SILVERSTONE 6. júla (WEBNOVINY) – Jazdci tímov Red Bull a Ferrari sú favoritmi pre nadchádzajúcu Veľkú cenu Veľkej Británie, deviate podujatie seriálu majstrovstiev sveta formuly 1.
Po troch mestských tratiach sa F1 vracia na klasickú do Silverstone. Na rýchlom okruhu v Silverstone dominoval v roku 2009 Sebastian Vettel, o rok neskôr Mark Webber a vlani Fernando Alonso.
Španiel na Ferrari vyhral predchádzajúce preteky vo Valencii a ako prvý si v ročníku 2012 pripísal na svoje konto druhé víťazstvo.
Veľmi dobre rozbehnutý víkend na VC Európy nedotiahli do úspešného konca v Red Bulle, kde Vettel doplatil na prehriatie motora. „Aj napriek nedávnej zmene trate nestratil okruh v Silverstone na svojom čare. Pre mňa ako jazdca je to jedna z najlepších a najzaujímavejších tratí. Atmosféra v Silversone je skvelá, britskí fanúšikovia nadšene povzbudzujú najmä svojich krajanov, ale sú aj veľmi objektívni a féroví smerom k zahraničným jazdcom,“ povedal pre F1.com Vettel.
Pre tím Red Bull je Silverstone takmer domácim okruhom, keďže základňu má v 25 km vzdialenom Milton Keynes.
Video: Okruh v Silverstone
Lídrom Španiel Alonso
Na Silverstone prichádza v pozícii lídra svetového šampionátu Fernando Alonso.
Víťazstvo vo Valencii zdvihlo jednotke Ferrari sebavedomie. Na britskom okruhu okrem vlaňajška vyhral aj v roku 2006, vtedy ešte ako jazdec Renaultu.
„Silverstone mám rád. Vyhovuje mi profil trate, vládne tam dobrá atmosféra a dá sa na okruhu predbiehať. Mám nádej, že moje auto bude skvele pripravené a podarí sa mi obhájiť vlaňajšie prvenstvo,“ uviedol Alonso, ktorý by chcel prelomiť vo svetovom šampionáte dvojročnú dominanciu Sebastiana Vettela.
Alonso momentálne vedie o 20 bodov pred Austrálčanom Markom Webberom z Red Bullu, nasledujú Brit Lewis Hamilton, Vettel, Nemec Nico Rosberg a Fín Kimi Räikkönen.
Vrchol sezóny pre McLaren
Pre pilotov McLarenu Lewisa Hamiltona a Jensona Buttona je VC Veľkej Británie vrcholom sezóny. Sú v domácom prostredí, navyše podobne ako v prípade Red Bull aj pre McLaren je to ich domáca trať.
Rýchla trať v Silverstone by mala McLarenom sedieť. „Nedokážem slovami opísať, čo znamená vyhrať doma. A keby sa mi to podarilo, bolo by to niečo neuveriteľné. Chcel by som potešiť divákov a na konci počuť britskú hymnu,“ povedal Hamilton, ktorý na Silverstone vyhral ako posledný Brit v roku 2008.
Rýchle monoposty by mohli na bývalom vojenskom letisku mať aj tímy Mercedes a Lotus, čiernym koňom pretekov by mohol byť Pastor Maldonado z Williamsu.
V piatkových tréningoch budú mať tímy príležitosť otestovať novú špecifikáciu tvrdej zmesi Pirelli P Zero, ktorá sa bude používať v budúcnosti.
Pirelli už v minulom roku nasadilo do tréningov mnoho experimentálnych zmesí, tento rok je to ale prvýkrát, čo sa bude skúšať nová verzia už používanej zmesi. Počas zostávajúcich dní sa pneumatiky vrátia k štandardnej alokácii tvrdej zmesi P Zero Strieborná a mäkkej zmesi P Zero Žltá.
Okrem rýchlych zákrut je pre Silverstone typické premenlivé počasie počas víkendu. Tento rok predpovedajú teploty pohybujúce sa v rozmedzí 15 až 30 stupňov.
