BRATISLAVA 8. augusta (WEBNOVINY) – Tretia generácia Renaultu Clio prišla na svet v roku 2005 a jeho športová verzia s označením R.S. uzrela svetlo sveta o rok neskôr. V roku 2009 prešla pomerne výrazným optickým faceliftom, ktorý dodal autu ešte drsnejší vzhľad. V roku 2010 sme testovali verziu Gordini a teraz sa nám dostala do rúk ešte väčšia špecialitka – limitovaná edícia „Ange & Démon“. Bohužiaľ, z tejto edície vzniklo iba 666 kusov a všetky už majú svojho majiteľa, vrátane testovaného auta.
Toto však nie je jediná zlá správa. V septembri na autosalóne v Paríži predvedie Renault štvrtú generáciu modelu Clio. Bohužiaľ, nový model neznamená koniec výroby len pre obyčajné Clio tretej generácie, ale aj pre jeho famóznu športovú verziu R.S. Výroba je dokonca zastavená už v týchto dňoch. Na predaj sú už iba posledné skladové kúsky. Nakonfigurovať si úplne nové auto podľa vlastných predstáv už bohužiaľ nie je možné.
Interiér
„Anjelsko-démonské“ Clio R.S. možno nie je vo vnútri tak zaujímavé ako verzia Gordini s odkazom na bohatú pretekársku minulosť automobilov značky Renault od úpravcu Gordini, no karbónová dekorácia dodáva interiéru športový nádych. Pekným detailom je aj červená ryska na volante.
Interiér tohto auta sa oproti Cliu Gordini, ktoré sme testovali pred dvomi rokmi, líši v podstate iba v dvoch podstatných veciach. Tou prvou sú škrupinové sedadlá značky Recaro. Sú jednoducho geniálne. Nie že by štandardné sedadlá Clia R.S. neposkytovali telu v zákrutách dostatočnú oporu, no toto je úplne iný level. Bočné vedenie týchto sedadiel je však až tak výrazné, že v kombinácii s relatívne vysokým posedom (obzvlášť v prípade spolujazdca, ktorý nemá výškovo nastaviteľné sedadlo) je nastupovanie a vystupovanie z auta dosť nepríjemné.
Druhou vecou je takzvaný „RS monitor“. Ide o telemetrické zariadenie, ktoré premieta na displej na palubnej doske nie len momentálne gravitačné preťaženie, ale aj údaje ako intenzita stlačenia plynového pedálu, intenzita brzdenia, momentálny výkon, momentálny krútiaci moment, vhodný rýchlostný stupeň pre čo najintenzívnejšiu akceleráciu, či teplota oleja. „RS monitor“ dokáže odmerať aj zrýchlenie z nuly na stovku, čas, za ktorý prejde auto štvrť míle, prípadne dokáže merať aj čas jednotlivých kôl, pokiaľ sa s autom vyberiete na okruh.
Motor
Srdcom tohto výnimočného auta je atmosféricky plnený dvojlitrový štvorvalec, ktorý dosahuje výkon až 147 kW pri 7100 ot. a krútiaci moment 215 Nm pri 5400 ot./min. Už zo samotných údajov na papieri je jasné, že ide o športový motor, ktorý má rád otáčky. Dá sa sním však jazdiť aj bez zbytočného vytáčania. Clio je ľahké auto a silný dvojliter si s ním hravo poradí aj v normálnych otáčkach.
Bohužiaľ, nedá sa povedať, že by to bol úsporný motor. Aj keď som sa snažil o úpornú jazdu, v meste som sa pod 10 litrov nedostal. Stačilo však párkrát vytočiť motor a spotreba hneď vyskočila na jedenásť litrov. Výrobca pritom udáva 11,3 l/100 km, takže za menej sa asi naozaj nedá jazdiť.
Mimo mesta by si od vás Clio R.S. malo podľa výrobcu vypýtať iba 6,4 litra benzínu na 100 km. Takýto údaj mi však palubný počítač ukázal iba raz a to bezprostredne po vynulovaní. Na tempomate som mal 90 km/h. Skutočnosť je ale taká, že dostať sa pod 7,5 litra naturalu na 100 km je takmer nemožné. Bez sebazapierania sa spotreba mimo mesta normálnym štýlom jazdy pohybuje okolo ôsmich litrov. Pri jazde po diaľnici predpisovou rýchlosťou 130 km/h rátajte so spotrebou okolo desiatich litrov. Motor totiž točí až 3800 ot./min. Mne počas diaľničného testu palubný počítač ukázal priemer 9,7 l/100 km.
Jazda
Renault Clio R.S. má zvláštnu schopnosť. Vodiča dokáže vtiahnuť do deja do takej miery, že na zážitky s týmto autom len tak ľahko nezabudne. Ja som na vlastnej koži zistil, čo znamená pojem „Clio R.S.“ pred dvomi rokmi. Odvtedy som len vyhľadával príležitosti, ako sa opäť k tomuto úžasnému autu dostať.
