LONDÝN 11. augusta (WEBNOVINY) – Výrobca luxusných vozidiel Jaguar Land Rover podpísal memorandum o porozumení so slovenskou vládou v súvislosti s plánom výstavby závodu na Slovensku. Jaguar, ktorého vlastníkom je od roku 2008 indická skupina Tata Group, uviedol, že uskutočňuje štúdiu realizovateľnosti výstavby závodu v Nitre.
Výroba by mala začať v roku 2018
Závod by mal začať výrobu v roku 2018 a cieľom automobilky je v priebehu desaťročia od začiatku výroby dosiahnuť ročnú produkciu 300-tisíc vozidiel. Konečné rozhodnutie má padnúť v neskoršej časti tohto roka. Podpísanie významného dokumentu s Jaguarom potvrdil na utorňajšom brífingu po mimoriadnom rokovaní vlády aj premiér Robert Fico.
„V posledných hodinách vláda Slovenskej republiky a významná britská spoločnosť Jaguar Land Rover podpísali významný dokument, ktorý je míľnikom na ceste k získaniu obrovskej investície v oblasti automobilového priemyslu,“ povedal v utorok pre novinárov premiér Fico.
Vláda bude pokračovať v rokovaní
Predsedu vlády teší, že úsilie oboch strán viedlo britskú firmu Jaguar k záveru, že Slovensko je atraktívnou krajinou pre investície v automobilovom priemysle.
„Schválený dokument zblížil záujmy vlády SR a spoločnosti Jaguar Land Rover natoľko, že robí zo Slovenska preferovanú potenciálnu lokalitu na získanie tejto investície,“ dodal Fico s tým, že vládny kabinet bude pokračovať v rokovaniach.
Bližšie detaily premiér nešpecifikoval. „Garantujem vám, že všetky informácie, ktoré budeme môcť zverejniť a s ktorými sa budeme môcť podeliť v súvislosti s týmto ambicióznym plánom vlády, určite včas a riadne zverejníme,“ uzavrel Fico.
Pre automobilku je Slovensko atraktívna príležitosť
Automobilka Jaguar Land Rover vo vyhlásení uviedla, že Slovensko si vybrala po dôkladnej analýze, v rámci ktorej posudzovala viacero lokalít v Európe, USA a Mexiku. Konštatovala, že Slovensko je blízko silného reťazca dodávateľov a dobrej logistickej infraštruktúry.
Generálny riaditeľ automobilky Ralf Speth uviedol, že globálna expanzia podnikania firmy je nevyhnutná pre podporenie jej dlhodobého a vytrvalého rastu.
„So zavedeným odvetvím výroby luxusných áut je Slovensko pre nás atraktívnou príležitosťou potenciálneho rozvoja. Nový závod bude doplnením existujúcich závodov vo Veľkej Británii, Číne, Indii a budovaného závodu v Brazílii,“ konštatoval Speth.
Predaj vozidiel automobilky Jaguar Land Rover v roku 2014 posilnil o deväť percent. Firma predala 462 678 vozidiel, z toho 81 570 Jaguarov a 381 108 Land Roverov. V prvom kvartáli svojho účtovného roka 2015/16 na európskom trhu predala takmer 30-tisíc automobilov, čo bolo zvýšenie o 28 percent.
Slovensko potrebuje nové pracovné miesta
Zväz automobilového priemyslu (ZAP SR) SR s potešením prijal dlho očakávanú správu o rozhodnutí automobilky Jaguar Land Rover podpísať s vládou zmluvu o budúcom zámere vybudovať v nitrianskom regióne nový výrobný závod automobilov.
„V prípade úspechu očakávame opätovné výrazné posilnenie pozícií automobilového priemyslu na Slovensku, kedy pri naplnení plánovaných kapacít predpokladáme zvýšenie obratu tvoreného automobilovými výrobami až o tretinu v porovnaní so súčasným stavom,“ konštatoval zväz vo svojom stanovisku.
Podľa predsedu SDKÚ-DS Pavla Freša Slovensko samozrejme potrebuje nové pracovné miesta ako soľ a príchod každého veľkého investora pomôže v konkrétnom regióne zvýšiť zamestnanosť. „Ale príchodom novej automobilky do Nitry sa nedá zamaskovať fakt, že Robert Fico sa štyri roky pokúšal decimovať domácich živnostníkov, malých podnikateľov hlavne v oblasti daní a odvodov,“ upozornil Frešo.
