BRATISLAVA 30. januára (WBN/PR) – Najlepší recept, ako sa vyhrabať zo snehu je doň vôbec nezapadnúť. Tomu predídete kombináciou vhodných pneumatík a opatrnej jazdy. Na zimných pneumatikách pred prezutím skontrolujte nielen hĺbku dezénu, ale aj vek. Zimnú pneumatiku staršiu ako 4 roky (vek zistíte podľa štvormiestneho kódu DOT v tvare 2211, kde prvé dvojčíslie znamená týždeň a druhé rok výroby) so vzorom menším ako 4 mm nemá význam ani obúvať. Pokiaľ viete, že vaša jazda prechádza lokalitami, kde zvykne byť viac snehu (horské sedlá, dlhé rovinky s nafúkaným snehom z poľa) určite nezabudnite pribaliť do kufra lano a snehové reťaze. Nie je na škodu natrénovať nasadenie reťazí vopred v kľude pred domom – pre „netrénovaných“ vodičov je to v snehu často neriešiteľný problém.
Tri zásady pre jazdu po zasneženej ceste Ing. Michala Jariabku z Centra bezpečnej jazdy
Základom je zníženie rýchlosti na úroveň, kedy si pneumatiky udržia po celý čas kontakt s vozovkou a udržiavanie väčšieho odstupu. Dôležité je pomalé vchádzanie do zákruty a primerané natáčanie volantu – prílišným vytočením, alebo vysokou nájazdovou rýchlosťou dostanete auto do nedotáčavého šmyku a auto vám „vyletí“ z cesty. Naopak, ak má vozidlo tendenciu rotovať, nebrzdite, pretože to len zhorší celú situáciu – tajomstvo je v rýchlej práci s volantom teda „kontre“, keď natáčate volant proti smeru šmyku.
Ak už sa dostanete do situácie, kedy sa neviete pohnúť, najprv skúšajte riešiť situáciu spoza volantu. Ak máte vo vozidle protipreklzový systém, inými slovami trakčnú kontrolu, určite ho vypnite (elektronika by zabránila kolesu pretočiť sa a vyhrabať sa von). Snažte sa jemnou prácou s plynom a spojkou auto rozhýbať (pri plyne platí menej je viac – treba sa pohnúť jemne prípadne s krátkym preklzom). Niekedy pomôže (s predným pohonom) aj striedavé vytáčanie kolies doprava a doľava. Pokiaľ sa kolesá beznádejne pretáčajú, neaplikujte uvedený postup príliš dlho, riskujete, že sa zahrabete hlbšie. V tomto bode je treba vystúpiť z auta a riešiť situáciu zvonku. Pred tým než vystúpite z vozidla, zaistite auto parkovacou brzdou, zapnite výstražné smerovky a nezabudnite ani na reflexnú vestu. Pokiaľ sa vonku stmieva, vypnite stretávacie svetlá a nechajte svietiť len „parkovačky“.
Zasvietené „stretávačky“ protiidúcemu vodičovi znemožňujú zbadať čokoľvek, čo sa pohybuje okolo odstaveného vozidla. Keď ste už vonku, najprv skontrolujte, či vaše auto neleží na bruchu (čiže či ešte máte medzi tvrdou vrstvou snehu a podvozkom aspoň nejaký priestor). Pokiaľ ste ešte na kolesách, skúste rukou, metličkou, škrabkou odhrabať sneh a vytvoriť voľnú stopu pred každým kolesom. Ak to je možné, nasaďte hneď aj reťaze – výrazne vám pri vyhrabávaní pomôžu. Je tiež vhodné akýmkoľvek spôsobom zvýšiť trenie kolies vo vytvorenej stope. Pomôže aj zopár hrstí štrku, ktorý býva pri krajnici, alebo polámané drevené konáriky. Vložte ich pod, resp. tesne pred koleso, aby získali na prvých centimetroch rozbehu lepšiu priľnavosť.
Neostýchajte sa poprosiť okoloidúcich nech vás potlačia. Niekedy pomôže auto „rozkývať“ smerom dopredu a dozadu, a tak ho dostať z vyjazdených jám pod kolesami. Pozor však, aby auto nebolo v svahu, vtedy by ste mohli nechtiac zraniť ľudí, ktorí vám pomáhajú.
Ak všetko zlyhá, musí vás vytiahnuť iné auto. Na to slúži ťažný hák, ktorý je spolu so zdvihákom a rezervou pod kobercom v kufri. Je dobré vedieť, kam sa hák montuje (väčšinou treba odstrániť záslepku v prednom nárazníku a tam naskrutkovať hák), aby ste pri organizovaní odťahu zbytočne nezdržovali premávku.