BRATISLAVA 5. októbra (WEBNOVINY) – Škoda Superb je obľúbenou voľbou ľudí, ktorí hľadajú niečo viac, ako obyčajné auto. Ľudí, ktorí chcú reprezentatívnu limuzínu, ale stále za prijateľnú cenu. Aj keď tento typ zákazníkov často siaha po autách prestížnejších značiek, sú aj takí, ktorí nechcú riskovať a siahnu po Škodovke. Vedia, že tomu autu môžu veriť a že ich nesklame, a tak sa ochotne vzdajú istej dávky „imidžu“.
S Peugeotom je to presne opačne. Prichádza s veľmi zaujímavým dizajnom, podľa môjho názoru celkom vydareným, no jeho menšie modely nemajú tak dobrú povesť, ako konkurencia od Škodovky. Čo si teda vybrať? Ťažko povedať. Budem sa však snažiť predostrieť vám čo najviac faktov a poznatkov, aby ste si už názor urobili sami.
Interiér
Začnem Superbom. Prvý fakt, ktorý je absolútne nutné spomenúť v súvislosti so Škodou Superb, je skutočnosť, že vzadu sa dá tancovať. To, čo má Superb medzi zadnými sedadlami a operadlami predných sedadiel nie je priestor na nohy. To je tanečný parket. Prípadne, ak má vaša drahá polovička smarta, možno by ho tam mohla garážovať. To ale nemám vyskúšané, tá moja jazdí autom. No ale teraz vážne. Neviem si predstaviť, na čo by ste vzadu potrebovali toľko miesta. Zrejme ide iba o prestíž. Škodovka pravdepodobne chcela mať najväčší priestor na zadných sedadlách (asi nie len v rámci triedy), a tak ho má.
Čo sa týka priestoru na zadných sedadlách, Peugeot patrí medzi priemer triedy, aj keď rázvor osí kolies má dokonca ešte väčší, ako Škoda Superb. Garantujem vám ale, že pasažieri sa vzadu tlačiť nebudú. Samozrejme, pokiaľ nevozíte basketbalistov. Tých radšej posaďte do Superbu. Tam nebudú mať problém.
Z pohľadu vodiča máte väčší dojem luxusu v Peugeote. V Superbe sú použité veľmi kvalitné materiály vypracované podľa precíznych nemeckých štandardov, ale kokpit je po dizajnovej stránke bez nápadu. Peugeot je zaujímavejší. Možno aj preto, že je to novinka, no istý podiel má na tom aj usadlý štýl Škodovky. V interiéri Peugeotu však napriek celkovo luxusnejšiemu dojmu objavíte aj niektoré detaily, ktoré nie sú dotiahnuté do dokonalosti tak, ako v Superbe. Na mysli mám najmä niektoré tlačidlá. Päsťou na oko sú aj držiaky na poháre v stredovej konzole
Motor
Obidve testované autá mali zhruba dvestokoňové motory so šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Podstatný rozdiel bol však v tom, že Peugeot mal vznetový motor, zatiaľ čo Škodovka mala pod kapotou zážihový agregát. Presnejšie išlo o Peugeot 508 GT, ktorý má pod kapotou 2,2-litrový turbodiesel s výkonom 150 kW (204 k). Testovaný Superb bol poháňaný dvojlitrovým turbomotorom 2.0 TSI, ktorý produkuje 147 kW (200 k).
Zatiaľ čo motor Peugeotu pracoval s klasickou automatickou prevodovkou, Superb bol vybavený dvojspojkovou prevodovkou DSG. Začnem porovnaním prevodoviek. Tie sú predsa len porovnateľnejšie ako motory. DSG je podľa mňa stále to najlepšie spomedzi všetkých bežných automatických prevodoviek. Je rýchla a keďže krútiaci moment sa prenáša cez spojky a nie cez hydrodynamický menič krútiaceho momentu, nezvyšuje sa spotreba, ani sa výrazne nezhoršuje reakcia na plynový pedál, ako to zvykne byť v prípade klasických automatov. Prevodovka v Peugeote ale taká nie je, aj keď je to klasický automat. Jeho hydromenič má iba malý preklz, a tak prevodovka pri rozjazdoch neženie motor zbytočne do otáčok. Veľká pochvala patrí aj sekvenčnému radeniu. Konštruktérov v Peugeote ako jedných z mála konečne osvietilo a sekvenčne radenie spravili tak, ako sa robiť má – podradzuje sa smerom dopredu, vyšší prevodový stupeň sa radí smerom dozadu. Škodovka a väčšina iných značiek to má naopak. V obidvoch autách však máte možnosť radiť aj pádlami pod volantom, čo teda aspoň mne osobne vyhovuje viac.
No a motory? Ťažko porovnávať. Dvesto naftových a dvesto benzínových koní, to je niečo úplne iné. Motor Peugeotu má obrovský krútiaci moment (450 Nm), zatiaľ čo benzínový turbomotor môžete točiť do vyšších otáčok. Sila mu ale nechýba ani v nízkych otáčkach. Od 1700 ot./min. už máte k dispozícii maximálny krútiaci moment s hodnotu 280 Nm. Obidva motory sú skrátka výborné. Ani o jednom z nich sa nedá povedať, že by mu niečo chýbalo. Superb je s týmto motorom veľmi svižné auto a Peugeot ani nehovoriac. Predsa len ide o vrcholnú verziu modelu 508. Poďme ich teda porovnať v spotrebe paliva. Motory majú zhruba podobný výkon, veľký rozdiel nie je ani v objeme, no ako to bude so spotrebou?
