BRATISLAVA 24. júla (WEBNOVINY) – V rámci modernizácie súčasnej generácie Renaultu Mégane boli jeho motory výrazne prepracované. Najväčšie zmeny sa týkajú motora 1.5 dCi a nedávno testovaného agregátu 1.2 TCe. Do ponuky motorov však pribudol aj jeden úplne nový vznetový agregát – 1.6 dCi. Ešte predtým, ako sa pozrieme na nový motor, si však poďme povedať niečo o faceliftovanom Mégane.
Interiér
Aj keď sa počas faceliftu neodohrala v interiéri Renaultu Mégane žiadna revolúcia, stále to vo vnútri vyzerá celkom aktuálne a príjemne. V rámci modernizácie však Mégane dostal niekoľko nových bezpečnostných systémov, ktoré predtým neboli k dispozícii ani za príplatok. Pred neželaným opustením jazdného pruhu vás ochráni systém Visio. Na starosti má aj automatické prepínanie diaľkových a stretávacích svetiel. Bohužiaľ, v praxi si niekedy dáva na čas, takže pokiaľ diaľkové svetlá nevypnete manuálne, pripomenú vám to oproti idúci vodiči – svojimi diaľkovými svetlami.
Pochváliť musím režimy automatickej klimatizácie. Aj do automatického režimu totiž viete ako tak zasiahnuť. Zvolením režimu „Soft“ znížite otáčky ventilátora, ak fúka príliš intenzívne. Naopak, ak chcete želanú teplotu interiéru dosiahnuť ešte rýchlejšie, použijete režim „Fast“. Takúto funkciu klimatizácie malo už viacero testovaných Renaultov. Pripomínam to iba preto, lebo touto funkciou nie je vybavených ešte stále dosť veľa áut od konkurenčných výrobcov.
Keď už sme ale pri tej klimatizácii, chýbali mi jej vyústenia pre pasažierov okupujúcich zadné sedadlá. Bohužiaľ, nepochválim ani príplatkový audiosystém značky Arkamys. Svojim zvukom ma jednoducho neohúril. Predsa len je audiosystém značky Bose, ktorý sme si mali možnosť nedávno vypočuť v Mégane 1.2 TCe, v inej lige. Prekvapivo zaskočené ostali aj stierače, keď nás počas jazdy stihla prietrž mračien. Možno to bolo vinou zlých gumičiek, no miestami iba bezradne poskakovali po skle.
Aby som iba nekritizoval, nedá mi nespomenúť bezkľúčový vstup a štartovanie Renaultu. Je dostupný takmer u všetkých modelov, no vždy sa poteším, keď je týmto šikovným pomocníkom vybavené nejaké testovacie auto od Renaultu. Oproti konkurencii, ktorej mimochodom v nižšej strednej triede nie je veľa, nie je potrebné sa ani ničoho dotýkať pri zamykaní auta. Stačí jednoducho odísť. Auto vám na pozdrav dvakrát zapíska a je zamknuté. U mnohých áut, aj prémiových značiek, je nutné dotknúť sa kľučky dverí, ak chcete, aby sa auto zamklo. Nič zložité, no ak máte plné ruky nákupov, aj to býva niekedy problém. Veľká pochvala patrí Renaultu aj za zavedenie „trojbliku“. Na to, aby smerovky trikrát zablikali, stačí páčku iba povychýliť zo stredovej polohy, netreba ju presunúť až na doraz.
Ešte zopár viet k praktickosti interiéru. S nedostatkom miesta v Mégane Grandtour naozaj nebudete mať problém. Rázvor osí kolies je oproti päťdverovému hatchbacku ešte o 62 mm dlhší, pričom aj v bežnom Mégane je celkom dosť miesta. Napriek štýlovo tvarovanej zadnej časti tohto kombíka je aj v kufri dostatok miesta. Už v základnom stave je k dispozícii 491 litrov. Po sklopení sedadiel narastie tento objem až na 1567 litrov. Navyše, operadlá zadných sedadiel vytvoria po ich sklopení s podlahou batožinového priestoru jednu rovinu. Sklápanie zadných sedadiel je však dosť nepraktické, pretože ak chcete vytvoriť jednu rovinu, nestačí odklopiť iba operadlá, ale treba odklopiť aj sedáky a tie idú dosť ťažko. Za pochvalu však stojí možnosť sklopiť aj operadlo spolujazdcovho sedadla. Vďaka tomu sa v aute oveľa jednoduchšie prepravujú mimoriadne dlhé predmety.
