Štefan Rosina bude jazdiť v aute s nemeckým šľachticom

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Bez názvu
Štefan Rosina Foto: SITA/Martin Trenkler

Ako ste sa dostali k tomu, že v sezóne 2012 budete štartovať v dvoch dlhodobých medzinárodných prestížnych seriáloch automobilových pretekov na okruhu?

Moja účasť v spomínaných seriáloch je výsledkom nie iba môjho päťročného účinkovania v prestížnom značkovom podujatí identických plechových áut Porsche Mobil 1 Supercup, ale aj dlhších rokovaní, ktoré som so zástupcami záujemcu o moje služby hneď po minulej sezóne absolvoval. Teší ma, že naše rozhovory s Hansom Reiterom dospeli k dohode, a tento rok budem jazdiť aj v medzinárodnej sérii ADAC GT Masters 2012. Možnosť vyskúšať si vo farbách medzinárodného tímu Reiter Engineering špičkový automobil triedy GT 3 je pre mňa veľkou výzvou. Vozidlo Lamborghini Gallardo LP600GT3 je v motoristickom športe považované za extra triedu. Som rád, že práve na ňom budem jazdiť.

Vašim partnerom a tímovým kolegom v aute Lamborghini Gallardo LP 600GT3 bude nemecký jazdec so šľachtickým priezviskom Albert von Thun und Taxis. Ako ste sa do takej vznešenej spoločnosti dostali? Kto bol iniciátorom toho, že práve s ním sa budete deliť o súťažné auto?

Albert je dlhoročným pretekárom tohto tímu, do ktorého som sa teraz dostal. Má dvadsaťosem rokov a v sérii ADAC GT Masters je skúseným jazdcom. Minulý rok s Nemcom Philipom Geipelom vyhral súťaž tímov v tomto seriáli, dva roky predtým s Holanďanom Petrom Koxom vyhral celý ročník ADAC GT Masters. Takže tento rok ideme spolu obhajovať tieto významné úspechy, čo vôbec nebude ľahké! Preto oslovenie majiteľa tímu Hansa Reitera, aby som prišiel jazdiť za jeho farby, si veľmi vysoko vážim. Celú sezónu mi spoločnosť budú robiť veľkí jazdci, ktorí v tejto medzinárodnej sérii už niečo dokázali. Napríklad v ďalšej posádke nášho tímu bude aj známy český jazdec Tomáš Enge, ktorý sa v minulosti usiloval presadiť aj na preteky MS Formuly 1.

Už vieme, že preteky série ADAC CT Masters budete jazdiť na spomínanej značke Lamborghini, ale ako to bude s vašim pôsobením na podujatiach seriálu Porsche Mobil 1 Supercup? Minulý rok ste boli pretekárom poľského tímu Verva Racing Team-u, predtým ste tri roky jazdili v rakúskych farbách stajne Walter Lechner Racing School. V akom drese vás budú môcť vaši priaznivci a fanúšikovia povzbudzovať tento rok?

Tento rok budem jazdcom ďalšieho poľského ambiciózneho tímu, ktorý sa volá Forch Racing. V ňom  by sme spolu s Poliakom Robertom Lukasom mali patriť k jazdcom, ktorí majú ambície konkurovať v Porsche Mobil 1 Supercupe aj tým najsilnejším a najrýchlejším jazdcom. Podľa toho, čo sme ešte pred sezónou spolu absolvovali na 24-hodinových vytrvalostných pretekoch v Dubaji, by to malo byť dobré. Som presvedčený, že s Robertom môžeme vytvoriť veľmi silnú a zohratú dvojicu. Ak nám bude dobre slúžiť technika, tak by sme mali ciele tímu splniť.

Prečo ste sa rozhodli, že tento rok si zoberiete na bedrá až dvadsať ťažkých pretekov? Nestačilo vám doterajších desať – dvanásť vo svetovej sérii a potom ešte niekoľko akcií v rámci českého a slovenského šampionátu cestných automobilov na okruhu?

