Test: Volkswagen Beetle 2.0 TSI DSG – nie je len pre ženy

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Volkswagen Beetle 2.0 TSI DSG
Foto: Ondrej Rabatin

BRATISLAVA 26. apríla (WEBNOVINY) – Do Volkswagenu som si išiel prebrať nového „Chrobáka“ na redakčný test. Keď však chlapík, ktorý má na starosti okrem iného aj odovzdávanie áut novinárom, priparkoval toto „fáro“ s frajerským nápisom „TURBO“ na boku, ostal som dosť zaskočený. Predošlý Volkswagen Beetle so svojimi oblými tvarmi a vázičkou v interiéri vyzeral, ako keby jazdil na estrogén. Do novej generácie však napumpovali aj trošku testosterónu, takže prvý dojem je podľa mňa vynikajúci.

Auto je trošku hranatejšie a nižšie. Dovolím si tvrdiť, že pri pohľade spredu trochu pripomína nové Porsche 911 (991). To je skvelé hneď z dvoch dôvodov. Porsche je modla, takže ak sa niečo podobá na Porsche, je to super. No a skvelé je to aj preto, že prvé Porsche (model 356) vzniklo na základe prvého Volkswagenu „Chrobák“. Tie autá si teda boli príbuzné v úplných začiatkoch a príbuznosť sa vracia aj po niekoľkých desaťročiach. Romantika.

Podstatné ale je, že nový Beetle sa stále páči aj ženám, čo je dôkazom toho, že dizajnéri Volkswagenu odviedli kus dobrej roboty a dokázali takmer nemožné – auto sa páči takmer každému. Bol som prekvapený, že „Chrobák“ neoslovuje iba mladú generáciu. S týmto autom som opäť zažil jeden z týždňov, kedy sa mi prihovárali cudzí ľudia, pretože ich zaujalo „moje“ auto.

Volkswagen Beetle 2.0 TSI DSG
Foto: Ondrej Rabatin

Interiér

Interiér je nádherný, rovnako ako celé auto. Páči sa mi palubná doska lakovaná vo farbe karosérie. Celkovo je auto po dizajnovej stránke veľmi dobre spracované. Po tej technologickej a kvalitatívnej nie je až tak prepracované, ako by ste od takéhoto štýlového Volkswagenu možno očakávali. Aby to zase nevyznelo zle, Beetle je Volkswagen so všetkým, čo k tomu patrí. Ale zvonku vyzerá skoro ako Porsche, vo vnútri je to tiež veľmi štýlové, ale keď to človek začne skúmať detailnejšie, zistí, že Beetle má interiér vypracovaný na úrovni Pola, alebo Jetty. Mám dojem, že Golf je na tom o čosi lepšie.

Ide však iba o detaily. Väčší problém by som videl vo vnútornom priestore. To sme tu už dlho nemali. Dnes už sa takmer do každého auta vojdú bez problémov štyria dospelí ľudia. Beetle však patrí k výnimkám. Respektíve, je tak na hranici. Keď som si so svojimi 180 cm výšky nastavil sedenie za volantom a potom sa posadil na zadné sedadlo, na hlavu aj nohy som mal síce dosť miesta, no pred kolenami mi zostal voľný tak jeden centimetrík. Je vidno, že auto je starostlivo naprojektované na priemerne vysokých ľudí, no tí vyšší majú bohužiaľ smolu. Ak by som to mal prirovnať, vzadu nie je ani toľko miesta ako v Pole. Priestoru je tam asi ako vo Volkswagene up!, ak nie ešte trošku menej. Batožinovému priestoru s objemom 310 litrov nie je čo vyčítať. Snáď len toľko, že sedadlá sa nesklápajú do roviny, ale koho by to trápilo pri tomto aute?

Motor

Testovali sme Beetle s najsilnejším motorom, ktorý je zatiaľ v ponuke. Ide o dvojlitrový turbodúchadlom prepĺňaný štvorvalec s výkonom 147 (200 k), ktorý bol skombinovaný so šesťstupňovou dvojspojkovou prevodovkou DSG. Je to všetko osvedčená technika, ktorú netreba nikomu predstavovať. Tento motor poháňal okrem iného napríklad aj Volkswagen Golf GTI piatej generácie. Silný agregát dokáže relatívne malému autu prepožičať veľmi pôsobivú dynamiku. Veď na stovke je tento Beetle už za 7,5 sekundy po štarte.

Volkswagen Beetle 2.0 TSI DSG
Foto: Ondrej Rabatin

Za svoje služby si tento motor veľa nepýta. Veľa je však relatívny pojem. Desať litrov v meste je podľa mňa primeraná spotreba na daný výkon, no dnes už sa na spotrebu paliva kladie tak veľký dôraz, že už aj tie najväčšie autá, ako napríklad nedávno testovaný Land Rover Discovery 4, vie v meste jazdiť za 10 litrov.

Každopádne, výrobca udáva 10,3 l/100 km a reálne jazdiť za 10 litrov v meste nie je najmenší problém. S ľahkou nohou na plyne sa dá vďaka šikovnej prevodovke niekedy dostať aj na údaje začínajúce osmičkou. Mimo mesta sa však musí človek veľmi snažiť, aby dosiahol výrobcom udávaných 6,1 litra na 100 km. Nehovorím, že sa mi to nepodarilo, no normálnym štýlom jazdy to bolo skôr tých 7 litrov naturalu na 100 km. Pri rýchlosti 130 km/h točí motor necelých 3000 ot./min., čo je na benzínový agregát celkom slušné. Pri diaľničnom tempe ukazoval palubný počítač priemernú spotrebu 7,6 litra na 100 km.