Motor
Nový motor 1.6 dCi je výkladnou skriňou najmodernejších technológií automobilky Renault. Pri tvorbe tohto motora konštruktéri využili aj skúsenosti z Formuly 1 a aplikovali niekoľko naozaj výnimočných technologických prvkov. Na tento motor sa totiž viaže až 30 patentov. Okrem toho, že je tento agregát vybavený systémom Stop&Start a rekuperáciou energie, môže sa pochváliť aj nízkotlakovou recirkuláciou výfukových plynov (EGR), ktorú Renault zaviedol ako prvý v Európe.
Motor 1.6 dCi je ďalej vybavený olejových čerpadlom s variabilným prietokom, technológiou variabilného vírenia, technológiou tepelného riadenia motora a systémom viacnásobného vstrekovania, ktorý bol navrhnutý na optimalizáciu regeneračného cyklu časticového filtra.
Keby som si ale toto všetko neprečítal v tlačovej správe, nič z toho by som ani po týždni strávenom s týmto autom nezistil. Zistil som ale to, že motor je mimoriadne kultivovaný (aspoň zvnútra), že na plyn reaguje takmer tak pohotovo ako atmosférický benzínový motor a že je až neuveriteľne úsporný.
Počas testu sa spotreba v meste veľmi dlho držala iba na piatich litroch, čo bolo pre mňa naozaj šokujúce. Neskôr, ku koncu týždňa, keď som začal trošku skúšať aj dynamiku motora, sa spotreba vyšplhala na 5,4 litra nafty na 100 km, čo je aj tak výborné. Výrobca si však verí a spotrebu v meste udáva iba na 4,8 l/100 km. Viem si však predstaviť, že pri troche snahy by sa dalo jazdiť aj s takouto spotrebou. Dokonca som si vyskúšal, že mimo mesta sa dá jazdiť aj za výrobcom udávaných 3,6 litra, čo znie ako utópia. Dá sa to, ale po pár desiatkach kilometroch ma prešla trpezlivosť. Pri normálnom štýle jazdy je však možné udržať spotrebu mimo mesta na aj tak skvelých 4,5 l/100 km. Pri dynamickejšej jazde by spotreba nemala presiahnuť päť litrov nafty na 100 km.
Spotreba 5 l/100 km je pre Renault Mégane Grandtour 1.6 dCi asi univerzálna. Palubný počítač nám ju totiž nameral aj pri jazde po diaľnici ustálenou rýchlosťou 130 km/h, kedy motor pri zaradenom šiestom prevodovom stupni točí 2500 ot./min.
Jazda
Renult Mégane Grandtour svojimi jazdnými vlastnosťami nijako neprekvapí. Podvozok je nastavený do ideálneho kompromisu medzi komfortnou a športovou jazdou. Celkom statočne sa pasuje ako s nerovnosťami, tak aj so zákrutami. Motor môžem po dynamickej stránke len pochváliť. Ako som spomínal, na plyn reaguje znamenite a ochotne ťahá už od 1750 ot./min., kedy vrcholí krútiaci moment. S výkonom 130 koní je Renault Mégane Grandtour príjemne dynamické auto.
Resumé
Ako som to načrtol už v predošlom teste Toyoty Avensis kombi, aj Renault Mégane Grandtour ma opäť utvrdil v tom, že aj keď kombíky možno nevyzerajú tak dobre ako hatchbacky či sedany, oproti SUV-čkam sú asi aj tak najšportovejším a najštýlovejším spôsobom ako prepraviť väčšie množstvo nákladu. Toto auto je zároveň ďalším dôkazom, že aj veľké a priestranné auto môže byť úsporné. Spotrebou pohybujúcou sa okolo piatich litrov nafty na 100 km ma tento Mégane naozaj veľmi príjemne prekvapil. Za motor 1.6 dCi patrí konštruktérom veľká pochvala.
Základná cena modelu – Renault Mégane Grandtour 1.6 16v (74 kW) Authentique: 11 990 €
Základná cena testovanej verzie – Renault Mégane Grandtour 1.6 dCi Dynamique: 18 590 €
Technické údaje:
Motor | |
Typ motora: | radový, vznetový |
Valce/ventily: | 4/16 |
Zdvihový objem (cm3): | 1598 |
Najvyšší výkon (kW / ot./min.): | 96 / 4000 |
Najvyšší krút. moment (Nm / ot./min. ): | 320 / 1750 |
Prevádzkové vlastnosti | |
Maximálna rýchlosť (km/h): | 200 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s): | 10,1 |
Spotreba – mesto/mimo/kombi (l/100 km): | 4,8 / 3,6 / 4,0 |
Rozmery a hmotnosti | |
Batožinový priestor (l): | 491/1567 |
Objem nádrže (l): | 60 |
Prevádzková hmotnosť: | 1395 |
Rozmer pneumatík: | 205/55 R16 |
Dĺžka (mm): | 4567 |
Šírka (mm): | 1804 |
Výška (mm): | 1507 |
Rázvor (mm): | 2703 |