Vlani som mal možnosť prvýkrát si vyskúšať na domácom autodróme Slovakia Ring pri Orechovej Potôni jazdu na aute Lamborghini. Bol to pre mňa super zážitok! Na pretekoch GT 3, ktoré sa u nás išli ako náhrada za ruské podujatie, som dokonca v kvalifikácii dosiahol najrýchlejší čas! To ma ešte viac povzbudilo v tom, aby som hľadal možnosti ďalšieho zdokonaľovania sa a napredovania. Preto som veľmi privítal šancu štartovať na pretekoch GT3 ako riadny továrensky jazdec. Teším sa, že budem súčasťou tímu Hansa Reitera.

Veľká cena Slovenskej republiky 2011
Foto: Slovakia Ring, Ján Zemiar

Čo vás pri rozhodovaní o vašom účinkovaní v pretekoch automobilov triedy GT3 najviac oslovilo? Prečo ste do tohto medzinárodného podniku vlastne išli?

Zo všetkého najviac si cením priame oslovenie zo strany tímu Reiter Engineering, pretože práve tento tím je oficiálnym partnerom automobilky Lamborghini. Vyrába pre ňu športové vozidlá a je oficiálnym továrenským úpravcom aj ďalších prestížnych automobiliek. Čiže prijatím ich ponuky som sa dostal do pozície továrenského jazdca jednej zo svetových automobiliek! To sa nepodarí každému automobilovému pretekárovi. A o športovcovi z bývalého východného bloku ani nehovorím. Je to fantázia, že som v tomto tíme! Je to vrchol mojej kariéry, lebo pre akékoľvek formulové súťaže som nepoužiteľný pre moju výšku a hmotnosť (smiech). Formula je pre mňa malá, do toho auta by som sa s mojou výškou 188 cm a hmotnosťou okolo 87 kilogramov vôbec nezmestil (smiech). Tento sen si už nesplním.

V čom je možnosť jazdiť preteky medzinárodného nemeckého šampionátu triedy GT3 pre vás najväčšou športovou výzvou?

Páči sa mi, že automobily tejto triedy súťažia vo vlastnom samostatnom seriáli pretekov, ktoré sú z hľadiska ďalšieho napredovania a rozvoja motoristického športu veľmi perspektívne. Preteky sa jazdia pod hlavičkou Medzinárodnej motoristickej federácie FIA a majú ambíciu stať sa naozaj najvýznamnejším celosvetovým podujatím pre také svetoznáme špičkové značky ako sú Ferrari, Mercedes, BMW, Porsche, Lamborghini a ďalšie. Je to jednoducho už teraz super trieda, ktorá však má veľkú šancu ďalej sa rozvíjať. Medzi majiteľmi automobiliek je o túto sériu pretekov veľký záujem. A to aj napriek tomu, že momentálne celý svet motoristických súťaží zápasí s globálnou ekonomickou krízou.

Päť rokov ste súčasťou prestížneho motoristického seriálu Porsche Mobil 1 Supercup. Ako s odstupom času vnímate tento fakt? Ste spokojný s tým, čo ste v tomto seriáli doteraz dosiahli?

Samozrejme, dalo sa určite urobiť aj viac. Najmä, keď už som v ňom v roku 2009 bol aj tretí v celkovom hodnotení sezóny. Ale v motoristickom športe o mnohých veciach rozhoduje v prvom rade technika. Ak sa vám často kazí auto, nemôžete dokázať všetko to, čo si dopredu naplánujete. Mňa však teší, že vlastne už druhý rok som zmluvným jazdcom špičkového zahraničného tímu. Som pretekárom medzinárodného zoskupenia, ktoré ma do tímu chcelo. Neponúkal som sa ja, ale oni ma oslovili! To je pre mňa veľmi veľká pocta! Pre každého jazdca je lepšie, ak o neho prejaví záujem jeho budúci zamestnávateľ, ako keby sa sám chodil po tímoch ponúkať… Keď je o jazdca záujem, znamená to, že ľudia, ktorí s ním vstúpili do rokovania, si jeho výsledky a prácu cenia. Ja som sa do tejto pozície prepracoval spoľahlivými výkonmi v Porsche Supercupe, v ktorom som nedávno začal už svoju piatu sezónu.

