BRATISLAVA 20. októbra (WEBNOVINY) – Bohužiaľ, ešte stále sa stretávame s názorom, že zimné pneumatiky nie sú nutnosťou, pokiaľ na ceste nie je sneh, alebo ľad. Sú aj takí, ktorí sa spoliehajú na to, že tú zimu nejako „preskáču“ aj na letných. Často si pritom neuvedomujú, že relatívne malá styčná plocha pneumatík s vozovkou je jediným kontaktom auta s okolím a všetky jeho jazdné vlastnosti do veľkej miery závisia práve na type obutia.
Zimné obutie navyše legislatívna neprikazuje počas celej zimy. Pre osobné autá do 3,5 tony platí zákon, že vozidlo musí byť vybavené zimnými pneumatikami na obidvoch nápravách iba vtedy, ak je na ceste súvislá vrstva snehu, alebo ľadu. Špekulanti sa tak môžu spoliehať na to, že ak nasneží, práve vtedy ich policajti nezastavia. Zimné pneumatiky však majú svoje opodstatnenie a to nie len na snehu a na ľade.
Celý problém je v tom, že pokiaľ klesne teplota pod sedem stupňov Celzia, letné pneumatiky nie sú dostatočne pružné. Stvrdnú a to spôsobí, že pri prejazde zákrutou nedochádza k želanej deformácii plášťa. Guma je príliš tvrdá a môže nastať šmyk. Podobné je to aj pri akcelerácii, či brzdení. Zimné pneumatiky sú mäkšie. Obsahujú prísady, ktoré im zabezpečujú priľnavosť aj pri extrémne nízkych teplotách.
Sneh a ľad sú ďalšou kapitolou. Za lepšie adhézne vlastnosti zimných pneumatík na snehu a ľade môže tvar a hĺbka dezénu. Záberové vlastnosti zimných a letných pneumatík sa tak môžu líšiť až o 80 %. Brzdnú dráhu je pri použití kvalitných zimných plášťov možné skrátiť až o 50 %.
ADAC už tradične testoval
Tak ako po minulé roky, aj tento rok testoval nemecký auto-moto klub ADAC zimné pneumatiky. Test zimných pneumatík pozostáva z porovnávania brzdnej dráhy na snehu s brzdnou dráhou letných pneumatík za rovnakých podmienok. Jazdné vlastnosti na snehu však tvoria iba 20 % celkového hodnotenia. Pneumatiky sa ďalej testujú na čistom ľade, na mokrej ceste, suchej ceste a v hlbokých mlákach. Hodnotí sa aj komfort jazdy, hlučnosť pneumatík a miera nárastu spotreby paliva.
ADAC testoval viacero rozmerov pneumatík, no medzi najlepšími, bez ohľadu na rozmery, vždy figurovali značky Dunlop, Continental, Goodyear, či Michelin. Naopak, pozor si dajte na pneumatiky Star Performer Winter, Interstate Winbter IVVT-2 a Westlake SW601 Snowmaster, ktoré ADAC neodporúča.
V nasledujúcich tabuľkách vám prinášame prehľad výsledkov testov organizácie ADAC týkajúci sa zimných pneumatík dvoch rozdielnych rozmerov, ktoré patria medzi tie používanejšie. Ak na vaše auto potrebujete pneumatiky iných rozmerov, poobzerajte sa po rovnakom type pneumatiky s rozmerom, ktorý vyhovuje vám. Jednotlivé modely pneumatík sa vyrábajú vo viacerých rozmeroch.
Rozmer: 185/65 R15 T | |
Typ pneumatiky | Hondotenie |
Dunlop SP Winter Sport 3D MO | *** |
Goodyear Ultra Grip 7 + | *** |
ESA Tecar Super Grip 7 | *** |
Continental ContiWinterContact TS830 | ** |
Fulda Kristall Montero 3 | ** |
Semperit Speed-Grip | ** |
Kleber Krisalp HP2 | ** |
Goodyear Vector 4Seasons2 | ** |
Firestone Winterhawk 2 EVO | ** |
Vredestein Snowtrac 3 | ** |
Maloya Davos | ** |
Kumho I `ZEN CW 23 | ** |
Yokohama V903 W.drive | * |
Vredestein Quatrac 32 | * |
Star Performer W3 | – |
Rozmer: 225/45 R17 H | |
Typ pneumatiky | Hodnotenie |
Michelin Alpin A4 | *** |
Continental ContiWinterContact TS830P | *** |
Dunlop SP Winter Sport 3D | *** |
Uniroyal MS plus 66 | ** |
Semperit Speed-Grip | ** |
Fulda Kristall Control HP | ** |
Nokian WR G2 | ** |
Goodyear UltraGrip Performance 2 | ** |
Ceat Formula Winter | ** |
Pirelli Sottozero Winter 210 Serie II | ** |
Yokohama W.drive V902A | * |
Interstate Winter IWT-2 | – |
Westlake SW601 Snowmaster | – |
Legenda:
*** mimoriadne odporúčaná
** odporúčaná
* odporúčaná s výhradami
– neodporúčaná
Ako ste si mohli všimnúť, prekvapivo dobre dopadli v teste aj celoročné pneumatiky Goodyear Vector 4Seasons a Vredestein Quatrac 3. Obidvom pneumatikám však chýbala požadovaná trakcia na snehu. V každom prípade, ak vás zastavia policajti, vozovka bude pokrytá súvislou vrstvou snehu a vy budete mať na aute obuté niektorý z týchto celoročných plášťov, nemal by to byť problém. Akceptovateľný je aj tento typ pneumatík.
Ondrej Rabatin / Webnoviny.sk