Fico tají informácie, tvrdí Jurzyca z SaS
Príchod novej automobilky bude podľa SDKÚ-DS v krátkodobom horizonte pre našu ekonomiku určite prínosom. Slovensko sa však zároveň stáva ešte viac závislejšie od automobilového priemyslu. Výkyvy v tomto segmente môžu výrazne ovplyvniť vývoj hrubého domáceho produktu Slovenka. Ako vyhlásil predseda sekcie podnikania a zamestnanosti SDKÚ-DS Milan Roman, vláda musí zverejniť presné podmienky a výšku štátnej pomoci, aby bolo jasné, koľko bude stáť jedno pracovné miesto.
Podľa Eugena Jurzycu zo strany Sloboda a Solidarita premiér Robert Fico zatiaľ zatajil všetky relevantné informácie, aké sa dajú na tlačovej besede zatajiť. „Nepovedal prakticky nič, iba to, že automobilka príde. My k tejto drobnej informácii môžeme povedať len to, že ďalšia automobilka je zvýšenie krehkosti slovenskej ekonomiky smerovania na jednu oblasť. Ak príde ďalšia kríza a nebodaj zasiahne automobilovú oblasť, tak Slovensko bude mať problém,“ uzavrel Jurzyca.
Slovensko podľa Poľska ponúklo pre Jaguar príliš vysokú podporu
Poľsko nechcelo ponúknuť rovnakú úroveň štátnej podpory ako Slovensko. Uviedlo to v utorok poľské ministerstvo hospodárstva. „Predložili sme našim partnerom dobrú ponuku, ktorá nebola nákladná pre štátny rozpočet,“ uviedlo ministerstvo vo vyhlásení.
„V záverečnej etape vyjednávaní Slováci ponúkli veľmi vysokú úroveň priamej štátnej pomoci,“ konštatovalo ministerstvo.
„Podľa nášho poľského spôsobu kalkulácie, táto úroveň podpory nebola akceptovateľná, pretože by to znamenalo, že zisky a náklady by partneri nezdieľali rovnako,“ dodal poľský rezort hospodárstva.
Nová automobilka potiahne priemysel aj zamestnanosť
Nová automobilka na Slovensku bude znamenať významný impulz pre hospodárstvo krajiny ako také. Podľa analytičky Slovenskej sporiteľne Kataríny Muchovej by totiž spustenie výroby v novom závode koncernu Jaguar Land Rover znamenalo príspevok k rastu priemyselnej výroby takmer 10 percentuálnych bodov. Nezanedbateľná je podľa nej aj výška samotnej investície v sume 1,5 miliardy eur, čo predstavuje skoro 2 percentá hrubého domáceho produktu.
„Výroba dopravných prostriedkov spolu so subdodávateľmi patria k hlavným ťahúňom slovenského priemyslu a prestavujú približne tretinu celkovej priemyselnej výroby,“ konštatuje analytička. Ako dodáva, rovnako vývoz dopravných prostriedkov je významnou časťou celkového exportu Slovenska, keď automobilová výroba predstavuje zhruba 35 percent celkového priemyselného vývozu krajiny. „Po spustení produkcie Jaguar Land Roveru by sa tento pomer mal ešte zvýšiť,“ dopĺňa Muchová.
Na Slovensku pritom podľa nej priestor pre štvrtú automobilku existuje, rovnako tak technické vedomosti a pracovná sila. „Otázkou ostáva zabezpečenie kvalitnej pracovnej sily aj do budúcnosti. Vhodné by bolo väčšie zameranie na vedu a výskum a užšia spolupráca medzi školami, univerzitami a podnikateľským sektorom,“ tvrdí Muchová. Výhodou Slovenska podľa nej však je existujúca skúsenosť a know-how v oblasti automobilovej výroby.
Dobrá skúsenosť značky nám môže prilákať ďalších investorov
Ako dodáva analytik Sberbank Europe Vladimír Vaňo, pozitívnym faktorom je samotné portfólio značky Jaguar Land Rover. Pre tento luxusný segment automobilov totiž podľa neho nie je až tak dôležitá lacná pracovná sila, ale kvalita a spoľahlivosť odvedenej práce.
„Spolu s ďalšími drahými značkami montovanými na Slovensku je to ďalšie potvrdenie toho, že silnou stránkou Slovenska nie je lacná pracovná sila, ale atraktívny pomer medzi cenou a kvalifikáciou pracovnej sily,“ tvrdí analytik.
Dôležité podľa Vaňa však bude aj to, ako sa bude firme na Slovensku podnikať. „Potenciálna dobrá skúsenosť značky môže byť dôležitá pre vytvorenie ‚mostu‘ na Slovensko pre ďalších investorov z Veľkej Británie, prípadne Indie, podobne ako v nedávnom prípade postupne prichádzajúcich firiem z Južnej Kórey,“ konštatuje.