Aké máte informácie o konkurencii, s ktorou budete v sezóne 2012 na pretekoch bojovať o čo najvyššie pocty? Bude silnejšia ako tá, s ktorou ste súperili na európskych okruhoch minulý rok?

Podľa informácií mojich najbližších spolupracovníkov a podľa dostupných faktov z internetu viem, že na pretekoch série ADAC GT Masters 2012 by malo štartovať 44 vozidiel zo šestnástich – osemnástich automobiliek, v ktorých sa budú striedať dvaja jazdci. Čiže počas roka bude v akcii 88 pilotov! Bude to poriadna porcia. Zo začiatku asi bude lepšie jazdiť opatrnejšie, aby som zistil, kam som to vlastne prišiel (smiech). Pre mňa je tento seriál úplnou novinkou. Musím sa v ňom najskôr zorientovať (smiech). Hoci predstavitelia tímu ma brali s ambíciou, že tento seriál chcú opäť vyhrať. Takže cieľ je jasný: ideme bojovať o celkové prvenstvo! Lenže všetko sa rozhodne priamo na trati. Preto nerád rozprávam o cieľoch a ambíciách v boxoch a na tlačových besedách. Radšej si počkám na preteky (smiech).

Bez názvu
Foto: SITA/AP

A pokiaľ ide o vami už dôkladne odskúšaný seriál Porsche Mobil 1 Supercup. Aké novinky sa v tejto sezóne chystajú v tomto seriáli?

V Porsche Mobil 1 Supercupe by tento rok nemal jazdiť špičkový nemecký pilot René Rast, ktorý Supercup vyhral aj minulý rok. Čiže tento seriál bude v novej sezóne bez obhajcu! Navyše, odchod zo seriálu už avizovali aj ďalší špičkoví pretekári. Na ich miesto určite prídu noví a najmä veľmi ambiciózni športovci, ktorí budú chcieť na tomto prestížnom seriáli identických plechových automobilov niečo dokázať. Už v úvode sezóny rátame s tým, že šesť – sedem jazdcov bude veľmi silných a skúsených. Radi by sme sa do tejto skupiny elitných účastníkov tiež dostali. Bude to ťažké, ale čo je dnes v motoristickom svete a v športe vo všeobecnosti ľahké? V tejto súvislosti však musím zopakovať to, čo som už povedal pred sezónou niekoľkokrát: pre mňa je v tomto súťažnom ročníku prioritou Lamborghini, nie Porsche! To všetci okolo mňa vedia a podľa toho bude urobený aj kalendár akcii, na ktorých budem štartovať. V prípade termínovej kolízie dám prednosť sérii ADAC GT Masters!

Môžete svoj súťažný automobil, ktorý si vás tak získal bližšie predstaviť?

Autá verzie GT sú rýchlejšie a silnejšie ako tie, na ktorých som jazdil doteraz. GT 3 je navyše najsilnejšia trieda tejto série. Hmotnosť vozidla Lamborghini je 1100 kilogramov a výkon okolo 650 konských síl. Je to osemvalec s obsahom 7,9 litra. Bude to mimoriadny zážitok jazdiť vo vozidle, ktorého hodnota je viac ako 300 tisíc euro! Tento rok na ňom spolu s Albertom pôjdeme v podstate nemecký okruhový šampionát, pretože väčšina podujatí tejto série sa bude jazdiť na nemeckých okruhoch. Z ôsmich kôl série ADAC GT Masters iba jedna akcia bude v Holandsku a jedna v Rakúsku.

