Slovensko je v elektrifikácii osobných vozidiel na chvoste Európskej únie (EÚ), v oblasti nákladnej dopravy však máme príležitosť zachytiť dynamiku už na začiatku a byť súčasťou transformácie a dekarbonizácie celého európskeho trhu. Ako ďalej konštatuje Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA), slovenský sektor nákladnej dopravy z toho môže len profitovať a zachovať si svoju konkurencieschopnosť.
Ešte sme len na začiatku
Trh bezemisných ťažkých úžitkových vozidiel sa stále nachádza vo svojej počiatočnej fáze. V rámci Európskej únie predstavovali batériové elektrické nákladné vozidlá v prvom polroku tohto roku iba 1,3 % z nových registrácií.
V roku 2022 dosiahol podiel elektromobilov na registráciách úroveň 0,4 %. Takmer 3 000 predaných kusov batériových nákladných vozidiel však predstavuje nárast ich predaja o vyše 350 %.
Počet elektromobilov na Slovensku rastie, ale situácia stále nie je ideálna
„Tento dynamický vývoj je však takmer výhradne tlačený predajmi v krajinách západnej Európy. Na Slovensku boli v polovici roka 2023 registrované iba štyri batériové elektrické nákladné vozidlá nad 12 ton a niekoľko ďalších s iným, alternatívnym pohonom,“ zdôraznila SEVA.
Pomôcť by mohli viaceré opatrenia
Tá navrhuje sadu opatrení, ktoré by mali umožniť prekonať aktuálne najväčšie bariéry, naštartovať dekarbonizáciu cestnej nákladnej dopravy a zároveň stanoviť smer dlhodobej transformácie.
Štyri z 10 nových áut by v roku 2030 mali byť u nás elektromobily, má pomôcť 16 opatrení
Odporúča implementovať schému priamej podpory nákupu bezemisných nákladných vozidiel, podporiť výstavbu pilotnej infraštruktúry nabíjania pre ťažké úžitkové vozidlá a taktiež krátkodobo upraviť mýtne poplatky pre bezemisné vozidlá. Zároveň by podľa nej bolo vhodné rozšíriť možnosti zrýchleného odpisovania aj na bezemisné úžitkové vozidlá a motivovať distribučné spoločnosti proaktívne navyšovať kapacity.
Emisie sa neznižujú
SEVA upozorňuje, že doprava je jedinou oblasťou, v ktorej sa na Slovensku nedarí znižovať emisie. Objem emisií vygenerovaných z cestnej dopravy stúpol od roku 2000 o 75 %.
Bude cestovanie elektromobilmi na Slovensku jednoduchšie? Počet nabíjacích bodov má stúpnuť
Ťažké úžitkové vozidlá a autobusy síce predstavujú menej ako 11 % zo všetkých registrovaných vozidiel na Slovensku. Z podstaty svojho fungovania a vysokého podielu naftových agregátov je však ich podiel na emisiách z dopravy nepomerne vyšší.