BRATISLAVA 7. júna (WEBNOVINY) – Volvo C30 patrilo už od svojho uvedenia na trh v roku 2007 medzi tie najštýlovejšie modely vo svojej triede. Jeho trojdverová karoséria sa vymyká všetkým konvenciám a najmä jej zadná časť s kompletne preskleným vekom batožinového priestoru je mimoriadne originálna. Dizajnéri Volva pritom pre inšpiráciu nemuseli chodiť ďaleko. Stačilo zájsť do götteborgského múzea tejto švédskej automobilky. Čestné miesto tam patrí okrem iného aj Volvu P1800 ES. Ide v podstate o kombi verziu športového kupé P1800. Tento ojedinelý typ karosérie sa zvykne označovať aj ako „Shooting brake“.
Aj keď je C30-tka iba trojdverovým hatchbackom, tvarovaním zadnej časti odkazuje na toto pôsobivé auto z počiatku 70-tych rokov minulého storočia. Dizajn je tak veľmi silnou stránkou Volva C30 a myslím si, že sa to nezmenilo ani faceliftom, pri ktorom bola značne prepracovaná predná časť. Auto tak po novom lepšie korešponduje s dizajnom ostatných novších modelov značky Volvo. Originálna zadná časť ostala takmer bezo zmeny. Inak tvarovaný je iba „body kit“ po obvode spodnej časti auta.
Interiér
Vo vnútri je aj najmenšia C30-tka typickým Volvom. Materiály sú kvalitné a dôkaz o precíznom vypracovaní vám dáva každý ovládací prvok. Dizajn palubnej dosky je však opäť seversky chladný. Jediným vizuálne zaujímavým prvkom je tenká stredová konzola, ktorá je typická pre modely značky Volvo. V novej C30-tke však dostala kovová konzola aj novú grafiku, ktorá sa obzvlášť hodí k novej tehlovo-oranžovej metalíze. Autu veľmi pristanú aj štýlové disky kolies lakované bielou farbou. Vďaka tej bielej farbe mu dodávajú poriadnu dávku športového charakteru.
Opäť sme sa dostali k tomu, že Volvo C30 je veľmi štýlové a športovo pôsobiace auto, no s praktickosťou to nevyzerá veľmi ružovo. Zvykne platiť také pravidlo, že čím je auto krajšie, tým je menej praktické. Volvo C30 bohužiaľ nie je výnimkou. Mal som možnosť vyskúšať už množstvo trojdverových áut, no nastupovanie na zadné sedadlá Volva C30 nie je práve najjednoduchšie. Na druhej strane, dozadu sa bez problémov zmestia dvaja dospelí. Sedenie by sa pritom dokonca dalo nazvať pohodlným. Sedadlá sú totiž silnou stránkou tejto švédskej automobilky a k tým predným nemám absolútne žiadne výhrady. Ich tvarovanie je ideálne a majú veľmi široké možnosti nastavovania.
Horšie je to však s batožinovým priestorom. Ten zaplatil najväčšiu daň za krásu. V prvom rade zrejme nikoho neohúri jeho objem 233 litrov. Kto si však kúpi takýto typ auta, pravdepodobne ho veľkosť batožinového priestoru netrápi. Horšie však je, že veko batožinového priestoru je presklené, takže okoloidúci vidia, čo máte vo vnútri. Je pravda, že okno je dostatočne zatmavené, no predsa je to len okno. Za príplatok ponúka Volvo riešenie v podobe akejsi „plachty“, ktorá obsah kufra ukrýva pred zrakmi okoloidúcich. Nie je však samonavíjacia, ako sme na to zvyknutí. Veľmi jednoducho povedané, je zúfalo nepraktická. Upína sa totiž až v ôsmich bodoch. K dispozícii je aj skladací kryt batožinového priestoru, no ten som nemal možnosť vidieť.
Motor
Podobne ako všetky automobilky, aj Volvo sa snaží znižovať dopad svojich vozidiel na životné prostredie. Najekologickejšie modely zo svojho portfólia Volvo označuje prívlastkom DRIVe. Nám sa do rúk dostala práve takáto verzia Volva C30. Poháňa ju 1,6 litrový vznetový štvorvalec s výkonom 80 kW (109 k) a krútiacim momentom 240 Nm. Agregát je kombinovaný s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Jej odstupňovanie je dosť dlhé. Pri 130-tke točí motor iba 2500 ot./min. a to pripomínam, že ide o päťstupňovú prevodovku. Spotreba sa pritom pri diaľničnom tempe pohybuje od 5,4 po 6 litrov nafty na 100 km. V meste je to tiež okolo tých šiestich litrov. Mimo mesta sa dá s poriadnou dávkou trpezlivosti jazdiť aj za 4,5 litra, no pri dlhšej ceste mimo mesta rátajte so spotrebou 5,2 litra nafty na 100 km.
Pochvala patrí konštruktérom aj za odhlučnenie motora. Čo sa týka dynamiky jazdy, ak uvážime, že ide o základnú vznetovú motorizáciu, je na tom malá C30-tka celkom dobre. Úplne ideálny by však bol dvojliter, ak by sme mali zostať pri nafte.
Jazda
Toto je disciplína, v ktorej Volvo C30 exceluje. Podvozok si požičalo od sesterského Fordu Focus, ktorého jazdné vlastnosti patria medzi tie najlepšie v rámci triedy. V kombinácii s nízkou a relatívne širokou karosériou, ktorá vďačí svojej vysokej tuhosti iba jednému páru dverí, je jazda s Volvom C30 veľmi príjemná. Pojem „bočné náklony“ totiž Volvo C30 veľmi nepozná. Skvelý pocit z riadenia auta však trošku filtruje neprimerane veľký volant. Na druhej strane, s maličkou radiacou pákou sa pracuje veľmi dobre. Jej dráhy sú krátke a jej chod je mimoriadne presný.
Resumé
Volvo C30 by vás mohlo osloviť, pokiaľ hľadáte malý štýlový hatchback, no „imidžovky“ ako Fiat 500 alebo MINI sú pre vás až príliš malé. Vo Volve totiž naozaj bez problémov odveziete štyroch dospelých ľudí a nejakú tu batožinu. Ako bonus získavate vynikajúce jazdné vlastnosti a prvotriednu kvalitu.
Základná cena modelu – Volvo C30 1.6 Art: 15 590 €
Základná cena testovanej verzie – Volvo C30 DRIVe 1.6 D Art: 19 990 €
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | radový, vznetový |
Valce / ventily: | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1560 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 80 / 4000 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 240 / 1750 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 190 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 11,3 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 5,7 / 3,8 / 4,5 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 233 / 876 |
Objem nádrže (l): | 52 |
Prevádzková hmotnosť: | 1373 |
Rozmer pneumatík: | 205/55 R16 |
Dĺžka (mm): | 4252 |
Šírka (mm): | 1871 |
Výška (mm): | 1447 |
Rázvor (mm): | 2640 |
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Ondrej Rabatin / Webnoviny.sk