BRATISLAVA 30. októbra (WBN/PR) – Aj keď na cestách ešte neleží sneh, netreba s prezutím pneumatík čakať. Ak sa totiž ranné teploty blížia k nule alebo priemerná denná teplota klesá k 7 °C, zvyšuje sa riziko šmyku s letnými pneumatikami na klzkom povrchu. Keďže asfalt býva ráno podchladený, stačí aj teplota kúsok nad nulou a mokrý povrch, aby sa tvrdšia letná pneumatika dostala do šmyku. Pred prezutím však treba skontrolovať zimné pneumatiky, či nie sú staré alebo príliš zjazdené – inak vám zásadne nepomôže ani prezutie.
S prezúvaním nečakajte na prvý sneh – je to veľký hazard
Najväčší nával v servisoch prichádza každoročne s prvým snehom. Vtedy je však na prezutie už neskoro. Letná pneumatika má na snehu či ľade výrazne horšie vlastnosti ako zimná, a to vo všetkých parametroch, ako je vedenie stopy, bočná stabilita aj brzdné vlastnosti. „Na mokrom povrchu okolo nuly sú síce rozdiely medzi oboma druhmi pneumatík menšie, avšak zimné sú stále o kus lepšie. Pneumatiky by ste mali prezuť ešte pred prvým snehom. Inak s letnými pneumatikami na snehu a ľade nielen porušujú predpisy, ale najmä hazardujú,“ hovorí Michal Jariabka z Centra bezpečnej jazdy v areáli Slovakia Ring.
Testy hovoria, že zimné plášte sa v teplom počasí nadmerne opotrebúvajú. To však platí najmä o lete s teplotami vysoko nad 20 stupňov. „Na jeseň je lepšie prezuť na zimné pneumatiky radšej o týždeň skôr ako opačne. Okrem zbytočného hazardu na snehu a ľade sa vyhnete návalu v servisoch,“ dodáva Michal Jariabka.
Ešte väčšiu rolu ako pneumatika hrá pozornosť vodiča za volantom. Pri stokilometrovej rýchlosti znamená zaváhanie o sekundu rozdiel v brzdnej dráhe až 27 metrov. Inak povedané, kým pozorný vodič „skočil“ na brzdy včas a už stojí, nepozorný vodič kvôli jedinej sekunde omeškania ešte ide 40-kilometrovou rýchlosťou. „Ani prezuté pneumatiky s dobrým dezénom nezmôžu nič, ak nedávate za volantom pozor alebo idete príliš rýchlo. Ak si chcete otestovať, kde je hranica vašich schopností a vlastností pneumatík, ideálne je pred zimou absolvovať kurz bezpečnej jazdy už so zimnými pneumatikami. Aby ste zvládli šmyk v zime, je kľúčové zautomatizovať si bleskovú reakciu na vzniknutú situáciu a zistiť, ako sa vaše auto správa,“ vysvetľuje Michal Jariabka.
Neprezúvajte staré a zjazdené zimné pneumatiky, viac ušetríte rozumným výberom nových
Zákon vyžaduje od zimných pneumatík minimálny dezén 3 mm. Takto zjazdené zimné pneumatiky je však lepšie vyhodiť, pretože reálne už nedokážu dosť rýchlo odvádzať vodu a sneh. Prakticky hrozí už pri minimálnej vrstve vody a nízkej rýchlosti aquaplanning. Zimné pneumatiky musia mať aspoň 4 mm dezén a nemali by byť staršie ako 4 roky. Časom totiž pneumatika tvrdne a už nedokáže zabezpečiť priľnavosť na studenej ceste.
Ako si vybrať pneumatiku?
Testy potvrdzujú, že značkové pneumatiky podobnej cenovej kategórie majú porovnateľné jazdné vlastnosti. Preto hrá väčšiu rolu možná úspora paliva. Orientovať sa treba podľa informačného štítku, ktorý obsahuje tri údaje: brzdné vlastnosti, spotrebu paliva (valivý odpor) v rozsahu od A po F a hlučnosť v decibeloch. Rozdiel v spotrebe auta medzi pneumatikami kategórie B oproti najslabšej kategórii F je výrazný. „Ak najazdíte ročne 20 tisíc kilometrov, pri cene benzínu 1,5 EUR/liter a spotrebe 7 l/100 km, tak vám pneumatiky B-kategórie ušetria ročne až 169 EUR. Cenový rozdiel 20 – 50 EUR na pneumatiku sa vám vďaka nižšej spotrebe vráti za necelé dva roky,“ hovorí Axel Vassen, hlavný odborník na zelené pneumatiky spoločnosti LANXESS, ktorá dodáva výrobcom pneumatík syntetický kaučuk. Rozdiel v brzdnej dráhe medzi oboma pneumatikami je takisto výrazný – takmer 15 metrov.
Aplikácia, ktorá vám pomôže vybrať pneumatiky
Ideálnou pomôckou pri výbere pneumatiky je aplikácia spoločnosti LANXESS, dostupná v App Store alebo na webe https://lanxess.com/. Po zadaní počtu prejdených kilometrov za rok, jazdného profilu (podiel jazdy na diaľnici, v meste a mimo mesto), ceny paliva a spotreby možno porovnať cenovú úsporu pri rôznych kategóriách pneumatík. Kto nepozná presnú spotrebu, môže si svoje auto nájsť v priloženej databáze. Aplikácia navyše zobrazuje rozdiel v brzdnej dráhe na mokrej ceste. LANXESS vyvinul túto aplikáciu v spolupráci s Technickou univerzitou v nemeckom Mníchove.
Slovakia Ring / Centrum bezpečnej jazdy
Centrum bezpečnej jazdy je najväčšie slovenské centrum zamerané na profesionálne vzdelávanie vodičov všetkých vodičských skupín. Je súčasťou jedinečného motoristického areálu Slovakia Ring v Orechovej Potôni. Od svojho vzniku, v roku 2011, Centrum vyškolilo viac ako 12 000 vodičov.
Slovakia Ring je moderný motoristický komplex so špičkovými parametrami. Okruh s dĺžkou 5 922 metrov sa radí medzi najdlhšie v Európe. Ponúka pestré možnosti využitia pre profesionálov aj amatérskych jazdcov. Pravidelne prináša prestížne motoristické podujatia pre širokú verejnosť. Pre všetkých, ktorí si chcú preveriť a zdokonaliť svoje jazdné zručnosti, je pripravené Centrum bezpečnej jazdy so školou šmyku a kurzami jázd rôzneho zamerania a náročnosti. Po aktívnom výkone si môžete dopriať obed či večeru v Hoteli Ring***, ktorý zároveň ponúka 47 izieb a wellness so saunami a bazénom.