„Silverstone patrí k najlegendárnejším okruhom v kalendári pretekov formuly 1. Je nesmierne náročný na jazdecké umenie, autá i pneumatiky. Preto sme práve sem priviezli experimentálnu tvrdú zmes, s ktorou sa možno bude jazdiť v budúcnosti. Piloti ju vyskúšajú vo voľných tréningoch. Má o niečo širšie okienko prevádzkyschopnosti, čo by malo tímom uľahčiť zahrievanie. Vzhľadom na to, že je šampionát taký vyrovnaný, máme záujem najmä o to, aby nikto nezískal výhodu. Toto je teda vzácna príležitosť pre tímy aj pre nás, pretože môžeme dobre vyhodnotiť dáta a potenciálny efekt na jazdenie pri nasadení novej zmesi. Silverstone je veľmi energický okruh s nevyspytateľným počasím. Pre úspech v pretekoch je preto nutné mať dobre fungujúce pneumatiky a efektívnu stratégiu,“ uviedol šéf motoršportu v Pirelli Paul Hembery.
Jeden z najstarších pretekov
VC Veľkej Británie patrí spolu s VC Talianska k najstarším automobilovým pretekom.
Jej história siaha do roku 1926, kedy sa na autodróme v Brooklands išla po prvýkrát.
Nový impulz pre britské preteky prišiel v roku 1947, kedy sa uskutočnila VC na okruhu v Silverstone na mieste bývalej základne Kráľovských leteckých síl (RAF) pre bombardéry, ktorá slúžila od roku 1943 pre armádne účely počas 2. svetovej vojny.
Miestny motoristickí nadšenci dokonale využili dvojicu z jej troch dráh pretínajúcich sa v trojuholníku na atraktívnu trať s dlhými rýchlymi rovinkami.
Od roku 1955 sa Silverstone striedal pri organizovaní pretekov F1 s okruhom v Aintree (5 VC), od roku 1963 s okruhom v Brands Hatch (12 VC). Od roku 1987 sa jazdí už len na okruhu v Silverstone a podľa zmluvy s Berniem Ecclestoneom to tak bude až do roku 2026. „Domov britského motoristického športu“, ako je okruh v Silverstone tiež prezývaný, prešiel počas rokov spolu desiatimi úpravami. Najvýznamnejšími boli dve: v roku 1991 a predvlani.
Posledná úprava predĺžila trať viac ako 700 metrov vďaka vypusteniu divácky populárnej sekcie Bridge. Od tejto sezóny pribudli na okruhu nová boxová ulička, budovy boxov, garáží a ich zázemia.
Veľká cena Veľkej Británie:
Dejisko: Okruh Silverstone
Dĺžka jedného kola: 5,891 km
Dĺžka pretekov: 306,747 km (52 kôl)
Divácka kapacita: 120 000
Posledný víťaz: Fernando Alonso (Šp.) Ferrari
Najrýchlejšie kolo v pretekoch: 1:30,874 min – Fernado Alonso (Šp.) Ferrari (2010)
Najviac víťazstiev – jazdec: 5 – Jim Clark a Alain Prost
Najviac víťazstiev – tím: 15 – Ferrari
Prehľad posledných víťazov VC Veľkej Británie:
2011 Fernando Alonso (Šp.) Ferrari
2010 Mark Webber (Aus.) Red Bull
2009 Sebastian Vettel (Nem.) Red Bull
2008 Lewis Hamilton (V. Brit.) McLaren
2007 Kimi Räikkönen (Fín.) Ferrari
2006 Fernando Alonso (Šp.) Renault
2005 Juan Pablo Montoya (Kol.) McLaren
2004 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2003 Rubens Barrichello (Braz.) Ferrari
2002 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari
2001 Mika Häkkinen (Fín.) McLaren-Mercedes
2000 David Coulthard (V. Brit.) McLaren-Mercedes