Aká bola príprava na novú sezónu, keď ste už vedeli, že v nej pôjdete celý seriál ADAC GT Masters a celý seriál Porsche Mobil 1 Supercup? Na čom ste museli najviac pracovať?

Na mojej hmotnosti (smiech). Fakt. Od šéfa tímu som dostal podmienku, že do začiatku sezóny musím dosť podstatne schudnúť! V tíme ma skontaktovali s niekdajším fyzioterapeutom Raufa Schumachera a pod jeho dohľadom som trénoval a chudol. Od konca uplynulej sezóny som zhodil okolo 25 kilogramov! Pri výške 188 cm momentálne vážim 87 kilogramov. A ešte chcú, aby som počas najbližšieho mesiaca ešte takých päť – šesť kilogramov išiel dolu. Neviem, či sa mi to podarí, lebo pri testoch mi zistili, že pri mojej postave mám iba 12 percent tuku. Pre porovnanie, maratónci majú okolo 7 percent (smiech).

Takže podľa tých testov nie ste vôbec obezným chlapom?

Nie. Práveže teraz po sezóne som nabral na seba dosť svalovej hmoty. V Anglicku som po minulej sezóne mal menej možností jazdiť, viac som chodil do posilňovne a nabral som na seba svalovú hmotu. Teraz mám s tým trochu problém (smiech). Musím sa usilovať, aby som podmienky splnil. Inak, takú tvrdú a najmä do detailov premyslenú prípravu na novú sezónu som ešte nezažil…. V tíme nič neurobili bez toho, aby mi nevysvetlili, čo tým sledujú. Totálni profesionáli! Podľa nich každý kilogram navyše, ktoré musí auto viezť, je desatina sekundy k zajazdenému času! Pri 14 – 15-kolovom súperení je to už dosť veľký odstup od ideálnych medzičasov! Tak sa usilujem a chudnem ďalej, hoci to už nejde tak ľahko, ako predtým (smiech). Musím sa dostať do požadovanej normy, aby auto zbytočne nevozilo veľkú záťaž.

Rosina
Foto: SITA/archív Štefana Rosina

Dá sa tá profesionalita vášho nového tímu Reiter Engineering dokumentovať aj nejakým iným, povedzme ešte názornejším príkladom?

Samozrejme. V tíme mi pri testovaní a nadstavení auta pomáha šesť inžinierov. Šesť naslovovzatých odborníkov, ktorí pri testovaní počítačom sledujú absolútne všetko. Nadstavenie podvozku, trakčnú rýchlosť, obrátky, opotrebovanie pneumatík, funkčnosť bŕzd, prejazdy zákrut, aerodynamiku, spotrebu paliva, správanie sa vozidla v zákrutách… Absolútne všetko. Som nadšený ich prácou. Jednoducho vidieť, že patrím do kolektívu perfektne zohraného továrenského tímu. Takú starostlivosť o techniku som v kariére ešte nezažil! V tíme to musí klapať ako švajčiarske hodinky. Darmo, tak má vyzerať technická dokonalosť a precíznosť. Aj preto do novej sezóny som vstúpil s veľkou pokorou. Keď človek vidí ich zanietenosť a nasadenie, inak ani nemôže. V ich tíme nie som žiadny majster sveta (smiech).

Doteraz ste preteky prestížneho seriálu Porsche Supercup jazdili popri vysokej škole. Teraz už svoje povinnosti nemusíte deliť medzi vysokú školu a motoristický šport. Vydýchli ste si, že už máte úspešne vysokú školu za sebou?

