BRATISLAVA 27. augusta (WEBNOVINY) – Skratka GTDi znamená „Gasoline Turbocharged Direct Injection“, čiže ide o zážihový motor s priamym vstrekovaním benzínu do valcov a prepĺňaním turbodúchadlom. Nové motory sa môžu pochváliť malou hmotnosťou a vysokou účinnosťou. Sú totiž kompletne vyrobené z hliníka. Nasávacie potrubie je plastové.
Motor 1.6 GTDi bude vo verzii T4 k dispozícii v kombinácii so 6-stupňovou prevodovkou Volvo Powershift s dvoma spojkami alebo so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Verzia T3 sa bude dodávať výhradne s manuálnou prevodovkou. Zatiaľ čo verzia T3 disponuje výkonom 110 kW (150 k) a krútiacim momentom 240 Nm, silnejšia verzia T4 sa môže pochváliť výkonom až 132 kW (180 k) a krútiacim momentom 240 Nm, ktorý je k dispozícii už od 1 600 do 5 000 ot./min. Vďaka funkcii „Overboost“ je navyše možné krátkodobo zvýšiť krútiaci moment na 270 Nm.
Priame vstrekovanie paliva s viacotvorovými injektormi
Inžinieri Volvo zvolili pre nové motory s objemom 1,6 litra polohu vstrekovacej dýzy presne v osi valca, tesne vedľa zapaľovacej sviečky. Každý injektor má šesť otvorov, čo je nezvyčajné pre centrálne umiestnené injektory. Takéto usporiadanie automaticky zabezpečuje rovnomerné rozptýlenie paliva vo valci a extrémne presné dávkovanie množstva paliva. Pri studenom štarte sa palivo tesne pred zapálením vstrekuje do stredu valca.
Vysoký vstrekovací tlak 100 barov zaručuje, že sa iba malé množstvo paliva zachytáva na studených stenách valcov. To pomáha znižovať emisie vo výfukových plynoch a spotrebu paliva. Ďalším pozitívnym efektom je zníženie obsahu tuhých čiastočiek vo výfukových plynoch v porovnaní s motormi, ktoré majú injektory umiestnené zboku.
Pri studenom štarte technológia priameho vstrekovania paliva prispieva k rýchlejšiemu zohriatiu katalyzátora na prevádzkovú teplotu, čím sa urýchli proces čistenia výfukových plynov s maximálnou účinnosťou. Priame vstrekovanie umožňuje vyššiu účinnosť spaľovania zmesi. Vďaka tomu aj turbokompresor skôr dosiahne maximálny prepĺňací tlak, čím sa generuje vysoký krútiaci moment už pri nízkych otáčkach motora, zabezpečujúci dobrú akceleráciu a vysokú pružnosť.
Motory GTDi používajú variabilné časovanie nasávacích a výfukových ventilov. Pootáčaním vačkových hriadeľov nasávacích a výfukových ventilov voči kľukovému hriadeľu sa mení čas otvorenia príslušných ventilov v rámci jednotlivých pracovných taktov motora, čím sa zabezpečuje ideálne plnenie spaľovacieho priestoru zmesou bez ohľadu na momentálne otáčky motora. To prispieva k optimalizácii spaľovania v celom rozsahu otáčok a zabezpečuje svižnú akceleráciu v širokom rozsahu rýchlostí.