Štát čaká ešte dlhá cesta
Na trase D1 Bratislava – Košice treba ešte postaviť, resp. dokončiť deväť úsekov v celkovej dĺžke 117 kilometrov. V súčasnosti sú rozostavané štyri úseky D1 Dubná Skala – Turany, Jánovce – Jablonov (úsek je rozdelený na dve samostatné stavby) a Fričovce – Svinia v dĺžke 46,1 kilometra. Pre neukončené súťaže zatiaľ nezačala výstavba troch úsekov Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, Hubová – Ivachnová a Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka v dĺžke 40,1 kilometra a v príprave je výstavba dvoch úsekov Prešov, západ – juh a Turany – Hubová v dĺžke 30,8 kilometra.
Na rozvoj cestnej infraštruktúry je pre budúci rok určených zatiaľ 903,196 mil. eur, čo je medziročne menej o 17,9 %, resp. o 196,433 mil. eur. Na železničnú dopravu by o rok malo ísť 997,420 mil. eur, čiže o 4,8 %, alebo o 45,395 mil. eur viac. Z toho dotácie na prevádzkovanie železničnej infraštruktúry majú dosiahnuť 272,5 mil. eur, čo je viac o 4,8 %, resp. o 12,5 mil. eur. Na prevádzku osobnej vlakovej dopravy chce štát dať rovnako ako v tomto roku, teda 205 mil. eur.
Uviedol to vo štvrtok na tlačovej besede riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej s tým, že výdavky na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest sa v budúcom roku majú znížiť a pre neuzavreté tendre sa nezačali práce na viacerých úsekoch hlavnej domácej diaľnice.
„V kombinácii krátených výdavkov so situáciou, že aj po novele zákona o verejnom obstarávaní sa nerozhodli tendre a stojí výstavba, odhadujeme termín 2020 až 2022. Ak bude pokračovať krátenie, nemáme šancu,“ povedal Matej o termíne dokončenia hlavnej domácej diaľnice.
Myslí si, že termín ukončenia D1 medzi Bratislavou a Košicami v roku 2019 je ešte stále dodržateľný, ale na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest by podľa neho muselo ísť ročne okolo 1,6 mld. eur. Podľa prvého návrhu štátneho rozpočtu na budúci rok by mali výdavky ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja dosiahnuť 2,149 mld. eur. V porovnaní s minulým rokom je to takmer o 127 mil. eur, resp. o 5,6 % menej.
„To už nie je ani pribrzdenie, to je čistý škrt. Je to taká veľká suma, ktorá v dnešnej situácii môže priniesť veľmi negatívny dopad nielen na segment stavebníctva, rozvoj jednotlivých regiónov, ale aj na samotný štátny rozpočet,“ predpokladá Matej.
Ministerstvo dopravy tvrdí, že robí všetko preto, aby bola diaľnica D1 medzi Bratislavou a Košicami dobudovaná v čo najskoršom termíne. V súčasnosti sú rozostavané alebo v procese verejného obstarávania takmer všetky chýbajúce úseky tejto diaľnice medzi Žilinou a Prešovom.
„Výnimku tvorí úsek Turany – Hubová. V predpokladanej trase diaľnice sa totiž stala mimoriadna geologická udalosť, ktorú sme nemohli predpokladať,“ informoval hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. „Keďže ide o výnimočný zosuv čo do rozsahu, je možné, že budeme musieť pristúpiť k modifikácii trasy diaľnice v tomto úseku, pričom sa nedá vylúčiť ani posunutie termínu dostavby,“ dodal. S výstavbou juhozápadného obchvatu Prešova na D1 by sa podľa neho mohlo začať v budúcom roku.
Ministerstvo dopravy sa nevyjadrilo, či je plánovaný termín dokončenia D1 v roku 2019 ešte reálny, alebo môže byť predĺžený o niekoľko rokov. Riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej vo štvrtok povedal, že diaľnica D1 môže byť dokončená namiesto roku 2019 až v rokoch 2020 – 2022. Zdôvodnil to znižovaním výdavkov na výstavbu diaľnic, ako aj meškaním so začatím stavebných prác na viacerých úsekoch pre stále neskončené tendre.
„Čo sa týka rozbehnutých verejných obstarávaní, sme optimisti. Veríme, že Úrad pre verejné obstarávanie bude promptne konať tak, aby sa NDS podarilo všetky rozsúťažené úseky uzavrieť do konca tohto roka,“ uviedol Kóňa. Výstavbu infraštruktúry považuje rezort dopravy za prioritu aj pre rozvoj regiónov a ekonomiky vôbec, preto o tejto otázke intenzívne rokuje s ministerstvom financií. „Kým nie je poslancami NR SR schválené definitívne znenie štátneho rozpočtu na rok 2014, je predčasné vyvodzovať akékoľvek závery,“ uzavrel Kóňa.