BRATISLAVA 6. novembra (WEBNOVINY) – K dizajnu nového Fiatu Bravo by sme sa vyjadrovali iba zbytočne. Taliani opäť raz dokázali, že v tejto oblasti patria medzi špičku a ich dizajnéri to s perom jednoducho vedia. Aj keď je dizajn čisto subjektívnou záležitosťou, možno by sme mohli povedať, že Fiat Bravo je najkrajším autom vo svojej triede. Nestretli sme sa totiž so žiadnymi negatívnymi ohlasmi na margo dizajnu Fiatu Bravo. Naopak, reakcie okolia boli iba pozitívne.
Interiér
Rovnaký dojem v nás zanechal aj interiér Fiatu Bravo. Aj ten je po dizajnovej stránke vydarený, no nijako nezaostáva ani kvalita použitých materiálov a ich spracovanie. Za volantom by nikto nemal mať problém nájsť si ideálnu polohu. Nie len volant, ale aj sedadlo má totiž široký rozsah nastavenia.
Radi by sme vyzdvihli oblasť, v ktorej konkurencia zatiaľ mierne zaostáva. Súčasťou sériovej výbavy verzie Emotion je totiž systém Blue&Me, čo je vlastne Bluetooth handsfree systém spojený s prehrávačom súborov mp3 ovládaný hlasom. Súčasťou tohto systému je aj USB port. Okrem hudby dokáže príplatkové rozšírenie systému Blue&Me NAV čítať z USB portu aj mapy a navigovať vodiča prostredníctvom piktogramov zobrazovaných na displeji palubného počítača.
Jediné naše výhrady by smerovali k trochu dlhším dráham radenia šesťstupňovej prevodovky. Kulisa rozhodne nie je nepresná, no nemeckej a japonskej konkurencii sa zatiaľ nevyrovná. Riadenie so slabším účinkom posilňovača poteší športovo založených vodičov najmä na cestách mimo mesta, no v meste by sme privítali silnejší účinok. Preto sme režim „City“, ktorý zintenzívňuje účinok posilňovača, používali častejšie, ako iba pri parkovaní.
Čo sa týka priestrannosti, interiér Fiatu Bravo je na tom veľmi dobre. Minimálne v rámci svojej triedy. Pohodlne by sa mali na zadných sedadlách cítiť aj tí vyšší. Batožinový priestor má objem 400 litrov, čo patrí medzi lepšie hodnoty v rámci triedy.
Motor
Nový vznetový agregát s objemom 1,6 litra a šestnástimi ventilmi nahradil v ponuke starší osemventilový motor s objemom 1,9 litra. Novinka je však lepšia vo všetkých smeroch. Asi najciteľnejšou zmenu sme zaznamenali v oblasti kultúry chodu. Menší agregát pôsobí kultivovanejšie dokonca aj keď nie je zohriaty. Hlučnosť konštruktéri znížili zmenšením kompresného pomeru. (16,5:1 oproti 18:1 v prípade motora 1.9 8v) Slabšie vibrácie má zas na svedomí dvojhmotový zotrvačník.
Nový motor je vyladený tak, aby zo seba vydával maximum už pri veľmi nízkych otáčkach. O tom svedčí aj fakt, že maximálny krútiaci moment motora s hodnotou 300 Nm vrcholí už pri 1500 ot./min. Najživšie na nás motor pôsobil v okolí 2000 ot./min., ale vo vyšších otáčkach už akoby strácal dych. Nemá preto význam vytáčať ho nad 3000 ot./min. Skorším preradením motor vrátite do otáčok, kedy má najviac sily a opäť môžete naplno akcelerovať.
Nový agregát je oproti predchodcovi aj úspornejší. Výrobca udáva hodnoty v meste 6,3 litra a mimo mesta dokonca iba 4,1 litra nafty na 100 km. Realita je však niekde inde. Je pravdou, že sme nejazdili obzvlášť úsporne, no nejazdili sme ani rýchlo. Počas normálnej jazdy mimo mesto si ale od nás Bravo vypýtalo 5,3 litra nafty na 100 km. Nie len vzhľadom na to, že sme šli z veľkej časti po diaľnici, to považujeme aj tak za veľmi dobrý výsledok. Horšie už na tom bolo Bravo v meste. Spotreba sa nám vyšplhala nad 7 litrov nafty na 100 km. Aj tak si však myslíme, že na motor s výkonom 88 kW (120 k) to nie je až také zlé.
Jazdné vlastnosti
S Fiatom Bravo sme mali možnosť jazdiť už viackrát. Raz dokonca aj na testovacom polygóne pri okruhu v Moste. S jeho jazdnými vlastnosťami sme teda boli už pred testom celkom dobre oboznámení. S autom sme sa nebojácne vrhali do zákrut a párkrát sa teda stalo, že sme to aj trošku prehnali. Aspoň sme si to mysleli. Fiat Bravo ale nie. Bez akéhokoľvek reptania vykrúžil dokonalý oblúk aj v neprístojne rýchlo prechádzaných zákrutách. A to aj napriek tomu, že zadná náprava nemá viacprvkové zavesenie kolies. V tejto súvislosti by sme radi vyzdvihli aj citlivé brzdy, ktoré nemajú iba razantný nástup, ale ich účinok sa lineárne zväčšuje podľa potreby.
Resumé
Ak vás vždy lákal atraktívny vzhľad Fiatu Bravo, no odrádzali vás oproti konkurencii pomerne zastaralé vznetové agregáty, teraz je ten správny čas na kúpu. Ako sme už uviedli, nové dieselové motory sú nie len kultivovanejšie, ale aj o niečo úspornejšie. A o tom, že Fiat Bravo je nie len pekné, ale aj spoľahlivé auto svedčí aj fakt, že ho na našich cestách vídame stále viac.
Základná cena modelu – Fiat Bravo 1.4 16v 90k Active: 12 270 €
Základná cena testovanej verzie – Fiat Bravo 1.6 MultiJet 16v 120k Dynamic: 17 436 €
Technické údaje:
Ondrej Rabatin / Webnoviny.sk