BRATISLAVA 11. januára (WEBNOVINY) – Kvality slovenskej baletnej choreografie predstaví už koncom tohto mesiaca v poradí druhá inscenácia nového baletného súboru Balet Bratislava. Verejná premiéra trojinscenácie slovenských choreografov Šárky Ondrišovej, Mária Radačovského a Stanislavy Vlčekovej sa uskutoční 21. januára v Divadle Nová scéna na Kollárovom námestí v Bratislave. Produkciu s názvom 3Balet uvedie súbor na Novej scéne následne 22. a 27. januára. Ako na dnešnej tlačovej besede uviedol tanečník, choreograf, zakladateľ a umelecký riaditeľ Baletu Bratislava Mário Radačovský, vo svete nemá balet veľa kvalitných žien – choreografiek. Na Slovenku sú hneď dve – Šárka Ondrišová a Stanislava Vlčeková, ktoré patria nielen medzi slovenskú, ale minimálne medzi československú špičku. Ženskú dvojicu mal pôvodne vyvažovať svetoznámy slovenský tanečník a choreograf Lukáš Timulák, Radačovský ho nahradil preto, lebo Timulák je v súčasnosti v New Yorku.
Inscenáciu 3Balet tvoria tri približne polhodinové opusy Frost Šárky Ondrišovej, Monos Mária Radačovského a Rose Stanislavy Vlčekovej. Popri tanečníkoch medzinárodného súboru Balet Bratislava sa v jednej z alternácií ako tanečník predstaví Mário Radačovský. Témou chladu a mrazu sa nechala inšpirovať Šárka Ondrišová. Zakladateľka a šéfka Alternatívneho divadla elledanse a nositeľka viacerých ocenení pri tvorbe diela Frost o chlade v nás, vo vzťahoch spolupracovala s Borisom Nahálkom (námet a spoluautor choreografie), Petrom Grollom (hudba) a Zuzanou Hudekovou (kostýmy). Vzťah muža a ženy a sebareflexia človeka stojí za choreografiou Monos Radačovského. Na vytvorení diela, ktoré rozpráva aj o tom, ako nám môže samota pomôcť nájsť samých seba, sa podieľali aj Ľudmila Várossová (kostýmy) a hudobne sa Radačovský inšpiroval skladbami slávneho Yanna Tiersena. Záverečná choreografia trojinscenácie 3Balet Rose od Stanislavy Vlčekovej vychádza z románu Marcela Prousta Hľadanie strateného času. Oceňovaná tanečníčka, choreografka a členka Debris Company vytvorila dielo odhaľujúce tajomný svet myšlienok a pocitov s Jozefom Vlkom (réžia a hudba), Danielom Račekom (asistent choreografie), Tomom Cillerom (scéna) a Katarínou Holkovou (kostýmy). Aj keď divákov čaká súčasný balet, štýly jednotlivých choreografií sa líšia. Radačovský má podľa vlastných slov neoklasický prístup založený na technike pohybu a až potom emóciách. Ondrišovú a Vlčekovú spája moderný štýl baletnej choreografie, ktorá kladie emócie na prvé miesto, kde pohyb vychádza z pocitov, obrazov, predstáv.
Balet Bratislava umelecky vedie Mário Radačovský, ktorý pôsobil ako tanečník v prestížnych súboroch v zahraničí. Počas pôsobenia na poste riaditeľa Baletu Slovenského národného divadla v rokoch 2006 až 2010 prispel k priblíženiu klasického aj súčasného baletného umenia slovenskému publiku. Výkonnou riaditeľkou Baletu Bratislava je pedagogička a manažérka tanečných projektov Miroslava Kovářová. Súbor tvorí 16 profesionálnych tanečníkov zo Slovenska i zo zahraničia. Dramaturgia súboru sa orientuje na diela reprezentujúce hlavný prúd v súčasných trendoch v európskom tanečnom umení. Súbor začal klasickým baletom, keď prvou premiérou súboru bol 11. novembra 2011 slávny Shakespearov príbeh tragickej lásky Rómeo a Júlia na hudbu Sergeja Prokofieva. Ďalšia premiéra je plánovaná na polovicu marca. Podrobné informácie možno nájsť na webstránke súboru – https://www.baletbratislava.sk/.