Jazda

O tom, že auto s veľkosťou ani nie Golfu a výkonom 200 koní vie poriadne zatlačiť do sedadla, sa asi rozpisovať nemusím. Čo ma však na tomto aute vyslovene dostalo, bol zvuk motora vo vyšších otáčkach. Spomínaný chlapík z Volkswagenu mi pri odovzdávaní povedal pár vecí o aute a spomínal aj skvelý zvuk motora, ktorý pripomína zvuk vidlicového osemvalca. Nebral som ho veľmi vážne, lebo aby štvorvalec bublal ako osemvalec, to som ešte nezažil.

Volkswagen Beetle 2.0 TSI DSG
Foto: Ondrej Rabatin

V nízkych otáčkach je motor tichý a posádku svojou činnosťou nijako neobťažuje. Pri prvom podradení a razantnejšom zatlačení plynového pedálu to zrazu prišlo. Kde sa vzal, tu sa vzal, zrazu počujem zvuk osemvalca. Neviem, ako to konštruktéri dokázali, ale to auto znie jednoducho geniálne. Samozrejme, nie je to úplne ten typický bublavý zvuk osemvalca, no je to niečo veľmi podobné a vo svete štvorvalcov zatiaľ neslýchané.

Zážitok z akcelerácie, ktorá je sprevádzaná krásnou zvukovou kulisou je veľmi intenzívny. Už len na základe toho by sa dalo povedať, že Beetle s týmto motorom jazdí skvelo. Nebudem ale povrchný, zahoďme pozlátku a poďme do detailov. Dvojspojková automatická prevodovka je už tradične výborná, no už tradične má nesprávnu logiku manuálneho radenia. Podraďovať by sa malo smerom dopredu a radiť vyššie smerom dozadu. Tak je to aj na pretekárskych autách. Takýto smer radenia je opodstatnený smerom pôsobenia zotrvačných síl pri brzdení a zrýchľovaní. Ak už sa im to vo Volkswagene nechce otáčať, mohli do Beetla dať aspoň pádla pod volant. Tie mi tam dosť chýbali.

Volant má trochu tenší veniec, ako by mohol mať, no nie je to nič tragické. Poloha za volantom je celkom uspokojivá. Podvozok je výborný. Bez problémov dokáže držať pod kontrolou všetkých 200 koní. Treba uznať, že je trochu tvrdšie nastavený, ako by možno človek čakal, ale aspoň lepšie drží v zákrutách. Myslím si, že vymeniť trošku komfortu za väčšiu istotu v zákrutách rozhodne stojí za to. Na podvozok sa teda človek môže spoľahnúť, no je škoda, že ESP sa nedá vypnúť. Občas totiž cítiť jeho zásahy, no vo Volkswagene má predsa len vyššiu prioritu bezpečnosť.

Volkswagen Beetle 2.0 TSI DSG
Foto: Ondrej Rabatin

Resumé

Nový Beetle sa Volkswagenu naozaj vydaril. Mám pocit, ako keby sa vo Wolfsburgu rozhodli, že s novým Beetlom klepnú jeho najväčšiemu konkurentovi (MINI) po prstoch. MINI je malá mestská „štýlovka“, z ktorej sú na mäkko najmä ženy. Možno vyzerá ako typicky ženské auto, no je to aj skvelé auto pre vodiča. So silnejšími verziami ako Cooper S a JCW je radosť jazdiť a veľa chlapov si toto auto kúpilo pre jeho skvelé jazdné vlastnosti. Doteraz totiž v podstate nemalo konkurenta. S tým ale prichádza skoncovať nový Beetle. Stále sú obidve autá dosť odlišné, no pritom orientáciou na cieľového zákazníka sú si teraz viac podobné. Mám preto pocit, že s príchodom nového Beetla to bude mať MINI oveľa ťažšie.

Základná cena modelu – Volkswagen Beetle 1.2 TSI: 15 200 €

Základná cena testovanej verzie – Volkswagen Beetle 2.0 TSI DSG Sport: 24 880 €

Volkswagen Beetle 2.0 TSI DSG
Foto: Ondrej Rabatin

Volkswagen Beetle 2.0 TSI DSG
Foto: Ondrej Rabatin
Volkswagen Beetle 2.0 TSI DSG
Foto: Ondrej Rabatin
Volkswagen Beetle 2.0 TSI DSG
Foto: Ondrej Rabatin
Volkswagen Beetle 2.0 TSI DSG
Foto: Ondrej Rabatin

Technické údaje:

Motor

Typ motora:

zážihový, radový

Valce / ventily:

4 / 16

Zdvihový objem (cm3):

1984

Najvyšší výkon (kW / ot./min.):

147 / 5100

Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ):

280 / 1700-5000

Prevádzkové vlastnosti

Maximálna rýchlosť (km/h):

223

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s):

7,5

Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km):

10,3 / 6,1 / 7,7

Rozmery a hmotnosti

Batožinový priestor (l):

310 / 905

Objem nádrže (l):

55

Pohotovostná hmotnosť:

1439

Rozmer pneumatík:

215/55 R17

Dĺžka (mm):

4278

Šírka (mm):

1808

Výška (mm):

1486

Rázvor (mm):

2537

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Firmy a inštitúcie Volkswagen