BRATISLAVA 9. decembra (WEBNOVINY) – Nemecká automobilka Opel má s autami spaľujúcimi CNG bohaté skúsenosti. Od uvedenia svojho prvého modelu poháňaného stlačeným zemným plynom CNG v roku 2001 Opel predal v Európe vyše 70 000 kusov automobilov s takýmto pohonom z troch modelových radov Zafira, Astra Caravan a Combo. Nová Zafira mala svetovú výstavnú premiéru ešte iba v septembri na autosalóne vo Frankfurte a už teraz tu máme jej verziu spaľujúcu CNG. Odvezie sedem ľudí a na 100 km spáli iba 4,7 kg CNG, takže na jedno tankovanie dokáže prejsť 530 km. Okrem CNG jej chutí aj bioplyn a samozrejme benzín.
Zafiru Tourer CNG poháňa 1,6-litrový zážihový motor prepĺňaný turbodúchadlom. Dosahuje výkon 110 kW (150 k) a produkuje 210 Nm krútiaceho momentu. Na optimalizáciu motora pre pohon plynom CNG slúži niekoľko konštrukčných opatrení. Pretože zemný plyn má vysokú odolnosť voči detonačnému spaľovaniu na úrovní 130 oktánov, kompresný pomer motora je zvýšený, čím sa dosahuje vyššia účinnosť. Zvýšenie kompresného pomeru podporuje aj špeciálny tvar piestov optimalizovaný pre pohon plynom.
Selektívne sekvenčné viacbodové vstrekovanie paliva obsahuje kombinovaný blok so štyrmi injektormi pre plyn a pre benzín, umožňujúci presné dávkovanie a časovanie vstrekovaného paliva. Precízna regulácia vstrekovania paliva redukuje škodlivé emisie, vďaka čomu má motor veľmi čisté výfukové plyny.
Inovatívny systém nádrží na plyn
Konštruktérom značky Opel sa podarilo zväčšiť objem štyroch nádrží na stlačený zemný plyn CNG na 25 kilogramov z pôvodných 21 kilogramov. Tým sa dojazd s plynovým pohonom predĺžil o približne 25 % na 530 km. Namiesto konvenčných oceľových tlakových nádrží valcového tvaru má Zafira Tourer CNG valcové nádrže vyrobené z najmodernejších kompozitových materiálov, najmä laminátu spevneného uhlíkovými vláknami. Použitie ľahkých materiálov na výrobu plynových nádrží prinieslo celkovú úsporu hmotnosti až 85 kilogramov.
Ďalšiu významnú inováciu, predlžujúcu dojazd vozidla, predstavuje použitie elektronických regulátorov tlaku plynu namiesto mechanických regulátorov v predchádzajúcom type Zafira CNG. Elektronické regulátory umožňujú efektívne využiť malé zostávajúce rezervy plynu pri takmer úplne prázdnych nádržiach. Ak sa nádrže na CNG vyprázdnia úplne, Zafira Tourer CNG má ešte 14-litrovú nádrž na benzín, ktorá zabezpečí vozidlu dojazd na najbližšiu čerpaciu stanicu.
Na Slovensku zatiaľ nemáme čerpacích staníc, kde sa dá natankovať CNG, veľa, no v každom väčšom meste jednu nájdete. Celkovo ich máme osem a to po jednej v týchto mestách: Bratislava, Nitra, Komárno, Zvolen, Nové Mesto nad Váhom, Žilina, Košice a Michalovce.