BRATISLAVA 17. októbra (WBN/PR) – V posledných rokoch sa v období sezónneho prezúvania pneumatík pravidelne objavujú medzi vodičmi diskusie o starnutí a životnosti pneumatík. Hlavnou neznámou je, do akého dátumu výroby možno novú nepoužitú pneumatiku považovať za „novú”. Pre všetkých vodičov je podstatné, že neexistujú žiadne oficiálne vedecké ani technické údaje, ktoré by jasne stanovili maximálny vek novej, nepoužitej pneumatiky. Z tohto hľadiska je však nevyhnutné, aby predajcovia pneumatík dodržiavali podmienky ich správneho skladovania.
„Občas sa stretávame s vodičmi, ktorí odmietajú nakupovať nové pneumatiky vyrobené pred rokom či dvoma. Svoj postoj odôvodňujú tvrdením, že pneumatiky považujú za staré. Ide však o mylný názor. Podľa spoločnosti Goodyear by nemala byť stanovená žiadna konkrétna životnosť pneumatík, pretože neexistujú vedecké alebo technické fakty, na základe ktorých by bolo možné určiť minimálnu či maximálnu životnosť osobnej alebo nákladnej pneumatiky. U renomovaných predajcov je preto možné bez obáv zakúpiť pneumatiky i so starším dátumom výroby,“ hovorí Lenka Majková, Marketing Specialist spoločnosti Goodyear Dunlop. Toto stanovisko zdieľa so spoločnosťou Goodyear Dunlop aj Európska technická organizácia výrobcov pneumatík a ráfov (ETRTO) i americká Asociácia gumárenských výrobcov (RMA), pretože v tejto oblasti neexistujú žiadne relevantné dáta.
ETRTO vo svojej oficiálnej publikácii okrem iného uvádza odporúčania týkajúce sa skladovania pneumatík, duší a ráfov. Dokument neobsahuje informácie o maximálnom veku novej pneumatiky, ale sa sústreďuje predovšetkým na pravidlá správneho skladovania, ako je ochrana pred vysokými teplotami, výraznými zmenami teplôt, vlhkosťou, ozónom, ultrafialovým žiarením, kontaktom s tukmi či agresívnymi chemikáliami. “Pneumatiky spoločnosti Goodyear sa vyrábajú v súlade s predpismi ETRTO, vďaka čomu sú veľmi odolné voči prirodzenému starnutiu,” dodáva Lenka Majková.
Pokiaľ by sme napriek tomu hľadali časové obmedzenie, kedy možno pneumatiky považovať za nové, dá sa to nájsť napr. v britskej norme BS AU 50. V nej sa hovorí, že pneumatiku označujeme za novú, ak bola vyrobená najneskôr pred šiestimi rokmi. Národná asociácia distribútorov pneumatík (NTDA) v tejto súvislosti uvádza len 5 rokov. Nemecké asociácie gumárenského priemyslu, výrobcovia a predajcovia pneumatík rovnako tvrdia, že pneumatiky sa označujú za nové, ak neuplynulo viac ako 5 rokov od dátumu výroby. Za pozornosť ale stojí, že žiadny z dokumentov zmienených organizácií nehovorí, že po tomto období sa pneumatiky nesmú predávať alebo použiť.