Samozrejme, že áno. Hoci na druhej strane ma trochu trápi fakt, že pri svojom jazdení máločo z toho, čo som doma a v Anglicku študoval , reálne aj využijem. Najbližších päť – šesť rokov určite nie. Rodičia chceli, aby som bol zabezpečený do budúcnosti aj po tejto stránke, ale teraz, keď sa naskytla šanca jazdiť nemecký seriál ADAC GT Masters, otcovi v našej firme určite nepomôžem. Nemám na to čas. V tejto chvíli je pre mňa automobilový šport aktivitou číslo jeden. Pred piatimi – šiestimi rokmi som začínal v Porsche Supercupe, teraz som sa jazdecky i športovo posunul ďalej. Tak idem do toho s plnou vážnosťou. Inak sa ani nedá. Chcem dokázať, že na to mám.

Koľko rokov predpokladáte, že by ste sa mohli na špičkovej úrovni venovať motoristickému športu?

Už som nad tým rozmýšľal. Vychádza mi to na štyri – päť rokov. Ak pripočítam k tomu tých päť rokov zo Supercupu, bude to desať rokov v medzinárodnom motoristickom športe! Na naše slovenské pomery je to dosť dlhé obdobie. Viem, že o päť – šesť rokov príde obdobie, keď sa budem musieť venovať niečomu inému. Na tento šport už budem starý a na moje miesto prídu mladší chlapci, ktorí budú z novej jazdeckej generácie. Preto, kým mi zdravie praje, budem sa snažiť využiť všetko, čo sa bude dať. Chcem ešte dosiahnuť niekoľko pozoruhodných výsledkov. Niečo mám vysnívané, niečo chcem urobiť, ale konkrétny nebudem. To si nechám pre seba, aby niekto nepovedal, že rozprávam do vetra (smiech).

Takže už viete, čo budete robiť, keď prestanete jazdiť na cestných automobiloch?

Na automobiloch sa dá jazdiť do vysokého veku. Príkladov, ktoré to potvrdzujú, je na Slovensku i vo svete dosť. Nakoniec, ja som ešte v tomto športe nepovedal nejaké rozhodujúce slovo. Skromne si myslím, že kariéru mám ešte iba pred sebou (smiech). Doteraz som musel popri jazdení stíhať aj povinnosti vysokoškolského študenta, teraz mi tieto povinnosti už odpadli. Teraz sa môžem koncentrovať na šport, ktorý som si voľakedy vybral. Tak sa mu budem venovať. Jazdiť a študovať – to bola ´vražebná´ kombinácia, ktorá ma vystavovala veľkému psychickému tlaku. Vďaka nej som sa naučil súťažiť aj s týmto veľkým bremenom. Vedel som to zvládnuť. Vedel som si čas rozdeliť medzi šport a vysokú školu.

Nemajú spolužiaci z vysokej školy pred vami náskok aj v tom, že oni teraz hneď po skončení Ekonomickej univerzity s čerstvými znalosťami prišli do praxe, nastúpili na rôzne stáže – a na svojom vzdelaní môžu ďalej pracovať už priamo v prostredí rôznych špičkových medzinárodných firiem?

Máte pravdu. V tomto smere majú predo mnou náskok! To si veľmi jasne uvedomujem. Oni môžu absolvovať rôzne stáže, brigády a študijné pobyty v najšpičkovejších podnikoch a firmách po celom svete. Vďaka svojmu vzdelaniu majú všade dvere otvorené. Takých odborníkov potrebuje každá perspektívna firma. V tomto smere sú určite predo mnou. Ja som sa však rozhodol minimálne päť rokov sa venovať tomu, čomu som zasvätil doterajší život – automobilovým pretekom! Verím, že keď skončím túto etapu svojho života, že sa dokážem bez problémov zaradiť aj do tej profesie, ktorú som vyštudoval na vysokej škole… Samozrejme, bude to ťažké a možno o päť – šesť rokov sa budem musieť učiť nové poznatky a postupy, lebo moje vedomosti z vysokej školy už budú staré, ale nebojím sa toho. Až doteraz som predsa študoval, ďalšieho vzdelávania sa nebojím. Moji spolužiaci z vysokej školy sa rozhodli nastúpiť do zamestnania, ja chcem ešte športovať. Každý si vybral to svoje. Kariéra automobilového pretekára mi prináša toľko zážitkov a skúseností, ktoré mi žiadna vysoká škola, ani žiadne civilné zamestnanie, nikdy nedá. Preto, kým som v dobrej forme, kým je o mňa záujem v špičkových európskych tímoch, dovtedy budem súťažne jazdiť. Keď ten záujem opadne, respektíve, keď ma už šport nebude napĺňať, zaradím sa do civilného života a budem sa snažiť využiť všetko, čo som sa pri motoristickom športe a na dvoch vysokých školách naučil. Som presvedčený, že sa v mojej profesii ani vtedy nestratím.

