BRATISLAVA 3. augusta (WEBNOVINY) – Volvo V40 je najnovší model automobilky zo švédskeho Göteborgu. Svetovú výstavnú premiéru mal v marci, výroba začala v máji a prvé autá k nám dorazili už v júli. V posledný júlový týždeň sme dostali exkluzívnu možnosť vyskúšať si jeden z prvých kúskov na Slovensku, čo je ponuka, ktorá sa proste neodmieta.
Volvo V40 som predtým videl na fotkách a na autosalóne v Ženeve. Vyzeralo veľmi dobre, no v reálnom svete je hádam ešte krajšie. A nemyslím si to iba ja. Toto nové Volvo zbieralo komplimenty na takmer každej „benzínke“, na ktorej som s ním zastavil. Určite k tomu prispela aj zaujímavá farba „Misty Blue“.
Interiér
S modrastým lakom karosérie pekne ladilo aj kožené čalúnenie modrej farby, ktoré je súčasťou najvyššej výbavy Summum. Nie len vďaka nemu pôsobí interiér Volva V40 úplne úžasne. Dá sa v ňom totiž nájsť množstvo pekných a futuristických detailov, ktoré doteraz nebolo možné vidieť ani v autách z vyšších tried.
Začnem detailmi ako napríklad vnútorné spätné zrkadlo. Nemá plastový rám ako všetky autá na svete, ale sklenený, čiže to vyzerá takmer ako keby nemalo žiaden. Ďalším príjemným detailom je hlavica radiacej páky. Je podsvietená a presklená. Vyzerá ako šperk.
Najfuturistickejším prvkom auta je prístrojová doska. Nemá ani jeden analógový prístroj. V podstate je to jeden veľký displej rozdelený na niekoľko častí, ktoré vytvárajú jednotlivé prístroje. Všetky sú však digitálne a dokonca je možné vybrať si jedno z troch rozvrhnutí prístrojového panelu. Geniálna myšlienka.
Z interiéru Volva V40 som bol teda veľmi milo prekvapený. Je naozaj nádherný a aj kvalitou vypracovania sa môže porovnávať s tými najlepšími, ako je Audi, BMW a Mercedes, ak ich náhodou ešte neprevyšuje. Čo sa ale týka priestrannosti interiéru, Volvo V40 nijako nevyčnieva z priemeru nižšej strednej triedy. Vzadu sa pohodlne odvezú dvaja dospelí a batožinový priestor s objemom 335 litrov síce neohúri, no postačí.
Motor
Zo začiatku predaja sú k dispozícii dva benzínové a tri naftové motory. My sme si vyskúšali ten silnejší benzínový s označením T4. Prakticky však ide o jednu turbodúchadlom prepĺňanú „jedna-šestku“, no vo verzii T3 je vyladená na 110 kW (150 k) a silnejšia verzia T4 má 132 kW (180 k). Na auto tejto kategórie je 180 koní úplne postačujúcich.
Volvo T4 dokáže oslniť nie len dynamikou, ale aj spotrebou paliva. V meste sa dá jazdiť aj za veľmi sympatických sedem litrov na 100 km, ako udáva výrobca. To sa však pochopiteľne dá dosiahnuť len tak, že plyn budete iba hladkať. V opačnom prípade tam turbínka veľmi rýchlo nafúka vzduch a spotreba stúpne na osem litrov, ani sa človek nenazdá. Treba si teda dávať pozor na štýl jazdy. Mimo mesta sa dá jazdiť aj za šesť litrov, no reálnejší bude údaj 6,5 litra. Výrobca udáva 4,7, čo považujem za utópiu. Na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h točí motor na šestke 2700 ot./min., čo zodpovedá spotrebe okolo 7 l/100 km.
Jazda
Vo Volve V40 sa sedí výborne. Posed za volantom je skrátka ideálny, všetko je presne tak, ako má byť. Riadenie má ten správny odpor, kulisa radiacej páky je mimoriadne presná a chod radiacej páky hladký. Ako som už spomínal, motor verzie T4 má dostatok výkonu, a tak je s autom naozaj radosť jazdiť. Vzadu sú dve koncovky výfuku, na každej strane jedna, no auto pri jazde takmer vôbec nepočuť. Predsa len je to Volvo, ktoré nemá žiadne športové ambície. Motor krásne ťahá, aj keď by mohol mať ľahšie prevody, no jeho zvukový prejav je utlmený, keďže komfort je prioritou.
Tomu zodpovedá aj nastavenie podvozku. Volvo V40 sedí na ceste až nečakane dobre. Neveril som, akými rýchlosťami zvláda prechádzať zákruty. Potrebuje však kvalitný asfalt. V opačnom prípade sa totiž podvozok sústredí skôr na žehlenie nerovností ako na prejazd zákrutou. To sú však naozaj extrémne situácie, podvozok tohto auta sa Volvu viac než vydaril.
Resumé
Po týždni strávenom s Volvom V40 som dospel k jednoduchému záveru. Volvo V40 je zatiaľ najlepšie auto z nižšej strednej triedy, na akom som kedy jazdil. Prečo? Lebo za predpokladu, že najlepšie autá nižšej strednej triedy sú tie prémiové, má Volvo V40 iba troch konkurentov. Je to BMW radu 1, nový Mercedes triedy A a Audi A3 Sportback.
BMW má možno o trochu lepší podvozok a najmä pohon zadných kolies, čo je jeho najväčšia výhoda, no vo všetkých ostatných smeroch je Volvo lepšie. S novým Mercedesom triedy A som zatiaľ nemal možnosť jazdiť a päťdverové Audi A3 Sportback novej generácie ešte nebolo predstavené. Jazdil som však s tým trojdverovým. Je perfektné, ale Volvo je také exotickejšie, futuristickejšie a originálnejšie ako Audi A3 či BMW radu 1.
Základná cena modelu – Volvo V40 D2 Base: 22 900 €
Základná cena testovanej verzie – Volvo V40 T4 Summum: 29 950 €
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | radový, zážihový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1596 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 132 / 5700 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 240 / 1600-5000 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 225 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 7,7 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 7,0 / 4,7 / 5,5 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 335 |
Objem nádrže (l): | 62 |
Prevádzková hmotnosť: | 1474 |
Dĺžka (mm): | 4369 |
Šírka (mm): | 1802 |
Výška (mm): | 1445 |
Rázvor (mm): | 2647 |