Diesel vyhráva na celej čiare. Na 100 km mimo mesta sa zmestíte aj do 5,5 litra nafty. Na diaľnici je to o liter viac. V meste by ste nemali presiahnuť hodnotu 8,5 litra nafty na 100 km. Superb potrebuje na 100 km mimomestskej premávky zhruba 8 litrov benzínu. Na diaľnici počítajte s o niečo vyššou spotrebou. V meste sa spotreba benzínu pohybuje okolo 10,5 litra na 100 km. Na takto výkonný benzínový motor sú to výborné hodnoty, no turbodiesel v Peugeote je nie len silnejší, ale aj výrazne úspornejší.
Jazda
Superb je komfortné auto, s ktorým sa dá jazdiť aj svižne, no pri rýchlejších prejazdoch zákrutami sa pomerne skoro dostavuje nedotáčavosť. Peugeot je na tom v tomto smere oveľa lepšie. Verzia GT je zameraná na športovejšie orientovaných zákazníkov, a tak dostala úplne inú prednú nápravu. Ako jediná spomedzi všetkých verzií modelu 508 má vpredu dvojité trojuholníkové zavesenie. Všetky ostatné verzie majú klasické zavesenie typu McPherson. Napriek inej prednej náprave však stále nie je riadenie tak priame, ako by mohlo byť. Mohlo by mať trochu strmší prevod, pretože v porovnaní s verziou 508 SW 1.6 THP som nepostrehol výraznejší rozdiel. Napriek tomu by som za lepší podvozok označil ten v Peugeote. Škoda len, že na nerovnostiach je hlučnejší, ako podvozok Superbu.
Čo sa týka jazdnej dynamiky, obidve autá sú na tom prekvapivo veľmi podobne, aj keď motor Peugeotu má neporovnateľne vyšší krútiaci moment. Superb s dvojlitrovým turbo-benzínom je na stovke dokonca o 0,4 sekundy skôr (8,2 vs. 7,8). Človek by čakal, že turbodiesel bude mať prevahu v pružnom zrýchlení, no DSG v Škodovke si pri zošliapnutí plynového pedálu bleskovo podradí, vytočí motor a auto sa ženie dopredu s veľkým odhodlaním. Nie že by prevodovka v Peugeote nebola dostatočne rýchla. Tá ale vďaka prebytku krútiaceho momentu toľko radiť nemusí. Problém je však v tom, že Peugeot je takmer o 200 kg ťažší. Hovorím ale iba o pocitoch. Pružné zrýchlenie sme nemerali. Každopádne, aj keď by na tom boli tieto dve autá po dynamickej stránke úplne rovnaké, Peugeot je stále oveľa úspornejší.
Resumé
Hovorí sa, život je otázkou priorít. Je to svätá pravda. Ťažko povedať, ktoré z týchto dvoch áut je lepšie. Každé z nich má svoje špecifiká, ktoré vám môžu a nemusia vyhovovať. Peugeot je extravagantnejší a oproti usadlej Škodovke zaujímavejší. V prospech Peugeotu hrá aj nižšia spotreba paliva.
Mojou voľbou by bol zrejme Peugeot 508 GT, no netvrdím, že je to celkovo lepšie auto ako Škoda Superb 2.0 TSI. Definitívne rozhodnutie navyše komplikuje značný cenový rozdiel testovaných verzií áut. Odhliadnuc od ceny a typu motorizácie, Peugeotu 508 by som zrejme dal prednosť pred Škodou Superb.
Základná cena modelu – Škoda Superb 1.4 TSI Comfort: 23 087 €
Základná cena testovanej verzie – Škoda Superb 2.0 TSI Ambition: 32 627 €
Základná cena modelu – Peugeot 508 1.6 VTi Access: 20 900 €
Základná cena testovanej verzie – Peugeot 508 GT: 37 800 €
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Foto: Ondrej Rabatin
Technické údaje:
Škoda Superb 2.0 TSI | Peugeot 508 GT | |
Motor | ||
Typ motora: | zážihový, radový | vznetový, radový |
Valce / ventily: | 4 / 16 | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1984 | 2179 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 147 / 5100 | 150 / 3500 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 280 / 1700-5000 | 450 / 2000-2750 |
Prevádzkové vlastnosti | ||
Maximálna rýchlosť (km/h): | 236 | 234 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 7,8 | 8,2 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 10,6 / 6,3 / 7,9 | 8,0 / 4,4 / 5,7 |
Rozmery a hmotnosti | ||
Batožinový priestor (l): | 595/1700 | 473-545 |
Objem nádrže (l): | 60 | 72 |
Pohotovostná hmotnosť: | 1555 | 1736 |
Rozmer pneumatík: | 225/45 R17 | 235/45 R18 |
Dĺžka (mm): | 4838 | 4792 |
Šírka (mm): | 1817 | 1853 |
Výška (mm): | 1463 | 1456 |
Rázvor (mm): | 2761 | 2817 |