 889 osôb.
„Charterové lety do 40 dovolenkových destinácií zabezpečovalo v roku 2012 spolu 17 dopravcov,“ dodala Madunická. Najviac turistov z Bratislavy v nepravidelnej doprave vlani prepravil Travel Service, a to 291,3 tisíc. Medziročne to bolo o 24,75 tis., resp. o 7,8 % menej. Nasleduje Samair (zastrešuje ho Sayegh Aviation Europe) so 70,4 tis. cestujúcimi, čo je nárast skoro o 34,5 tis., resp. o 95,9 %. S Bulgarian Air Charter letelo 7,2 tis. ľudí, čo bolo približne na úrovni ako rok predtým. AMC Airlines vlani z Bratislavy premiérovo prepravili 6,3 tis. cestujúcich.
V pravidelnej leteckej preprave bol v uplynulom roku najväčší záujem o linky spájajúce Bratislavu s londýnskymi Stansted a Luton. Letelo na nich spolu 319,6 tis. ľudí, čo oproti roku 2011 bolo o 8,7 %, resp. o 27,8 tis. menej. Letecké spojenie slovenskej metropoly s írskym Dublinom využilo 91,2 tis. pasažierov a ich počet sa zvýšil o 5,5 % alebo o 4,76 tisíca.
Obrazom: Letisko otvorilo novú halu
Počet cestujúcich na linke do talianskeho Bergama pri Miláne dosiahol 78,9 tis., čo znamenalo medziročne pokles o 9,1 %, teda o 7,94 tisíc. Linku do belgického Charleroi pri Bruseli využilo 62,7 tis. pasažierov, čo bolo menej o 10,6 %, resp. o 7,42 tisíca. Do anglického Birminghamu a späť letelo 48,3 tis. ľudí a medziročne ich bolo menej o 7,3 % alebo o 3,8 tis. osôb.
Hlavným cieľom v nepravidelnej doprave na bratislavskom letisku bola turecká Antalya so 108,1 tis. turistami. Ich počet však medziročne klesol o 14,2 %, teda o 17,8 tis. cestujúcich. Nasledoval bulharský Burgas s 50,4 tis. pasažiermi pri náraste o 6,9 %, resp. o 3,25 tisíca. Do egyptskej Hurghady a späť letelo 42,3 tis. dovolenkárov, čo medziročne bolo o 30,8 % a 18,8 tis. menej. Spojenie s tuniským Monastirom využilo 33,5 tis. ľudí, čo znamenalo nárast o 47,4 % a 10,8 tisíca. Na grécky ostrov Rhodos letelo 23,6 tis. turistov pri poklese o 21,8 % alebo 6,6 tisíca.
„V roku 2013, vzhľadom na nižšiu kúpyschopnosť v regióne, možno predpokladať presun preferencií cestujúcich od klasických prepravcov smerom k nízkonákladovým, čo by mohlo pre bratislavské letisko vzhľadom na skladbu jeho dopravcov znamenať zastabilizovanie počtu cestujúcich,“ dodala Madunická. Letisko zároveň očakáva, že atraktivita motivačného programu pre dopravcov, ako aj aktívne oslovovanie potenciálnych leteckých spoločností či použitie vlastných nástrojov sčasti suplujúcich chýbajúcu podporu hlavných subjektov cestovného ruchu prispejú k posilneniu pozície bratislavského letiska na trhu. Letisko chce byť nielen podľa nákladov, ale aj produktov atraktívnou alternatívou v regióne.