Zhováral sa Štefan Žilka

Štefan Rosina sa narodil 24. júla 1987 v Púchove. Prvé úspechy v motoristickom športe dosahoval už v roku 2000 ako 13-ročný v súťažiach motokár pod dohľadom otca, bývalého automobilového pretekára. V roku 2001 bol vicemajstrom Slovenska v motokárach, čo si o rok neskôr zopakoval. V roku 2003 ako 16-ročný prvýkrát vyhral český seriál automobilových pretekov pod názvom Škoda Octavia Cup, o rok neskôr si tento triumf úspešne zopakoval. V roku 2005 sa stal majstrom Českej republiky v automobilových pretekoch na okruhu a juniorským majstrom Slovenska v pretekoch cestných automobilov. V tom istom roku ako jazdec ARC Bratislava absolvoval spolu s Miroslavom Konôpkom tri z desiatich pretekov FIA GT Championship pre triedu GT2. O rok neskôr si účasť v tomto seriáli zopakoval, keď opäť absolvoval tri z desiatich kôl súťažného ročníka. V roku 2007 začal jazdiť prestížny medzinárodný seriál identických plechových značkových vozidiel Porsche Mobil 1 Supercup. V medzinárodnom tíme Rakúšana Waltera Lechnera pod názvom Walter Lechner Racing Scholl odjazdil 10 z 11 pretekov a v konkurencii 22 účastníkov celkovo skončil na 12. mieste. O rok neskôr bol v tom istom seriáli automobilových súťaží, ktoré sa jazdili v európskych dejiskách pretekov Formuly 1 tesne pred hlavnou súťažou F1, celkovo desiaty. V roku 2009 došiel do cieľa všetkých 13 kôl spomínaného seriálu a celkovo v konkurencii 26 účastníkov skončil na výbornom 3. mieste! Bol to najväčší úspech slovenského automobilového pretekára v histórii Slovenska. V roku 2010 sa mu už takýto výrazný prienik na stupne víťazov nevydaril a v seriáli Porsche Mobil 1 Supercup 2010 skončil na 8. mieste. Absolvoval osem z ôsmich kôl pohárového seriálu. Vo FIA GT 1 World Championship odjazdil na vozidle Chevrolet Corvette dve kolá z 20-dielneho programu. V roku 2011 ho ako druhého jazdca angažoval najväčší poľsky petrochemický kombinát a vo farbách poľského Verva Racing Teamu obsadil celkovo 9. miesto. Počas súťažného ročníka 2012 bude Porsche Mobil 1 Supercup jazdiť v poľskom tíme Forch Racing a sériu ADAC GT Masters 2012 v nemeckom tíme Reiter Engineering spolu s 28-ročným Nemcom Albertom von Thunom und Taxisom. Štefan Rosina nedávno úspešne ukončil externé štúdium na Ekonomickej univerzite v Bratislave i na anglickej Oxford Brookes University.

Ďalšie k téme

Zdieľať na Facebooku Zdieľať Odoslať na WhatsApp Odoslať
Viac k osobe Štefan Rosina
Firmy a inštitúcie Porsche