Napokon sa mi to podarilo a konečne som sa opäť ocitol za jeho volantom. Keď naštartujete studený motor Clia R.S., ako by ste prebrali k životu motor pretekárskeho auta. Kým sa jeho otáčky ustália, zlovestne vrčí. Mal som pocit, ako keby malo toto auto upravenú výfukovú sústavu. Oproti verzii Gordini sa mi zdal byť zvuk výfukov intenzívnejší a hlasnejší, čo je v tejto kategórii áut len dobré. Pri 3000 ot./min. je zvuk motora po zatlačení na plyn asi najdunivejší a najkrajší. Rušivého hluku pri jazde po diaľnici sa však netreba obávať. V stredných otáčkach už zvuk výfukov nie je tak intenzívny a v tých vysokých ho definitívne prehluší mechanický hluk motora.
So stúpajúcimi otáčkami motora akoby sa cesta zužovala a okolie sa zlieva do jednej veľkej machule. Tesne pred 7000 ot./min. už človek nevníma nič iné, iba ten intenzívny zvuk motora. Čakanie na kontrolku preradenia sa zdá byť nekonečné, no potom to zrazu príde. Ozve sa krátke pípnutie a zablikne zelená kontrolka s radiacou pákou. Je najvyšší čas preradiť. Bleskovo tam šupnem vyššiu rýchlosť a celé to divadlo začína odznova.
Zákruty? Pre Clio R.S. žiaden problém. Toto auto ich ani neregistruje. Je až neuveriteľné, v akej rýchlosti môžete tento malý hatchback poslať do zákruty. V minulom teste som to mohol opisovať iba superlatívmi, no toto Clio malo spomínaný telemetrický systém RS monitor. Zistil som, že auto zvláda bočné preťaženie blížiace sa k 1 G. Vo fotogalérii je dôkaz. Pochopiteľne, auto by toho možno zvládlo aj viac, limitom už bola iba „súčiastka“ medzi volantom a sedadlom.
Záver
Renault Clio R.S. je úžasné auto. Má skvelé riadenie s tým správnym odporom a perfektné brzdy Brembo. Vynikajúce sedačky Recaro sú za príplatok, podobne ako geniálny podvozok Cup. Musím povedať, že na rozbité bratislavské cesty je dosť tvrdý a nekomfortný, no na okreskách je tento podvozok jednoducho nepriestrelný.
Najlepší na celkom aute je však vysokootáčkový atmosférický dvojliter. Tento motor je však kvôli emisným normám takým posledným mohykánom. Budúca generácia Clia R.S. už žiaľ nebude môcť mať pod kapotou niečo tak blízke súťažným špeciálom. Clio R.S. štvrtej generácie bude poháňať turbodúchadlom prepĺňaná „jedna-šestku“, ktorá bude dosahovať zrejme ešte o čosi vyšší výkon, no určite sa nebude dať točiť do takých otáčok, ako tento motor. Navyše, minulosťou bude aj klasická šesťstupňová manuálna prevodovka. Nahradí ju dvojspojka, ktorá zrejme pomôže auto v konečnom dôsledku zrýchliť, no zážitok z jazdy už zrejme nebude tak intenzívny. A ešte jeden klinec do rakvy pre zatiaľ nenarodené Clio R.S. štvrtej generácie – podľa všetkého to bude „päťdverák“.
Je to teda veľká škoda, že súčasné Clio R.S. sa už prestalo vyrábať. Niektoré autá by si totiž zaslúžili „žiť“ večne a Clio R.S. rozhodne patrí medzi ne. Veď má asi len jednu chybu – že nie je moje. Každopádne, na sklade sú ešte nejaké autá, takže ak ste niekedy uvažovali nad kúpou nového Clia R.S., neuvažujete ďalej a utekajte k najbližšiemu predajcovi Renaultu. V opačnom prípade vám už neostane nič iné, iba vyberať medzi jazdenými autami.
Základná cena modelu – Renault Clio R.S.: 22 100 €
Základná cena testovanej verzie – Renault Clio R.S. „Ange & Démon“: 25 500 €
Technické údaje:
Renault Clio RS „Ange & Démon“ | |
Motor | |
Typ motora: | zážihový, radový |
Valce / ventily: | 4 / 16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1998 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 147,5 / 7100 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 215 / 5400 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 225 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 6,9 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 11,3 / 6,4 / 8,2 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 288 |
Objem nádrže (l): | 55 |
Prevádzková hmotnosť: | 1240 |
Rozmer pneumatík: | 215/45 R17 |
Dĺžka (mm): | 4017 |
Šírka (mm): | 2025 |
Výška (mm): | 1484 |
Rázvor (mm): | 2585 |